• Metalbrutta

    Hon gör allt jag gör

    Okej.. jag ska sammanfatta mig kort, men jag har ett problem. Min pojkväns brors flickvän irriterar mig fullkomligt.. enda sen hon kom in i broderns liv har hon förstört så jävla mycket, hon har till exempel förstört det fina bandet jag hade till vår svärmor och svärfar för den delen och hon gör allt jag gör. Jag å svärmodern hade alltid kul och en super bra relation men sen kom hon och allt förstördes. Dom är där jämt, vi får aldrig egentid längre. Deras liv är intressantare än vårt liv. Så fort dom kommer är det som att svärmodern dansar upp ur soffan. Dom hittar på saker hela tiden utan att vi får vara med och dom pratar bara om dom när vi väl umgås. Problemet är också att broderns flickvän har ett beteende jag helst håller mig till avstånd för. Hon härmar allt jag gör, hår, klädstil, och saker jag o min pojkvän gör. Så fort hon hör att jag ska göra något och svärmodern till exempel ska hjälpa mig hinner hon före.. som att det skulle vara en tävling.

    Hon är trevlig, men vi klickar inte och hon pratar bara om sitt liv när vi väl pratar och är inte intresserad av mitt liv.

    Jag har mått skit över de här för jag vill bara gå hem när dom kommer. Jag har pratat om svärmodern att jag känner mig utanför och hon tog åt sig några dagar och sen var det som vanligt. Jag har gjort allt för att väcka intresse men allt hon/dom gör ska alltid vara bättre. Pojkvännen förstår min situation men håller inte med om att hans föräldrar skulle behandla oss orättvist och det har vi ibland tjafsat om då jag ser det som han inte ser..

    Vafan ska jag göra? Känns som att svärmodern och min relation håller på att dö och jag orkar inte känna mig värdelös eller att jah ska behöva göra mig till för den sakens skull.. snälla hjälp :(

  • Svar på tråden Hon gör allt jag gör
  • Anonym (Emma)

    Har du funderat över hur hon var när du kom in i bilden? Hon pratade nog lika mycket om dig som om henne och göra saker med dig. Nu finns det en ny tjej som hon också vill ha en relation till och välkomna in i familjen. Det är nytt och nya saker pratar man mycket om.

    Tror du överreagerar lite i att er relation håller på att dö. Du låter din osäkerhet ta över och är rädd för att svärmor ska tycka om henne mer. Hitta trygghet i dig själv och er relation. Sluta se henne som en konkurrent det om något kommer skapa en klyfta mellan dig och svärmor.

    Vad brukade du å svärmor göra ihop? Säg till henne att du saknar det och fråga om bara du och hon kan göra det och komma med ett datum.

  • Metalbrutta

    Då fanns ju bara jag så då var allt fokus på mig & min pojkvän, brodern och hon har varit tillsammans i ett halvår medans han och jag åtta månader så det skiljer sig inte alls.. tycker allt är så skumt..:(

  • beccagranen

    Är det killen eller svärmodern du har en relation med?

    Tycker det låter otroligt barnsligt att tävla om svärmoderns uppmärksamhet. Eller att ens tillbringa så mycket tid med henne.. När ni väl vill umgås kan väl du bjuda över svärmor till er istället, eller boka upp något ihop på stan. Men avundsjuka och konkurrens i familjen är aldrig smickrande, visa dig från en bättre sida och bjud in broderns tjej på era träffar. 

  • Anonym (L)

    Jag förstår att det svider, men man kan inte tvinga andra att ha en nära relation med en. Lägg mer energi på dina andra vänner och försök att inte ha så höga förväntningar på din killes mamma!

  • Anonym (myself)

    Förstår inte riktigt din logik. Du klagar på att du tål inte flickvännens beteende medan du säger att hon härmar dig i allt (betyder det att du inte tål ditt eget beteende då?)
    Sedan varför bryr du dig om relation med svärmor - vem är viktigare för dig, hon eller din pojkvän? Som andra skrivit - vill du umgås med henne - bjud in henne hem till er och boka nån aktivitet med enbart henne.
    Det låter nu lite som barnsvartsjuka när lillasyskon dyker upp - tidigare hade jag all uppmärksamhet, men nu är det nån annan som snor den...

  • Anonym (Emma)
    Metalbrutta skrev 2019-09-20 07:50:20 följande:

    Då fanns ju bara jag så då var allt fokus på mig & min pojkvän, brodern och hon har varit tillsammans i ett halvår medans han och jag åtta månader så det skiljer sig inte alls.. tycker allt är så skumt..:(


    Din reaktion är väldigt stark vilket får en att fundera över varför? Av din text innan uppfattade jag som att du kännt din svärmor i något år inte bara åtta månader och 2 månader längre än nya tjejen.

    Varför är svärmor så viktig för dig? Hur ser relationen ut men din egna mamma? Detta handlar inte om svärmor eller nya tjejen utan enbart om dig. Vad är det som egentligen ligger till grund för din reaktion? Är du ensam barn eller favoriserar din mamma ditt syskon? Kommer du från en trasig familj med dåliga relationer eller har din mamma aldrig varit en del i ditt liv?
  • Anonym (J)
    Metalbrutta skrev 2019-09-19 21:18:17 följande:

    Okej.. jag ska sammanfatta mig kort, men jag har ett problem. Min pojkväns brors flickvän irriterar mig fullkomligt.. enda sen hon kom in i broderns liv har hon förstört så jävla mycket, hon har till exempel förstört det fina bandet jag hade till vår svärmor och svärfar för den delen och hon gör allt jag gör. Jag å svärmodern hade alltid kul och en super bra relation men sen kom hon och allt förstördes. Dom är där jämt, vi får aldrig egentid längre. Deras liv är intressantare än vårt liv. Så fort dom kommer är det som att svärmodern dansar upp ur soffan. Dom hittar på saker hela tiden utan att vi får vara med och dom pratar bara om dom när vi väl umgås. Problemet är också att broderns flickvän har ett beteende jag helst håller mig till avstånd för. Hon härmar allt jag gör, hår, klädstil, och saker jag o min pojkvän gör. Så fort hon hör att jag ska göra något och svärmodern till exempel ska hjälpa mig hinner hon före.. som att det skulle vara en tävling.

    Hon är trevlig, men vi klickar inte och hon pratar bara om sitt liv när vi väl pratar och är inte intresserad av mitt liv.

    Jag har mått skit över de här för jag vill bara gå hem när dom kommer. Jag har pratat om svärmodern att jag känner mig utanför och hon tog åt sig några dagar och sen var det som vanligt. Jag har gjort allt för att väcka intresse men allt hon/dom gör ska alltid vara bättre. Pojkvännen förstår min situation men håller inte med om att hans föräldrar skulle behandla oss orättvist och det har vi ibland tjafsat om då jag ser det som han inte ser..

    Vafan ska jag göra? Känns som att svärmodern och min relation håller på att dö och jag orkar inte känna mig värdelös eller att jah ska behöva göra mig till för den sakens skull.. snälla hjälp :(


    Men jösses människa, vem vill ens umgås med svärmorsan? Va glad att du slipper nu och skaffa en hobby istället.
  • Metalbrutta

    Okej nu ska jag vara uppriktig mot er som är så otrevliga i mitt kommenterarsfält.

    1. Min kille går först i allt, men det är även viktigt för mig att ha hos relation med min killes familj.

    2. I början innan broderns tjej kom in i hans liv hade jag o svärmodern en super fin relation, en sån relation jag aldrig fick till min mamma.

    3. Min kille bor hemma och därför hänger vi där jämt medans brodern bor hemifrån sen 4 år tillbaka men dom är hos min kille jämt och då blir stämningen till en helt annan så fort dom kommer.

    4. Inte nog med att flickvännen försöker tävla med mig och lämna mig utanför så gör hon allt jag gör. Skrämmande allt!

    Punkt.

  • Anonym (Emma)

    Jag förstår att du vill ha en bra relation med hans familj men kanske lägger du annat värde i din och hans mammas relation än vad hon gör. För dig blev det den relationen du ville ha hos din mamma för henne är du hennes son tjej. Hon är kanske nöjd med den relation ni har nu, hon kanske funkar bättre med broderns tjej.

    Du kan inte tvinga på någon en relation. Tråkigt att du känner att ni glidit ifrån varandra men ibland kan man inte göra något åt det eller så är det bara en inbillning från din sida. Hon kanske inte känner så och du känner konkurrens pga den nya tjejen.

    Svårt att komma med konkreta råd. Hade ni haft eget så hade ni kunnat bjuda hem enbart dem. Mitt råd är att titta inåt och fundera vad det är som gör att du känner som du känner. Jag tror inte att den här tjejen egentligen är orsaken eller felet utan de känslor som väcks inom dig. Du tycker att hon härmar dig och gör allt som du gör och hon får priset vilket är svärmor. Du känner dig inte sedd utan undan skuffad. Eller är det du som skuffar undan dig själv då du är rädd för att bli bortvald.

    Hur har relationerna till vuxna sett ut i ditt liv? Det finns något mer som hör till denna historia som du inte vill ta upp kanske mest för att du inte vill erkänna det för dig själv. Det känns som att du satt ett ohälsosam värde i din relation till din svärmor och hon har inte samma syn på det.

Svar på tråden Hon gör allt jag gör