• Anonym (Rökare)

    Hur lyckas jag sluta röka?!

    Vill så gärna skuta röka, provat allt på marknaden (nikotintuggummi, plåster, vanliga tuggummin, ecigg osv) men inget funkar. Och jag vill inte ha ?det är bara att bestämma sig och kasta ciggen? som svar. Hade det varit så enkelt för mig hade jag inte rökt i 20 år. Kalla mig viljesvag eller idiot eller vad som helst men så är fallet. Jag vill verkligen men är livrädd. Går det ett dygn utan en cigg har jag panik, ångest, nervositet och nästan dödslängtan. Hjälp, hur gör man det effektivast?

  • Svar på tråden Hur lyckas jag sluta röka?!
  • Anonym (MTA)

    Då har jag ett råd till dig! Boka laserterapi på Relief! Jag vet att jag låter helt fanatisk och oneutral, men jag har själv slutat röka, efter 25 år, med dem. En enda behandling i våras och jag är fortfarande rökfri. I kostnaden ingår två behandlingar, men jag är inte ens röksugen längre, så jag har inte bokat in behandling nr 2. Det är helt fantastiskt! Så många gånger som jag också har kämpat med plåster, snus istället, tuggummi och det har inte gått. Nu gick det på en gång!

  • Anonym (Q)

    Ok så den värsta perioden är de första 1-3 dagarna, men det tar 3-4 veckor innan nikotinet är helt ute ur kroppen. Efter den perioden så är suget rent psykologiskt och inte fysiskt. Under de försök att sluta du har gjort, när har det varit som värst för dig? Under vilken period kommer återfallet?

  • Anonym (Rökare)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-20 11:27:52 följande:

    Ok så den värsta perioden är de första 1-3 dagarna, men det tar 3-4 veckor innan nikotinet är helt ute ur kroppen. Efter den perioden så är suget rent psykologiskt och inte fysiskt. Under de försök att sluta du har gjort, när har det varit som värst för dig? Under vilken period kommer återfallet?


    Återfallen har varit många. Speciellt när pappa dog. Och sen när jag hamnade på psyket. Och sen när jag festat. Och när jag varit deprimerad. Listan kan pågå hur långt som helst. Ciggen är min fiende men också min bästa vän. Jag känner mig helt tafatt utan dom. Och jag har inget att sysselsätta mig med, jag blev av med arbetet när jag blev sjuk och är arbetslös nu och går hemma hela dagarna.. vilket är deprimerande och framkallar tristess som i sin tur leder till att röka.. usch..
  • Anonym (Rökare)
    Anonym (MTA) skrev 2019-09-20 11:24:22 följande:

    Då har jag ett råd till dig! Boka laserterapi på Relief! Jag vet att jag låter helt fanatisk och oneutral, men jag har själv slutat röka, efter 25 år, med dem. En enda behandling i våras och jag är fortfarande rökfri. I kostnaden ingår två behandlingar, men jag är inte ens röksugen längre, så jag har inte bokat in behandling nr 2. Det är helt fantastiskt! Så många gånger som jag också har kämpat med plåster, snus istället, tuggummi och det har inte gått. Nu gick det på en gång!


    Ska kolla upp det! Tack!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rökare) skrev 2019-09-20 11:48:06 följande:
    Återfallen har varit många. Speciellt när pappa dog. Och sen när jag hamnade på psyket. Och sen när jag festat. Och när jag varit deprimerad. Listan kan pågå hur långt som helst. Ciggen är min fiende men också min bästa vän. Jag känner mig helt tafatt utan dom. Och jag har inget att sysselsätta mig med, jag blev av med arbetet när jag blev sjuk och är arbetslös nu och går hemma hela dagarna.. vilket är deprimerande och framkallar tristess som i sin tur leder till att röka.. usch..
    Aj det låter tufft. Ibland är det bättre att ta itu med riktigt allvarliga problem, som depression, först innan man tar bort rökningen. Å andra sidan är det inte helt fel att ta itu med rökningen nu när du är hemma och har tid - stress på jobbet är ju annars en bra ursäkt till att ta en cigarett.

    Men frågan är om du tar dig igenom de första 3 dagarna? Den första månaden? När infaller återfallen? Efter den första månaden så är det inte nikotin som din kropp fysiskt kräver utan ett psykologiskt sug, som kräver andra åtgärder. Vad gör du för att sysselsätta dina händer? Kan du peta med mobilen eller skaffa någon diskret fidget toy? Knapra på morötter? Har du testat hypnos?
  • Anonym (Rökare)
    Utvandraren skrev 2019-09-20 11:53:33 följande:

    Köp Allen Carr Äntligen Icke rökare

    buuks.se/shop/antligen-icke-rokare-248582p.html

    DDet brukar dessutom hjälpa att komma ihåg att nikotinsuget i sig bara varar några minuter. Efter 2 veckor så brukar de flesta få en svacka med massa nikotinsug, bra att förbereda sig på. Det ska dessutom finnas medicin att få hos läkaren.


    Har den boken men den hjälpte mig inte tyvärr och champix (medicinen som man får på recept för att sluta röka) hjälpte att ta bort suget men fick såna panikattacker av den (vanlig biverkning tydligen) så läkaren plockade bort den..
  • Anonym (Rökare)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-20 11:56:14 följande:

    Aj det låter tufft. Ibland är det bättre att ta itu med riktigt allvarliga problem, som depression, först innan man tar bort rökningen. Å andra sidan är det inte helt fel att ta itu med rökningen nu när du är hemma och har tid - stress på jobbet är ju annars en bra ursäkt till att ta en cigarett.

    Men frågan är om du tar dig igenom de första 3 dagarna? Den första månaden? När infaller återfallen? Efter den första månaden så är det inte nikotin som din kropp fysiskt kräver utan ett psykologiskt sug, som kräver andra åtgärder. Vad gör du för att sysselsätta dina händer? Kan du peta med mobilen eller skaffa någon diskret fidget toy? Knapra på morötter? Har du testat hypnos?


    Jo jag vet och jag går i terapi och det var psykologen som kom in på rökningen, att den knappast gör mig bättre och det har hon ju rätt i. Ha velat slutat länge nu men det är som att ciggen alltid är den lätta vägen att slippa ångest.

    Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom den första tiden, förr när jag försökt så bet jag mest ihop, hade mina sammanbrott, levde med ångesten och abstinensen.. men det känns så långt bort nu. Varje cigg känns som om jag bara blir mer och mer beroende och längre och längre bort ett rökfritt liv..

    jag kan ladda hem lite spel till telen kanske och försöka sysselsätta mig. Och hitta ett substitut till att stoppa nåt i munnen..

    Hypnos har jag inte testat men det verkar ha hjälpt folk när jag läst om det. Ska kolla närmare på det! :)
  • Aurora Borrealis

    Tänk på att rökning är som vilket annat missbruk som helst och behandla det så. Försök inte ensam utan ta hjälp av rökavvänjning på sjukhus. Sök alltså dig till vården för hjälp. Gå till din vårdcentral till att börja med.

  • Anonym (M)

    Plåster och, i nödfall, sugtabletter fick mig att sluta efter att ha barit storrökare i 20 år. Körde enligt det program som har störst evidens (viktigt) och dessutom tog jag en sugtablett när det akuta suget slig till. Är rökfri sedan 15 månader nu.

    Hur har du gjort när du använt nikotinläkemedel? Tänker om du inte varit så strikt, kört kortare tider osv. Det påverkar ju chanserna att lyckas.

  • Anonym (M)

    Kan tillägga att jag var just livrädd i början. Det var därför jag även tog sugtabletter utöver plåster. Den rädslan släppte dock efter ett par dagar när jag märkte att jag stog pall. Så är det samma för dig - ta dig igenom det. Dag för dag. Du kommer märka att det är mer inbillad rädsla än verklighetsbaserad.

  • Anonym (A)
    Aurora Borrealis skrev 2019-09-20 16:56:52 följande:
    Tänk på att rökning är som vilket annat missbruk som helst och behandla det så. Försök inte ensam utan ta hjälp av rökavvänjning på sjukhus. Sök alltså dig till vården för hjälp. Gå till din vårdcentral till att börja med.
    +1
Svar på tråden Hur lyckas jag sluta röka?!