• Sat 21 Sep 2019 13:31
    4737 visningar
    20 svar
    20
    4737

    Hur är Bålsta 2019?

    Vi är i flyttankar och Bålsta har seglat upp som ett alternativ. Vi har dock inga erfarenhet av denna stad mer än hastiga besök, så är lite nyfiken på hur det ser ut idag.

    Hur är förskolorna? Hur är skolorna? Hur ser demografin ut generellt? Hur har staden påverkats av senaste årens invandring, är det segregerat och mycket slitningar? Hur ser föreningslivet ut för barn, finns det mycket aktiviteter?

    Intresserad av all input och väldigt tacksam svar!

  • Svar på tråden Hur är Bålsta 2019?
  • Anonym (Bålst­a här)
    Sat 21 Sep 2019 19:58
    #1
    HTML5 skrev 2019-09-21 13:31:48 följande:

    Vi är i flyttankar och Bålsta har seglat upp som ett alternativ. Vi har dock inga erfarenhet av denna stad mer än hastiga besök, så är lite nyfiken på hur det ser ut idag.

    Hur är förskolorna? Hur är skolorna? Hur ser demografin ut generellt? Hur har staden påverkats av senaste årens invandring, är det segregerat och mycket slitningar? Hur ser föreningslivet ut för barn, finns det mycket aktiviteter?

    Intresserad av all input och väldigt tacksam svar!


    Förskolor och skolor är helt ok. Ganska mycket barnfamiljer bor här och det finns aktivt föreningsliv. Inte mycket icke-integrerade flyktingar och inte alls samma slitningar som grannkommunen Upplans Bro. Pendeltågen mot Sthlm gär i 30-min trafik. Hade det varit oftare hade det varit topp för alla pendlare, och de är många.
  • Anonym (...)
    Sat 21 Sep 2019 20:30
    #2

    När barnen är små är Bålsta ett helt okej ställe att bo, men inte när barnen blir äldre. Eftersom kommunen lägger obefintliga summor pengar på barnen som INTE sportar så drar många ungdomar runt och hittar på stolleprov.

    Alkohol och droger flödar, knappast där man vill låta barnen fastna direkt =/

    Det var inte alls det du efterfrågade,  men det rör ju barnen så..

  • sextio­talist
    Sun 22 Sep 2019 07:28
    #3
    HTML5 skrev 2019-09-21 13:31:48 följande:

    Vi är i flyttankar och Bålsta har seglat upp som ett alternativ. Vi har dock inga erfarenhet av denna stad mer än hastiga besök, så är lite nyfiken på hur det ser ut idag.

    Hur är förskolorna? Hur är skolorna? Hur ser demografin ut generellt? Hur har staden påverkats av senaste årens invandring, är det segregerat och mycket slitningar? Hur ser föreningslivet ut för barn, finns det mycket aktiviteter?

    Intresserad av all input och väldigt tacksam svar!


    Sedan när är Bålsta en stad?

    Ett sovsamhälle mellan Enköping och Stockholm.

    Har bott där själv under några år, har vänner som bor där än.

    Är precis som de flesta samhällen utanför städer. Passar familjer med mindre barn som trivs med föreningsliv och fotbollsmatcher
  • Sun 22 Sep 2019 19:09
    #4
    Anonym (Bålsta här) skrev 2019-09-21 19:58:15 följande:

    Förskolor och skolor är helt ok. Ganska mycket barnfamiljer bor här och det finns aktivt föreningsliv. Inte mycket icke-integrerade flyktingar och inte alls samma slitningar som grannkommunen Upplans Bro. Pendeltågen mot Sthlm gär i 30-min trafik. Hade det varit oftare hade det varit topp för alla pendlare, och de är många.


    Stort tack, skönt att höra! Blir att pendla för egen del också. Någon som har koll på om turtätheten för pendeltågen ska utökas?
  • Sun 22 Sep 2019 19:12
    #5
    Anonym (...) skrev 2019-09-21 20:30:57 följande:

    När barnen är små är Bålsta ett helt okej ställe att bo, men inte när barnen blir äldre. Eftersom kommunen lägger obefintliga summor pengar på barnen som INTE sportar så drar många ungdomar runt och hittar på stolleprov.

    Alkohol och droger flödar, knappast där man vill låta barnen fastna direkt =/

    Det var inte alls det du efterfrågade,  men det rör ju barnen så..


    Tack! Fast är det verkligen bättre på den fronten någonstans? Jag menar, alkohol och droger finns precis överallt. Svårt att tro att det är mkt värre bland just Bålstas ungdomar, eller missar jag något? Sedan är frågan vad kommunen ska lägga pengar på för de som inte idrottar? Finns inte speciellt många andra aktiviteter som träffar breda grupper och där pengarna gör nytta. Fritidsgårdar är beprövat och verkar snarare förstöra idag än det motsatta.
  • Sun 22 Sep 2019 19:14
    #6
    sextiotalist skrev 2019-09-22 07:28:07 följande:

    Sedan när är Bålsta en stad?

    Ett sovsamhälle mellan Enköping och Stockholm.

    Har bott där själv under några år, har vänner som bor där än.

    Är precis som de flesta samhällen utanför städer. Passar familjer med mindre barn som trivs med föreningsliv och fotbollsmatcher


    Haha tack, tätort kanske hade varit bättre benämning.
  • Anonym (Bålst­a här)
    Sun 22 Sep 2019 19:20
    #7
    HTML5 skrev 2019-09-22 19:09:23 följande:

    Stort tack, skönt att höra! Blir att pendla för egen del också. Någon som har koll på om turtätheten för pendeltågen ska utökas?


    Nej, det finns inte mycket hopp till utökad turtäthet. Saken utreddes av banverket för ett par år sedan och utbyggnaden av station/spår var för dyr.
  • sextio­talist
    Sun 22 Sep 2019 19:40
    #8
    Anonym (Bålsta här) skrev 2019-09-22 19:20:48 följande:

    Nej, det finns inte mycket hopp till utökad turtäthet. Saken utreddes av banverket för ett par år sedan och utbyggnaden av station/spår var för dyr.


    Trafikverket hoppas jag. Banverket försvann för 8-9 år sedan ;). En begränsad faktor är växeln som inte tillåter mer än 40 km/h för pendeltågen.
  • Anonym (Bålst­a här)
    Sun 22 Sep 2019 19:46
    #9
    sextiotalist skrev 2019-09-22 19:40:06 följande:

    Trafikverket hoppas jag. Banverket försvann för 8-9 år sedan ;). En begränsad faktor är växeln som inte tillåter mer än 40 km/h för pendeltågen.


    Trafikverket såklart. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men det hade bl a att göra med kostnaden att bygga ett

    vändspår till.
  • Anonym (...)
    Mon 23 Sep 2019 14:35
    #10
    HTML5 skrev 2019-09-22 19:12:28 följande:
    Tack! Fast är det verkligen bättre på den fronten någonstans? Jag menar, alkohol och droger finns precis överallt. Svårt att tro att det är mkt värre bland just Bålstas ungdomar, eller missar jag något? Sedan är frågan vad kommunen ska lägga pengar på för de som inte idrottar? Finns inte speciellt många andra aktiviteter som träffar breda grupper och där pengarna gör nytta. Fritidsgårdar är beprövat och verkar snarare förstöra idag än det motsatta.
    Såklart att droger och alkohol finns överallt, men på mindre orter, som Bålsta, är det mer koncentrerat skulle man kunna säga.

    Det är ett problem sedan länge, och av alla jag känner födda på 80talet, 90talet och början på 2000talet är ca 80% av dessa missbrukare på något vis (alkohol eller droger). Det har inte blivit bättre heller så... Men det är ju allas eget val vad som är viktigt.

    Det har funkat ganska väl med fritidsgård i Bålsta. "Hörnan" var både populär och drog mycket ungdomar när den fanns i fridegårdsskolans byggnad, sen gjorde dom ett magplask iom att man flyttade verksamheten.
    Men det finns annat än just fritidsgård för yngre som inte utövar sport. Skateparken var en god idé tyckte man, och det var det såklart, bara det att det inte faller alla på läppen att skejta om man inte har annan sport att syssla med.
    Så det är mycket att driva runt, dricka, knarka, ta sönder saker, ska jag göra listan längre?

    Vill ni bosätta er där så varsågod, det är bra för familjer med mindre barn. Men var medvetna om hur hålan ser ut.
  • Mon 23 Sep 2019 20:08
    #11
    Anonym (...) skrev 2019-09-23 14:35:24 följande:

    Såklart att droger och alkohol finns överallt, men på mindre orter, som Bålsta, är det mer koncentrerat skulle man kunna säga.

    Det är ett problem sedan länge, och av alla jag känner födda på 80talet, 90talet och början på 2000talet är ca 80% av dessa missbrukare på något vis (alkohol eller droger). Det har inte blivit bättre heller så... Men det är ju allas eget val vad som är viktigt.

    Det har funkat ganska väl med fritidsgård i Bålsta. "Hörnan" var både populär och drog mycket ungdomar när den fanns i fridegårdsskolans byggnad, sen gjorde dom ett magplask iom att man flyttade verksamheten.

    Men det finns annat än just fritidsgård för yngre som inte utövar sport. Skateparken var en god idé tyckte man, och det var det såklart, bara det att det inte faller alla på läppen att skejta om man inte har annan sport att syssla med.

    Så det är mycket att driva runt, dricka, knarka, ta sönder saker, ska jag göra listan längre?

    Vill ni bosätta er där så varsågod, det är bra för familjer med mindre barn. Men var medvetna om hur hålan ser ut.


    Ok, så pass alltså. Tolkar dig som att en stor del av befolkningen är lite WT, är det rätt uppfattat? Vi har faktiskt börjat svänga lite senaste timmarna. Bor rätt centralt i Stockholm och funderar på att ordna större lägenhet innanför tullarna/bra kranskommun istället. Vi får se hur det här slutar. Bo billigt i större villa lockar, samtidigt är det sociala arvet för våra barn det absolut viktigaste.

    Tack för dina input!
  • Anonym (Håbo)
    Mon 23 Sep 2019 23:26
    #13

    Bålsta är en sovstad med i huvudsak villaområden, i centrum finns en del hyreshus. Det pendlas till arbeten, Uppsala, Enköping, sthlm västerort, sthlm c, Västerås.

    Befolkningen är blandad medelklass till arbetarklass. WT finns överallt i alla samhällen i olika omfattning, inne i bålsta och i småorterna som ingår i kommunen. Det är en förhållandevis hög kommunalskatt. Politiskt röstar de i WT-områdena på sverigedemokraterna, det säger ju en del om utbildningsnivån. Men inte är 80% av de unga alkisar eller narkomaner.

    Men det är nära till naturen, mälaren och folk är som folk är mest.

  • Anonym (råger­)
    Tue 24 Sep 2019 11:36
    #14

    Det är inte lika illa som i grannorten Bro, men samma problem finns.
    Mycket droger och missbruk.  kanske inte mer än många andra men det
    syns och märks mer i ett litet samhälle som Bålsta.
    Dessutom ingår väl Bålsta i Uppsala län med allt vad det innebär av vård, skola
    och omsorg. Inte stockholm som man geografiskt sätt tillhör.

  • Anonym (Bålst­a här)
    Tue 24 Sep 2019 12:26
    #15
    Anonym (råger) skrev 2019-09-24 11:36:22 följande:

    Det är inte lika illa som i grannorten Bro, men samma problem finns.
    Mycket droger och missbruk.  kanske inte mer än många andra men det
    syns och märks mer i ett litet samhälle som Bålsta.
    Dessutom ingår väl Bålsta i Uppsala län med allt vad det innebär av vård, skola
    och omsorg. Inte stockholm som man geografiskt sätt tillhör.


    Närmaste akutsjukhus är Enköping och remitterad vård går ofta till Uppsala. Kommunikationerna dit är inte lika bra som till Sthlm men det går bussar mellan Bålsta och Uppsala. UL, Upplandstrafiken funkar bra men det är långa avstånd.
  • Superm­ans linjal
    Wed 25 Sep 2019 00:21
    #16
    -1

    Bålsta 2025 kommer troligen vara att betrakta som en krigszon. Det är ju illa att det inte finns något sjukhus för att hantera alla blivande skottskador.

  • Superm­ans linjal
    Wed 25 Sep 2019 00:22
    #17

    Men glöm inte att så har det alltid varit.

    Sen kommer en vänstermupp och talar om för dig att risken att din tonåring blir rånad är så oerhört liten, vilket hade varit ännu mera sannolikt med tanke på att det var precis vad som hände.

  • Wed 25 Sep 2019 06:45
    #18

    Bodde i Bålsta för ett par årsedan. Trivdes bra... Kom tillbaka på besök med tankar att flytta tillbaka och jag fick en chock....

    Det var helt annorlunda.....

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Wed 25 Sep 2019 07:04
    #19

    Back in the days under min tonårstid 2001-2004 hade jag nära vänner i Bålsta som jag frekvent besökte. Då var Bålsta helt okej och inte så mycket skit .

    Nu 2019 är något helt klart annorlunda precis som Sverige i övrigt. Bålsta är fortfarande bra för barnfamiljer men skulle alla dagar i veckan välja Knivsta framför Bålsta.

  • Wed 25 Sep 2019 21:44
    #20
    Zwilma skrev 2019-09-25 06:45:07 följande:

    Bodde i Bålsta för ett par årsedan. Trivdes bra... Kom tillbaka på besök med tankar att flytta tillbaka och jag fick en chock....

    Det var helt annorlunda.....


    Jordfelsbrytaren skrev 2019-09-25 07:04:26 följande:

    Back in the days under min tonårstid 2001-2004 hade jag nära vänner i Bålsta som jag frekvent besökte. Då var Bålsta helt okej och inte så mycket skit .

    Nu 2019 är något helt klart annorlunda precis som Sverige i övrigt. Bålsta är fortfarande bra för barnfamiljer men skulle alla dagar i veckan välja Knivsta framför Bålsta.


    Kan ni utveckla vad som ändrats?
Svar på tråden Hur är Bålsta 2019?