• Anonym (skamsen)

Skuldsanering

Finns här någon som har/har haft skuldsanering?
    Skulle ni i så fall vilja berätta lite om vad det inneburit för dig och din familj?

Är det offentligt att man har skuldsanering (kommer det stå i tidningen typ)?
    Lever man på existensminimum? Måste man sälja hus och bil?

Hur höga skulder hade du? Hur lång tid tog det från din ansökan tills du fick beviljat skuldsanering?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Skuldsanering
  • Anonym (skamsen)

någon?

• elmadumle

Mannen och jag har skuldsanering, han betalar sista gången i februari nästa år, jag har drygt ett år kvar. Vi fick behålla vårat hus då summan vi skulle få för huset inte täckte lånen. Tycker vi har haft det bättre med skuldsanering än med löneutmätningen. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog innan inledande till beslut av skuldsaneringen trädde i kraft men det gick förvånansvärt fort, nu tror jag det tar ganska lång tid innan allt är klart, och nu börjar man betala redan vid inledande beslutet. 

• Tjabolina80

Jag rekommenderar varmt att kontakta budget och skuldrådgivare i din kommun. Gratis, tystnadsplikt. De hjälper dig med ansökan och kan svara på alla frågor!

• Tjabolina80

Beslutet annonseras i post och inrikestidningar (bolagsverket) på nätet. Namn, personnummer. Inget mer. Inga svenssons kollar där ????

• Anonym (*)

Vi är inne på år 2, jag och maken. Det bästa som hänt även om det är tufft. De räknar ut vad ni ska betala varje månad och ni får behålla buffert till eventuella mediciner mm. Juni och december är betalningsfria.

Vi ansökte i februari, fick inledande i juni och beslut i november.

• Anonym (*)

Bilen får ha högst värde 20,000 har jag för mig

• Anonym (A)
    Tjabolina80 skrev 2019-09-23 13:41:03 följande:
    Jag rekommenderar varmt att kontakta budget och skuldrådgivare i din kommun. Gratis, tystnadsplikt. De hjälper dig med ansökan och kan svara på alla frågor!
    +1
  • MammaTillDansband

En av oss vuxna i familjen har ansökt om skuldsanering p g a höga skulder, som aldrig kommer att kunna betalas av (sjusiffrigt belopp som växer med räntor). Vi satte oss ner tillsammans och gjorde ansökan själva, det tog ett antal timmar. Det som tog mest tid var att få fram alla inkassobolag som hade fordringar, och sen logga in hos bolagen med BankID för att få se sammanställningar av skulderna. Sen skulle alla enskilda skulder specas upp i ansökan *pust*.
    Vi hoppas att det ska bli bifall hos Kronofogden, eftersom skulderna bara minskat med 10 000 på ett år, trots löneutmätning.

Vi kör billiga bilar båda två. Bostaden är sen vi gifte oss den icke skuldsattas enskilda egendom enligt äktenskapsförord, och den skuldsatta står heller inte på lagfarten som ägare.
    Om skuldsaneringen går igenom så kommer vi fortsätta leva på förbehållsbeloppet (det som blir kvar efter löneutmätningen) som vi gör nu, så det blir ingen skillnad. Jo, en stor skillnad - att det faktiskt finns ett slut på eländet!

• Anonym (nyfiken)

Av ren nyfikenhet, vad gör att ni hamnat i skuldsanering? Hur mycket lån handlar det om för att man ska få sanering istället för utmätning?

• Anonym (*)
    Anonym (nyfiken) skrev 2019-10-25 07:39:16 följande:

Av ren nyfikenhet, vad gör att ni hamnat i skuldsanering? Hur mycket lån handlar det om för att man ska få sanering istället för utmätning?

Det handlar inte om summan utan återbetalningsförmåga. Du ska inte kunna betala på cirka 15 år.

Livslång sjukdom i mitt fall.
Svar på tråden Skuldsanering