• Fri 20 Sep 2019 19:51
    426 visningar
    4 svar
    4
    426

    Varför tror du vi så dåliga på vänskap i Sverige?

    Sverige är enligt en studie av Expat Insider världens sämsta land för att få nya vänner i. Varför tror ni det blivit såhär? Hur ser vänskap ut för din del? Tillhör du må hända en av dem som gör skillnad på vänskap och vänskap? Varför gör du i så fall det?  


    https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf


    https://www.lernia.se/press/blogg/2019/januari/relationer-pa-jobbet/

  • Svar på tråden Varför tror du vi så dåliga på vänskap i Sverige?
  • Fri 20 Sep 2019 20:00
    #1
    +1

    Jag anser att det är gigantisk skillnad på "att vara dålig på vänskap" och "ha svårt att få nya vänner". Svenskar verkar vara dåliga på att släppa in nya personer i sina liv, det är sant. Det verkar svårt att få nya vänner här efter man slutat studera eller har "tillräkligt". Däremot är svenskar skitbra på vänskap i sig, så vitt jag märkt. Många kompisgäng och bästa vänner hänger ihop sedan småskoleåldern ända in i döden. Ytliga bekantskaper verkar svenskar dock inte så intresserade av.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 20 Sep 2019 20:40
    #2
    AniieeHär skrev 2019-09-20 20:00:18 följande:

    Jag anser att det är gigantisk skillnad på "att vara dålig på vänskap" och "ha svårt att få nya vänner". Svenskar verkar vara dåliga på att släppa in nya personer i sina liv, det är sant. Det verkar svårt att få nya vänner här efter man slutat studera eller har "tillräkligt". Däremot är svenskar skitbra på vänskap i sig, så vitt jag märkt. Många kompisgäng och bästa vänner hänger ihop sedan småskoleåldern ända in i döden. Ytliga bekantskaper verkar svenskar dock inte så intresserade av.


    Eftersom du nu inte anser dig så ytlig. Så kan jag bara säga en sak. Det är att jag önskar att du vore en vän till mig. Detta eftersom mina erfarenheter är precis tvärtom angående vad Svensken i de flesta fall frågar efter då de söker kontakt. Vill man egentligen lära känna personen i fråga, är vad jag har tänkt fler än en gång.
  • Fri 20 Sep 2019 21:43
    #3
    +1
    AniieeHär skrev 2019-09-20 20:00:18 följande:

    Jag anser att det är gigantisk skillnad på "att vara dålig på vänskap" och "ha svårt att få nya vänner". Svenskar verkar vara dåliga på att släppa in nya personer i sina liv, det är sant. Det verkar svårt att få nya vänner här efter man slutat studera eller har "tillräkligt". Däremot är svenskar skitbra på vänskap i sig, så vitt jag märkt. Många kompisgäng och bästa vänner hänger ihop sedan småskoleåldern ända in i döden. Ytliga bekantskaper verkar svenskar dock inte så intresserade av.


    Håller med. Svenskar är mindre bra på att knyta nya vänskapsband, med de klipper sällan av existerande band.
  • Gameof­throne­s
    Sat 21 Sep 2019 14:46
    #4
    -1 +1

    Titta hur vi gör här!? Man säger då mkt saker här. Hur många utav oss tror du kan säga rakt ut till personer vad man tycker och tänker?!

    Många är backstabber, speciellt många kvinnor tisslar och tasslar. Sen är man träffas hej gumman, innan det snackar skit bakom ryggen. Det är inte bara det utan folk rånar, våldtar, misshandel, på människor idag.

    Tittar ni på Efterlyst på 3. För förstår man varför man inte umgås med folk och inte blir sociala.

    Sen finns det olika typer av människor. Jag är inte den sociala typen som tycker om sociala medier, umgås med kompisar / släkt i perioder inte ofta. Jag är social på arbetet det måste jag vara. Sen hemma med familjen och är social, fru, mamma mm.

    Endel har behovet av vänskap. Endel inte behöver ha det.

    Jag är nog mittemellan. Av detta.

Svar på tråden Varför tror du vi så dåliga på vänskap i Sverige?