• Sun 22 Sep 2019 08:19
    1350 visningar
    3 svar
    3
    1350

    Hjälp vid utebliven ägglossning (har redan barn)

    Vi har en son på två år som vi fick pergotime utskrivet för att få hjälp att få.

    Vi gick aldrig en utredning utan vi fick det då jag hade väldigt långa och oregelbundna cyklar (50-75 dagar).

    Nio månader efter förlossningen fick jag tillbaka min mens och då var den helt plötsligt regelbunden (38 dagar). Nu har vi försökt för en tvåa i ett halvår utan något resultat, fyra av de månaderna har vi kört med ägglossningstester och jag får en stegring men jag får aldrig så strecket blir lika starkt eller starkare än kontrollstrecket.

    Gynekologen som gav mig pergotime har gått i pension, men vart vänder vi oss nu?

    Måste vi gå igenom en utredning när vi blev gravida på första kuren pergotime?

    Eller kan vi kontakta en annan gynekolog på annan vårdcentral som kan skriva ut ersättningen till pergotime till oss?

    Känner mig lite uppgiven att vi ?slösat? sex månader.... samtidigt som jag självklart är otroligt ödmjuk över att vi faktiskt har en underbar son.

    Vad innebär det för kostnader? Jag vet ju med största sannolikhet att vi inte kommer behöva göra IVF eller liknande utan bara få medicin utskrivet.

  • Svar på tråden Hjälp vid utebliven ägglossning (har redan barn)
  • Fri 27 Sep 2019 08:47
    #1

    Pergotime säljs tyvärr inte längre i Sverige. Men boka tid hos någon annan privat gyn och be om recept på Letrozol tabletter istället. Man har rätt att gå till vilken privat gyn som helst i hela Sverige, men man får betala resan själv (kan inte få reseersättning). Så om det inte finns nån gyn på din ort så sök på nätet efter gynekologer i andra närbelägna städer. Det finns vissa gyn som hjälper till på högkostnadsskyddet och andra tar privat taxa (kan kosta 1500kr/besök).

    Fråga vad det kostar när du ringer för att boka in besöket.

  • Fri 27 Sep 2019 09:33
    #2

    Nu är det Letrozol som gäller. Ska tydligen funka bättre än Pergo. Påverkar inte slemhinnan negativt. :)

  • Wed 30 Jun 2021 20:19
    #3

    @bonzo

    Hur gick det för dig efter Letrozol?

Svar på tråden Hjälp vid utebliven ägglossning (har redan barn)