• Pålandet

    Någon som ska starta IVF på Sahlgrenska ht 2019

    Hej, jag och min man har försökt få barn i över 1,5år gjort utredning och de hittar ingen anledning till våra svårigheter.

    Väntar nu otåligt på remisstid till Sahlgrenska och hoppas på att få tid nu i november så man eventuellt hinner starta någon behandling innan årsskiftet.

    Har gått ganska oki fram tills nu men väntan gör mig stressad och vetskapen om att man kanske måste vänta till nästa år känns som en evighet.

    För att spä på stressen så har min bästa vän och arbetskamrat blivit gravid så man påminns om att man själv inte är det även på arbetsplatsen som innan var mitt andrum där jag bara var mig själv och inte den barnlösa.

    Någon annan som ska på besök eller starta behandling i höst på Sahlgrenska?

    Skulle vilja hitta någon att prata med då man känner sig så ensam i känslan för ingen som inte upplevt de vet hur det känns.

  • Svar på tråden Någon som ska starta IVF på Sahlgrenska ht 2019
  • Limarie

    Vi var på vår första samtal i veckan (väntade i 5 månader). Vi fått en kortvarseltid, fick reda på det 1 vecka innan.

    Ett annat par blev kallad också förra veckan (de hade också väntat i 5 månader). De skulle vara där om 2 timmar. De kunde inte men blev uppringd veckan därpå igen och fick några dagar senare en ny tid.

    Hade vi inte kunnat komma med kort varsel så hade vi väntat 4-6 veckor till. 

    Men enligt deras erfarenhet blir man alltid kallad med kort varsel ca 1 månad innan den nuvarande väntetiden.

    Vi ska dock inte göra IVF utan står nu i kön till äggdonation. Nu ska vi bara vänta i 2 år (haha, nej inget skämt). 

    Så vi ska söka oss utomlands. 

    Glöm inte att sätta upp er på kort varsellista. Mycket viktigt. Räcker att skicka mejl via 1177 till de.


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Pålandet
    Limarie skrev 2019-09-22 21:04:31 följande:

    Vi var på vår första samtal i veckan (väntade i 5 månader). Vi fått en kortvarseltid, fick reda på det 1 vecka innan.

    Ett annat par blev kallad också förra veckan (de hade också väntat i 5 månader). De skulle vara där om 2 timmar. De kunde inte men blev uppringd veckan därpå igen och fick några dagar senare en ny tid.

    Hade vi inte kunnat komma med kort varsel så hade vi väntat 4-6 veckor till. 

    Men enligt deras erfarenhet blir man alltid kallad med kort varsel ca 1 månad innan den nuvarande väntetiden.

    Vi ska dock inte göra IVF utan står nu i kön till äggdonation. Nu ska vi bara vänta i 2 år (haha, nej inget skämt). 

    Så vi ska söka oss utomlands. 

    Glöm inte att sätta upp er på kort varsellista. Mycket viktigt. Räcker att skicka mejl via 1177 till de.


    Vi har stått med på kort varsel listan hela tiden och vår remiss skickades sista april. Hoppas verkligen vi får komma in snart då...

    oj är de så lång tid för äggdonation, jobbigt. Men starkt att ni kämpar vidare.
  • Limarie
    Pålandet skrev 2019-09-22 22:00:22 följande:
    Vi har stått med på kort varsel listan hela tiden och vår remiss skickades sista april. Hoppas verkligen vi får komma in snart då...

    oj är de så lång tid för äggdonation, jobbigt. Men starkt att ni kämpar vidare.
    Då blir ni uppringda inom 2 veckor. Det tror jag Får se om jag hade rätt!
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Pålandet
    Limarie skrev 2019-09-23 14:06:52 följande:

    Då blir ni uppringda inom 2 veckor. Det tror jag Får se om jag hade rätt!


    Hoppas du har rätt ????????
  • ESK1

    Hej fina ni!

    Vill skicka lite styrka och säga att ni är grymma!!

    Jag gjorde ivf hos Sahlgrenska 2018 och sitter här idag med min son som är 4,5 månader. De är väldigt seriösa och lyssnar noga på det man känner!!

    Ni är bäst!!

  • Pålandet
    ESK1 skrev 2019-09-25 17:05:11 följande:

    Hej fina ni!

    Vill skicka lite styrka och säga att ni är grymma!!

    Jag gjorde ivf hos Sahlgrenska 2018 och sitter här idag med min son som är 4,5 månader. De är väldigt seriösa och lyssnar noga på det man känner!!

    Ni är bäst!!


    Va kul med en solskenshistoria ???? Lyckades ni på första försöket ?
  • ESK1
    Pålandet skrev 2019-09-25 19:13:45 följande:
    Va kul med en solskenshistoria ???? Lyckades ni på första försöket ?

    Ja, när vi var mitt uppe i det hela så letade jag alltid efter solskenshistorier, jag behövde lite positivitet inför det hela! Därför delar jag gärna med mig!
    Kan berätta lite.
    Vi körde korta protokollet, de sista ultraljudet inför äggplocket så hade jag 15 äggblåsor, 10 ägg togs ut och 3st blev befruktade. Ett 2-dagars sattes in direkt efter äggplock som inte resulterade i en graviditet. De andra 2 befruktade odlades till dag 5 och lyckades frysas ner. Några månader senare får vi göra ett FET med de frysta, blev då gravid men på ultraljudet i v.9 fanns inget hjärta. Mensen efter satte vi in de andra frysta och jag blev även gravid då. Den graviditeten ledde till min son! 


    Så, vi behövde bara använda 1 försök, men fick 3 insättningar under de försöket då våra klarade sig till frysen.

    Jag vet att det i stundens hetta känns tufft, självklart hade jag helst av allt kunnat bli gravid på egen väg, allt detta är påfrestande - men såhär i efterhand är det en otrolig häftig resa man fått gå igenom som gjort mig och min partner starkare med varandra. Att få följa ens son från dag 1, se honom på en skärm första gången som några 100 celler! WOW!

  • Nattali89

    Hej såg att du skrivit i sep och nu är november hoppas du fått komma in och få prata med barnmorskorna dom är toppen. Jag satte precis in mitt sista blastocysta som inte resulterade i något nu väntar vi på att få starta vår 2 behandling på Sahlgrenska i januari. Väntan är en pina.

    Vi fick ut 4 ägg när vi plocka i början av året resulterade i 2 första minus ett plus i somras men i v12 på vul så hade embryot dött och som satte in mig i konstgjort missfall ( abort) tog mig 3 månader att få tillbaka min ägglossning och sista försöket va ett minus. Vi hoppas att i nästa försök ska vi få ett plus som går hela vägen. ????

    Jag vet hur du känner dig om att känna sig som den enda barnlösa med längtan efter ett barn. Alla andra runt omkring lyckas hela tiden och själv står man och stampar

  • svampis

    Hur har det gått för trådstartaren?? Vi ska påbörja behandling i maj men ingen insättning då pga covid-19 :(

  • SvenOlsson
    svampis skrev 2020-03-29 13:55:27 följande:

    Hur har det gått för trådstartaren?? Vi ska påbörja behandling i maj men ingen insättning då pga covid-19 :(


    Det lär vi tyvärr aldrig få veta eftersom TS raderat sitt konto
Svar på tråden Någon som ska starta IVF på Sahlgrenska ht 2019