• Anonym (Inte nöjd)

Väger massor, inte tjock

Hej!

Jag har gått upp några kilon i vikt över några år (är snart 25), men ser ingen större förändring på min kropp. Enligt bmi är jag överviktig men jag tror att ingen som ser mig skulle tro att jag är överviktig.

Har alltid vägt ganska mycket och det gjorde att jag hade ätstörningar i yngre dagar. Har väldigt mycket former, breda höfter och smal midja. Har inte alls så mycket fett, men känner ändå att jag inte vill vara överviktig. Kanske egentligen borde sluta väga mig. Men hur ska jag då hålla mig motiverad?

Det är så svårt att gå ner i vikt alltså.

• Svar på tråden Väger massor, inte tjock
  • Anonym (G)

Sitter vikten på rumpan? Det gör väl inget i så fall?

• Anonym (Helena)

Vad är det som gjort att du gått upp i vikt? Fundera på grundorsaken så har du lättare att få bort övervikten.

• Anonym (A)
    Anonym (Helena) skrev 2019-09-22 13:30:34 följande:
    Vad är det som gjort att du gått upp i vikt? Fundera på grundorsaken så har du lättare att få bort övervikten.
    Håller med
  • Samtalshoran
    Anonym (Inte nöjd) skrev 2019-09-22 13:18:19 följande:

Hej!

Jag har gått upp några kilon i vikt över några år (är snart 25), men ser ingen större förändring på min kropp. Enligt bmi är jag överviktig men jag tror att ingen som ser mig skulle tro att jag är överviktig.

Har alltid vägt ganska mycket och det gjorde att jag hade ätstörningar i yngre dagar. Har väldigt mycket former, breda höfter och smal midja. Har inte alls så mycket fett, men känner ändå att jag inte vill vara överviktig. Kanske egentligen borde sluta väga mig. Men hur ska jag då hålla mig motiverad?

Det är så svårt att gå ner i vikt alltså.

BMI är ett väldigt trubbigt verktyg och det kan vara svårt att endast använda BMI för att beräkna över eller undervikt. Om man tittar på män med mycket muskelmassa ligger de ofta högt i BMI även om de har en låg fettprocent. BMI tar inte hänsyn till hur kroppen ser ut utan beräknar bara längd-vikt förhållandet.

Det är bättre och vara hälsosam än att vara smal och de går inte alltid hand i hand, så mitt tips är att fokusera mindre på din vikt och mer på kroppens funktion. Ät bra mat och träna så du känner dig stark och pigg, strunta i vad du väger eller har för BMI.
  • Anonym (Ylva)

Finns sidor där man kan räkna ut sin fett procent. Det tycker jag är mer givande då det ohälsamma är fettet och inte så mycket vikten. Man kan vara smalfet och ha mycket fett utan att det syns. Många reagerar på min vikt då de tycker att jag ser ut att väga mindre. Jag samlar fett på magen och har smala ben vilket jag tror lurar folk lite. Sen har jag ju en del muskler med som väger.

Du lägger nog ditt fett på "rätt" ställen. Om du har märkt att du gått upp i vikt men tränar inte styrketräning så har du gått upp i fett. Mitt råd är att inte lägga så stor vikt på vikten. Gillar du din kropp så finns det ingen anledning att gå ner. Vill du dock gå ner så fokusera på att bränna fett. Börjar du träna så kanske du går ner 2 kg i fett en upp 1 kg i muskler så vågen är rätt missvisande av dina framsteg då den inte säger allt.

• Godisbuske

BMI är för personer som inte tränar något eller sparsamt i vardagen.

Jag har bmi 32 , fetma.  Med magrutor. 

• Anonym (X)

Vad har du för mått? Det säger mer om du är farligt överviktig.

• bullen1984

Många ser inte hur de själva ser ut. Vet många som går runt och tror att de är smala fast de är knubbiga. 

• Mrs Moneybags

Gå på dina mått istället. Eller ett par favoritbyxor. Kommer du i dina gamla kläder? Bra, då behöver du inte oroa dig. 

BMI funkar faktiskt också ganska bra för de flesta personer som inte tränar jättemycket. Men jag brukar som sagt mäta mig istället...

• Anonym (...)

Är du lång eller kort? Jag är en lång tjej (180cm) har breda axlar, breda höfter och långa breda lårben och knän.. För mig har mitt bmi också varit uppe på övervikt, men jag har sett normalviktig ut. Jag har helt enkelt bred och stor benstomme, ser tränad ut fastän jag inte är det och har stora bröst och rumpa/lår.. Har absolut inte så mycket fett på magen så jag skulle räknas som överviktig. Att räkna ut sitt bmi på internet är sååå missvisande..

• Anonym (N)

Idag är det ju mode med ordentliga kurvor, kvinnor ska absolut inte vara pinnsmala längre. Ju mer hull, desto bättre.

Svar på tråden Väger massor, inte tjock