• MissmamaN

    1,5 åring sover oroligt på kvällarna

    Vi var bortskämda med sonens sömn fram till han var 8 månader. Han fick börja sova mellan mig och hans pappa och det har han gjort sen dess, fungerat toppen!

    MEN problemet är under de timmar han inte sover mellan oss, alltså från att han går och lägger sig vid sju tills vi går och lägger oss vid tiotiden. Han vaknar minst en gång i halvtimmen och gråter/skriker (han pratar inte än).

    Han lugnar (oftast) snabbt ner sig när jag kommer upp och lägger mig vid honom, och jag smiter ut när han somnat om efter ca en kvart. Sen börjar det om igen en halvtimme senare.

    Någon som har något tips på hur vi ska kunna hjälpa knodden att känna sig tryggare under kvällen? Oftast brukar det bli att jag går och lägger mig efter tredje/fjärde gången av dåligt samvete, så kvällarna och ensamtiden blir kort för mig och sambon...

  • Svar på tråden 1,5 åring sover oroligt på kvällarna
  • cleoeme

    Känner igen det där :) det finns ingen mirakulkur som kan lösa detta. Det enda ni kan göra är att acceptera att barnet vaknar många gånger. Jag har fått gå och lägga mig med min dotter så många gånger. Hon vaknade också väldigt ofta på kvällarna. Det blev bättre när hon blev runt 3. Nu är hon 4.5 år och sover ensam i sitt eget rum.

  • Utvandraren

    Hej. Jag har i och för sig inte varit i samma sits. Våra barn har sovit i egna sängar ganska tidigt och när de väl somnat så har de slocknat för natten, till och med som bebisar så vaknade de en gång för mat mitt i natten de första kanske två månaderna.

    Vi har aldrig haft tyst på kvällarna, jag tror att det kan ha något med det att göra. Har ni någon tv i sovrummet, eller kan flytta dit en tillfälligt? Prova att sätta på en kanal där det inte är något läskigt men helst på engelska så att de inte förstår och inte för låg volym. Kanske funkar...

Svar på tråden 1,5 åring sover oroligt på kvällarna