Lamotrigin istället för ssri mot depression?
Om man får mycket biverkningar av ssri kan då lamotrigin/lamictal fungera mot depression och humöret? Fast att man inte är bipolär?
Om man får mycket biverkningar av ssri kan då lamotrigin/lamictal fungera mot depression och humöret? Fast att man inte är bipolär?
Ja, vissa patienter kan bli hjälpta av det.
Ja, vissa patienter kan bli hjälpta av det.
Jag tar lamotrigin för depression och för mig har det varit en mirakelmedicin. Det är inte första eller andra hands alternativet vid depression så det kan hända att du får testa en del annat först.
Ja jag började i Midsommar. Jag är inte bipolär. Hittills det bästa som hänt mig angående mediciner. Blev sjuk hösten 2016. Hade före det aldrig varit i någon djup depression. Men haft problem med nedstämdhet och ångest. Men klarade av att jobba. Provade först citalopram och övergick till venlafaxin (snri) som fungerade jättebra i 3 års tid tills jag hamnade i en uttmattningsdepression (2016) och blev sjukskriven. Sedan dess har jag provat många olika SSRI och snri och ingenting fungerade. Anledningen till att vi jämt bytt medicin är att jag hamnat i lika många depressioner även med medicin, bara att dom inte blivit lika djupa. Alltså 1 depression i månaden till varannan månad ungefär.. dock väldigt djupa 1-2 gånger per år. började med lamotrigin innan midsommar någon gång iår. kan vara för tidigt att säga, Men tycker mig vara mycket stabilare och jag har inte varit deprimerad än. Haft 1-2 dåliga dagar någon gång bara där allt tagit emot och varken orkat med disk matlagning eller tvätta och gråtit och varit uppgiven och grubblande. Men aldrig utvecklas till en fullgången depression som hållit i sig 1 vecka eller mer. Utan det har alltid vänt. Känner mig hoppfull och ska börja arbetsträna snart. Var väldigt kritisk först eftersom det kändes som en medicin för bipolära och jag kände mig missuppfattad, men gav det ändå en chans. Har du inte provat snri och bara ssri så testa snri annars. Vet ej vad du har för problem men snri hjälpte mig även mer mot ångesten än vad SSRI gjorde. Alla fungerar olika och reagerar olika på mediciner. Så något som fungerar för någon fungerar inte för någon annan.
Har innan provat citalopram, ventlafaxin, voxra, cymbalta och några mer jag glömt namnen på.
Uppfyller varken kriterierna för hypomani eller mani. Alltså ej bipolär typ 1 eller 2.
Jag tar lamotrigin för depression och för mig har det varit en mirakelmedicin. Det är inte första eller andra hands alternativet vid depression så det kan hända att du får testa en del annat först.
Ja jag började i Midsommar. Jag är inte bipolär. Hittills det bästa som hänt mig angående mediciner. Blev sjuk hösten 2016. Hade före det aldrig varit i någon djup depression. Men haft problem med nedstämdhet och ångest. Men klarade av att jobba. Provade först citalopram och övergick till venlafaxin (snri) som fungerade jättebra i 3 års tid tills jag hamnade i en uttmattningsdepression (2016) och blev sjukskriven. Sedan dess har jag provat många olika SSRI och snri och ingenting fungerade. Anledningen till att vi jämt bytt medicin är att jag hamnat i lika många depressioner även med medicin, bara att dom inte blivit lika djupa. Alltså 1 depression i månaden till varannan månad ungefär.. dock väldigt djupa 1-2 gånger per år. började med lamotrigin innan midsommar någon gång iår. kan vara för tidigt att säga, Men tycker mig vara mycket stabilare och jag har inte varit deprimerad än. Haft 1-2 dåliga dagar någon gång bara där allt tagit emot och varken orkat med disk matlagning eller tvätta och gråtit och varit uppgiven och grubblande. Men aldrig utvecklas till en fullgången depression som hållit i sig 1 vecka eller mer. Utan det har alltid vänt. Känner mig hoppfull och ska börja arbetsträna snart. Var väldigt kritisk först eftersom det kändes som en medicin för bipolära och jag kände mig missuppfattad, men gav det ändå en chans. Har du inte provat snri och bara ssri så testa snri annars. Vet ej vad du har för problem men snri hjälpte mig även mer mot ångesten än vad SSRI gjorde. Alla fungerar olika och reagerar olika på mediciner. Så något som fungerar för någon fungerar inte för någon annan.
Har innan provat citalopram, ventlafaxin, voxra, cymbalta och några mer jag glömt namnen på.
Uppfyller varken kriterierna för hypomani eller mani. Alltså ej bipolär typ 1 eller 2.
Ärligt så känns det ingenting när den börjar verka, man trappar upp. Är Som med SSRI och snri. Man märker väl bara när man tänker tillbaka att man mått bra ett tag, :) man trappar upp dosen sakta, så det är ju inte så att det blir en totalomvändning på en dag. Utan det kommer stegvis. Tror jag tog 25 mg två veckor först. Sen 50 två veckor och nu har jag 50 på morgonen och 50 på kvällen.. vet med andra mediciner så har jag tänkt att den här fungerar nog. För att sedan hamna i depp iaf efter några veckor. Men haft lamotrigin sen midsommar så den här fungerar faktiskt på mig. Nja tyvärr har jag lika ångest som innan. Men haft klump i magen (oro) sen jag var 14. Blir 27 i år. Så jag kommer nog ha det jämt. När jag var yngre var det bara vid vid specifika händelser, typ första dagen i skolan, utflyker i skolan, såna saker. Sen när jag blev tonåring började jag tänka och analysera väldigt mycket och grubbla. Hade venlafaxin från jag var 19-24år tror jag.. och den märkte jag skillnad på ångesten jämfört från citalopram som hade när jag var 18-19 år. Är ju efter jag blev 24 som jag testat allt annat. Hamnade i utmattningsdepression för 2.5 år sen. Men tror jag skrev det där uppe. gett varje medicin 3-7 mån. Vet inte vad du har för medicin nu, men utsättningssymptom kan vara rätt jobbiga. inte märkt någon skillnad på ångesten sen jag hamnade i depressionerna oavsett medicin. Ångesten blir ju värre när jag tänker på framtiden och blir stressad och nervös över det, eller när jag grubblar om mitt förflutna. Men så har det alltid varit. Lamotrigin hjälper mig. Jag tar tag i saker mer hemma, skjuter inte upp allt för att jag inte orkar ta tag i det. Så slipper stressen för att jag inte fått något gjort, vilket tidigare lett till att jag måste ta tag i allt sen när jag kommit ut ur deppen. En sak som jag märkt kan vara en biverkning av lamotrigin är att jag nog är lite tröttare. Jäspar mycket och är slut. Men inte slut mentalt som i "jag orkar inte mer" grinfärdig och ångestfylld. Utan mer trött fysiskt, måste sova middag känsla. men sover inte, för då kan jag inte sova på kvällen när jag ska. Trötthet Sitter i 1-3 timmar. Så det går alltid över och inte varenda dag. Men är antagligen för att jag orkar mer nu mentalt och kroppen är inte van.
Ok... har testat allt typ.
Du är inte heller bipolär?
Vilken dos tar du? Har du några biverkningar?