• Anonym (Irma)

    Har du smycken med dig på en resa?

    Brukar du ha på dig dina vanliga smycken när du ska ut och resa? Nu tänker jag främst på er som har guldsmycken med eller utan stenar. Beror det på vart du ska resa om du har på dig smycken? Undviker du kanske guld men har på dig vitt guld för att det inte är lika iögonfallande som rött guld? Hur tänker du när det kommer till sånt här? Bör man undvika att ha smycken på resor?

  • Svar på tråden Har du smycken med dig på en resa?
  • Pierott

    Har alla smycken på resor som jag har annars, aldrig nån som ens brytt sig om något. Har heller aldrig känt mig orolig.

  • Gryntroll

    Jag bär i normalfall smycken i rödguld, min släta men ganska rejäla förlovningsring, vigselringen i samma utförande men med en diamant, ringar i öroen och en halskedja med ett hänge med tre diamanter. Och det är bara på en resa som jag tagit av mig det och det var på en resa i Kambodja. Då kändes det som att det var väldigt onödigt att "skylta" med sånt.

  • Anonym (Irma)
    Pierott skrev 2019-09-19 20:16:16 följande:
    Har alla smycken på resor som jag har annars, aldrig nån som ens brytt sig om något. Har heller aldrig känt mig orolig.
    Ok.
    Gryntroll skrev 2019-09-19 20:17:04 följande:
    Jag bär i normalfall smycken i rödguld, min släta men ganska rejäla förlovningsring, vigselringen i samma utförande men med en diamant, ringar i öroen och en halskedja med ett hänge med tre diamanter. Och det är bara på en resa som jag tagit av mig det och det var på en resa i Kambodja. Då kändes det som att det var väldigt onödigt att "skylta" med sånt.
    Jag förstår att du inte ville ta med smycken dit. Du har aldrig känt så i Europa, USA/Canada eller Sverige?

  • Anonym (Lena)

    Har alltid vigselringar, halsband, och örhängen på mig. Guld. Tar alltid med på semestern. Förstår inte varför jag inte skulle. 

  • Gryntroll
    Anonym (Irma) skrev 2019-09-19 20:41:52 följande:

    Ok.Jag förstår att du inte ville ta med smycken dit. Du har aldrig känt så i Europa, USA/Canada eller Sverige?


    Nej faktiskt inte och inte heller i Thailand. Det var den gången. Kan iofs tänka mig att jag skulle tänka mig för på samma sätt om jag ska besöka andra fattiga och mindre exploaterade länder igen.
  • Anonym (Always)

    Ja, alla i guld för det är det jag brukar ha. Aldrig ens funderat på att inte ha dom på mig och med mig.

  • Smillefix

    Jag bär min vigselring inget annat. Använder billiga men fina bijouterier i övrigt. Finns ingen anledning att skylta med dyra smycken när man reser.

  • Anonym (Irma)

    Det var fler än jag trodde som har på sig guldsmycken utomlands. Trodde att kanske vitguld skulle dominera i så fall eller inga smycken alls.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Irma) skrev 2019-09-19 22:19:02 följande:

    Det var fler än jag trodde som har på sig guldsmycken utomlands. Trodde att kanske vitguld skulle dominera i så fall eller inga smycken alls.


    Varför då?
  • Anonym (Irma)
    Anonym (Lena) skrev 2019-09-19 22:19:38 följande:
    Varför då?
    För att inte annonsera att man har värdesaker på sig. Sen tänker jag att vitguld inte är lika iögonfallande som guld och att man kanske skulle vara mindre tveksam att ha på sig vitt guld än rött, om man nu är tveksam överhuvudtaget.
Svar på tråden Har du smycken med dig på en resa?