• Anonym (Trött sambo)

Trött på mansbebisen

Jag är så trött på att vara mamma till min sambo. Vi har levt ihop många år, har barn tillsammans var isär en period men gick tillbaka till varandra. Men efter att ha gått tillbaka till varandra så har allt eskalerat.

Han har lån på flera hundra tusen som påverkar mig/oss. Jag är trött på att jobba heltid men inte ha en krona över för jag hela tiden måsta rädda upp hans ekonomi. Måste snåla med saker till barnen för vi knappt får det att gå runt. Som sagt jag jobbar heltid, inom vården med oregelbundna tider, mina lediga dagar går åt att städa och tvätta och handla. Nu sist fanns det inte ens toalettpapper hemma när jag kom hem inför ledig helg.

Känner att jag börjar närma mig min gräns både psykiskt med allt jobbande och pusslande. Men så kommer så klart det stora men, det känns som jag aldrig kommer kunna få ihop det med jobb och barn på egen hand. Jag älskar mitt jobb, jag trivs väldigt bra och har en bra lön och så men svårt att få allt gå ihop. Hade det varit om 2 år hade det fungerar hur bra som helst men nu är barnen ännu för små för att klara sig själva tills jag kommer hem.

• Svar på tråden Trött på mansbebisen
  • beccagranen

Fråga honom rakt ut, vad tycker du att du tillför mig? Och säg hur du ser på saken och låt honom säga sin del. Är han villig på att jobba på att göra det bättre så ni når en punkt där ni båda är nöjda eller vill han fortsätta livet på egen hand? 

Vad det gäller hans skulder så kanske ni kan se över om man kan baka ihop lånen så att det blir en rimlig utgift för hans del, hela familjen ska inte behöva straffas för hans skulder.

• Anonym (Varför)

Men VARFÖR är du med honom?

Varför gick du tillbaka!

Barnomsorgen kan lösa sig. Skaffa en barnvakt. Lägg dina pengar på det istället för att dina pengar ska gå till att betala av hans jävla skuldberg.

Eller så får pappan komma över till dig eller själv ha barnen när du jobbar obekväma tider.

• Anonym (Mansbebis AB)

Rent krasst, hur många timmar i månaden behöver du barnvakt? Billigare eller dyrare än att stödmata Mansbebis AB?

Skulle Mansbebis AB kunna anställas som barnvakt de timmarna? Även om kostnaden kanske skulle vara likvärdig skulle risken vara mindre för din ekonomi och vinsten för ditt mående stor.

• Anonym (Ops)

Förstår jag dig rätt i att du har tagit lån för att rädda hans ekonomi? Givetvis kan msn göra det i en relation men då bör den man räddar visa tydliga tecken på seriös förändringsvilja. Är det så att du tagit lån för att fixa hans problem så tycker jag att du ska göra allt du kan för att han ska gå med på att skriva under ett skuldebrev (se till att ni har vittnen) där det framgår att han är skyldig dig beloppet du lånat samt räntan. Sedan kan du gå till kronofogden och begära utmätning. Har han inga tillgångar så kan det bli löneutmätning. Då får du i alla fall lite pengar att betala av lånen med. Detta ska du ju endast göra när ni flyttat isär rent juridiskt.

• Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Varför) skrev 2019-09-23 07:42:44 följande:

Men VARFÖR är du med honom?

Varför gick du tillbaka!

Barnomsorgen kan lösa sig. Skaffa en barnvakt. Lägg dina pengar på det istället för att dina pengar ska gå till att betala av hans jävla skuldberg.

Eller så får pappan komma över till dig eller själv ha barnen när du jobbar obekväma tider.

Som jag skrev så eskalerade det efter vi gick tillbaka.

Pappan är inte så samarbetsvillig när diskussionen om att gå isär kommer upp, det förekommer en viss del psykisk misshandel också tyvärr.
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Ops) skrev 2019-09-23 07:53:28 följande:

Förstår jag dig rätt i att du har tagit lån för att rädda hans ekonomi? Givetvis kan msn göra det i en relation men då bör den man räddar visa tydliga tecken på seriös förändringsvilja. Är det så att du tagit lån för att fixa hans problem så tycker jag att du ska göra allt du kan för att han ska gå med på att skriva under ett skuldebrev (se till att ni har vittnen) där det framgår att han är skyldig dig beloppet du lånat samt räntan. Sedan kan du gå till kronofogden och begära utmätning. Har han inga tillgångar så kan det bli löneutmätning. Då får du i alla fall lite pengar att betala av lånen med. Detta ska du ju endast göra när ni flyttat isär rent juridiskt.

Lånen är helt och hållet hans men hans ekonomi klarar inte av att betala alla skulder och då får jag gå in och hjälpa till.
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Mansbebis AB) skrev 2019-09-23 07:53:21 följande:

Rent krasst, hur många timmar i månaden behöver du barnvakt? Billigare eller dyrare än att stödmata Mansbebis AB?

Skulle Mansbebis AB kunna anställas som barnvakt de timmarna? Även om kostnaden kanske skulle vara likvärdig skulle risken vara mindre för din ekonomi och vinsten för ditt mående stor.

• Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Mansbebis AB) skrev 2019-09-23 07:53:21 följande:

Det skulle funka om vi hade varannan vecka men med kortare byten men känner att det kanske blir rörigt för barnen att byta var 3:e dag ungefär.
  • Anonym (Trött sambo)
    beccagranen skrev 2019-09-23 07:40:51 följande:

Fråga honom rakt ut, vad tycker du att du tillför mig? Och säg hur du ser på saken och låt honom säga sin del. Är han villig på att jobba på att göra det bättre så ni når en punkt där ni båda är nöjda eller vill han fortsätta livet på egen hand? 

Vad det gäller hans skulder så kanske ni kan se över om man kan baka ihop lånen så att det blir en rimlig utgift för hans del, hela familjen ska inte behöva straffas för hans skulder.

Han har ju flertal mindre lån som gör att ett lån hos banken inte verkar helt enkelt att få ihop och jag känner väl själv att jag inte är jätte sugen på att ta lån ihop med han.
  • Anonym (Mansbebis AB)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2019-09-23 07:58:34 följande:

Det skulle funka om vi hade varannan vecka men med kortare byten men känner att det kanske blir rörigt för barnen att byta var 3:e dag ungefär.

Barnen begöver väl inte byta bara för att han är hemma hos dig för att ta hand om dem ett par timmar? Jag fixar exets barn 2 timmar en dag i veckan när han har ett sent möte, vi ses utanför skolan och fixar mat ihop hemma hos honom. Detta är inte ens mina egna barn, såklart gör en förälder det som funkar bäst för barnen.
Svar på tråden Trött på mansbebisen