• MedelåldersAnders

    Klassskillnader nu mot, säg, 1980

    Jag undrar om de klasskillnader jag har upplevt finns kvar?

    Jag har själv helt klart gjort en klassresa. Förstageenerationen akademiker, uppväxt först i höghus och sen i småhus, modell 500 likadana. Nu boende med familj i ?bättre? område.

    Växte upp i halvtråkig stockholsförort. Man hade det väl lite olika bra, men allas liv ar inriktat på att få ett jobb. Kan inte säga att någon drömde, ingen har startat eget, blivit konstnär, forskat, blivit arkitekt, något som har en god portion självförverkligande. Nästan alla jag känner från den tiden jobbar åttatillfem, nu då vi börjar närma oss de 60.

    Jag gjorde som en del med bra betyg, pluggade för att få ett bättre jobb(men dock ett jobb) och kom på högskolan för första gången i kontakt med människor som kommer från en akademisk bakgrund. Från uppväxt i bättre område. Och det var som att komma till en ny värld.

    Bor nu också i ett sånt område, där alla hus är unika. Och alla är något. Det är egentligen standardmässigt inte så stor skillnad mot villavägen där mina föräldrar fortfarande bor. Bilarna är lika fina där som här.

    Men skillnaden hos barnen här är enorm. Ingen pratar då de börjar nå studenten i termer av jobb. Alla funderar på vad de vill göra med sina liv. Man läser det man tycker är kul och intressant. Man reser i åratal. Och får sedan intressanta arbetsliv som mer undantagsvis har arbetstiderna 8-17 eller liknande. Man kan bli vänster eller höger, tjäna lite olika. Men man gör det man lite grann drömt om.

    Nu undrar jag, har det här förändrats? Ni som är från familjer typ min, folkhemmets barn, och bor i ?svenssonområden?, har era barn börjat drömma, ta ut svängarna, är de mindre oroliga över pengar än vad vi som var barn på 60-70-80-tal var?

  • Svar på tråden Klassskillnader nu mot, säg, 1980
  • Rödtjärnens Anna

    Jag tror inte de finns kvar i Stockholm. Den arbetarklass som fanns då jag växte upp på 80-talet finns knappast där. Det är klart, vi har gått från en ekonomi baserad på arbete till en tjänsteekonomi, där man som ung helst ska ha eftergymnasial utbildning och dess utom ha livserfarenhet som man fått genom extraarbete, resor, volontärjobb utomlands mm.

    Jag ser bara på mina gamla klasskompisar, född i slutet på 70-talet och uppväxta i en förort till Sthlm. De flesta följer samma mönster, gymnasium - resa/ströjobb - eftergymnasial utbildning - bra jobb - familj. De flesta följer detta mönster, hur kan det då bli klasskillnad?

    Jag gick mot strömmen och flyttade till Norrland då jag var 20. Har visserligen eftergymnasiala studier, men trivdes aldrig men yrket.

    Här är det ganska stor skillnad. Har många vänner vars barn går på eller just gått ut gymnasiet. Ingen pratar om att resa eller liknande. De flesta börjar jobba direkt efter studenten om de kan inom vården, bygg, som avbytare i jordbruket mm. De som har akademiska föräldrar går vidare till studier efter något år, de andra jobbar vidare. En hel del startar egna företag, något jag sällan ser hon mina vänners barn i Sthlm.

    Har uppe är det också jantelagen som fortfarande gäller. Du kan vara ingenjör men det är inget du skyltar med. I Sthlm är man sin titel.

    Min man är uppvuxen i samhället där vi bor. Han vill nog hävda att mycket av klassamhället här är borta. När han växte upp var det tydlig skillnad mellan arbetare och tjänstemän. De handlade exempelvis inte på samma matbutik. (Arbetare på Konsum, tjänstemän på ICA) idag är det ingen som bryt sig.

  • MedelåldersAnders

    Intressant Anna!

    Kan nog hålla med om att klasskillnaden mellan arbetare och tjänstemän är på väg bort, det var den redan på min tid. Men är det någon runt dig som förverkligar sina drömmar, läser saker bara för att det är kul och vågar göra det till arbete? Blir konstnär eller musiker? Blir arkitekt, läser på handels eller blir jurist?

    Startar eget, intressant att man gör det utanför staden. Men det gör man här också i det lite ?bättre? området. I staden.

    Inget du skriver får mig att se att steget från lägre medelklass till högre har försvunnit. Det är lika gigantiskt fortfarande.

    Men jätteintressant!

    Hur ser det ut för er andra, där ni bor?

Svar på tråden Klassskillnader nu mot, säg, 1980