• Anonym (Trött adhd mamma)
    Fri 20 Sep 2019 11:42
    454 visningar
    7 svar
    7
    454

    Bra eller dåligt med kontaktfamilj?

    Vi är en trebarnsfamilj med ett barn med funktionshinder. Då vi bor väldigt trångt, vi trodde att vi skulle ha flyttat innan tredje kom men vi har haft maximal otur inom massvis med områden i över ett halvår nu. Vi funderar därför över en kontaktfamilj för att underlätta lite för oss då vi känner att stressen hamnat på skadliga nivåer och behöver möjlighet att lägga mer tid och energi på att lösa situationen än vad som är möjligt med tre barn som alla behöver sitt.

    Vi vill gärna höra åsikter och erfarenheter från er som haft kontaktfamilj.

    Bra? Dåligt? Krångel? Pappersarbete? Blir vi misstänkliggjorde som föräldrar? Allt ni känner kan vara av vikt vill vi höra.

    mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-22 22:46
    Jag glömde fråga ifall någon kan berätta hur det går till när man ansöker om kontaktfamilj. Det känns lite läskigt med det här att ansöka. Jag vill inte att de ska tro att vi är dåliga föräldrar eller så...

  • Svar på tråden Bra eller dåligt med kontaktfamilj?
  • Anonym (25 årig tjej)
    Fri 20 Sep 2019 12:13
    #1

    Jag var tre år när jag fick kontaktfamilj och var där fram tills jag blev 14 år. Jag uppskattade det jättemycket. Var där en helg i månaden och på sommarlov en vecka. I och med att vi bodde i stan och dom på landet så blev det väldigt roligt med omväxling. De hade även en flicka i lin ålder som jag lekte med. Vi hade samtal (jag & lina föräldrar ihop med kontaltfamiljen och nån från socialen) några gånger då och då för att se hur det fungerar. När set gäller pappersarbete etc så vet jag tyvärr inte. Men hittar ni en bra familj så är det nog väldigt kul och bra för barnen med omväxling :)

  • Anonym (bra!)
    Fri 20 Sep 2019 19:34
    #2

    Min syster hade kontaktfamilj hela vår uppväxt, och det var jättebra för oss som familj.

    Att vara syskon till en individ med funktionshinder kan ofta göra att man "glöms bort", all tid och energi (och ofta även pengar) går till att se till att det blir drägligt för den med större behov, och det kan jag som vuxen förstå och acceptera, men som 4-åring, 7-åring eller för den delen 15-åring så behöver man ibland lite tid att få vara i fokus.

  • Anonym (Trött adhd mamma) Trådstartaren
    Sun 22 Sep 2019 22:46
    #3

    Puff

  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 23 Sep 2019 07:27
    #4

    Det finns ju även kortis som ni kan söka.

  • Anonym (A)
    Mon 23 Sep 2019 12:24
    #5
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-09-23 07:27:59 följande:
    Det finns ju även kortis som ni kan söka.
    +1
  • Anonym (Trött adhd mamma) Trådstartaren
    Mon 23 Sep 2019 20:15
    #6
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-09-23 07:27:59 följande:

    Det finns ju även kortis som ni kan söka.


    Tack men det vill vi inte. Har hört mycket negativt om det både genom tidningsartiklar samt från folk jag känner.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Tue 24 Sep 2019 13:29
    #7
    Anonym (Trött adhd mamma) skrev 2019-09-23 20:15:23 följande:
    Tack men det vill vi inte. Har hört mycket negativt om det både genom tidningsartiklar samt från folk jag känner.
    Sånt ska du inte lita på.

    Bilda dig en egen uppfattning.
    Jag vet familjer som gått från kontaktfamilj till kortis då de inte varit nöjda med kontaktfamiljen.

Svar på tråden Bra eller dåligt med kontaktfamilj?