• Anonym (Utvandrare)

Gemensam bank för Sverige och Norge?

Om jag säljer min lägenhet i Sverige, kan jag då sätta in pengarna på nån bank som även finns i Norge så att jag lätt kan komma åt pengarna där utan massa avgifter när jag ska köpa ny lägenhet där?

• Svar på tråden Gemensam bank för Sverige och Norge?
  • Anonym (Man)

Lillebror jobbar i Norge. Har handelsbanken där.

Men tänk på att det är växlingsavgifter oavsett bank, det kan vara billigare att flytta över pengarna från ditt svenska bankkonto till ditt norska bankkonto med nån annan valutaväxlingstjönst.

• Anonym (Tess)

Du måste uppge ett Bic-Swift nummer. Kan även ta några extra dagar innan pengarna kommer in på kontot.

• Anonym (Norge)

Danske Bank ska ha ett upplägg för det, och jag försökte skaffa konton eftersom jag var i lite samma situation, men det var så extremt komplicerat (läs: gick inte att göra själv på nätet utan krävde manuella steg och personlig kontakt) så jag gav upp. Om du har mer tålamod får du gärna rapportera hur det funkar.

• Tiina87

Nordea vet jag man kan (eller iallfall kunde) föra över mellan norska nordea och svenska nordea utan extra avgift om man har konton i båda bankerna. Handelsbanken har också haft/har den möjligheten.

• Anonym (Utvandrare)

Handelsbanken hade möjlighet att öppna nok-konto o där är jag kund redan????

De flesta som hyr ut lägenheter vill att man ska ha konto i dnb men då måste man ha norskt id först ???? nån som vet hur lång tid det tar att få det?

• Anonym (Norge)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-23 18:40:11 följande:

Handelsbanken hade möjlighet att öppna nok-konto o där är jag kund redan????

De flesta som hyr ut lägenheter vill att man ska ha konto i dnb men då måste man ha norskt id först ???? nån som vet hur lång tid det tar att få det?

Det beror nog lite på var i Norge du bor, men i Oslo behövde man boka tid på Skattekontoret, och i början på året var det ca 1 månads väntetid för det. Jag har inte kollat hur det ser ut nu men det är nog smart att vara tidigt ute. När man väl hade varit där tog det runt 1 vecka att få det norska id-numret.
  • Anonym (Utvandrare)

Tack, ska ringa o förbereda då :)

Är det någon här som vet om försäkring brukar ingå när man hyr lägenhet/hybel i någon annans hus? Eller om man måste teckna egen försäkring?

Undrar även om depositionen betalas tillbaka när man flyttar ut? Har fått ett avtal för temporärt boende men det står inget om det där. Visst borde man skriva in nåt om det så att man verkligen får tillbaka depositionen efteråt?

• Anonym (Norge)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-24 09:37:05 följande:

Är det någon här som vet om försäkring brukar ingå när man hyr lägenhet/hybel i någon annans hus? Eller om man måste teckna egen försäkring?

Undrar även om depositionen betalas tillbaka när man flyttar ut? Har fått ett avtal för temporärt boende men det står inget om det där. Visst borde man skriva in nåt om det så att man verkligen får tillbaka depositionen efteråt?

Du bokar tid hos Skatteetaten på nätet. Läs på www.skatteetaten.no/skjema/Melding-om-flytting-til-norge/

Ja, du måste ha egen innboforsikring. (Lösöre)

Ja, depositionen ska betalas tillbaka, med ev avdrag för onormalt slitage.
  • Anonym (Utvandrare)
    Anonym (Norge) skrev 2019-09-24 09:45:30 följande:

Du bokar tid hos Skatteetaten på nätet. Läs på www.skatteetaten.no/skjema/Melding-om-flytting-til-norge/

Ja, du måste ha egen innboforsikring. (Lösöre)

Ja, depositionen ska betalas tillbaka, med ev avdrag för onormalt slitage.

Tack för alla svar :)

Men vist borde det stå i avtalet att pengarna ska betalas tillbaka vid utflytt?

Nåt tips på bra försäkringsbolag i Norge el ska man ha samma som ägaren?
  • Tiina87
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-24 09:37:05 följande:

Nej, oftast brukar inte hemförsäkring ingå men det kan göra det. Och då står det isåfall i annonsen eller på kontraktet.

Ja, depositionen betalas normalt sätt tillbaka när.man flyttar så länge allt är ok och man har skött sig. De seriösa uthyrarna har dessutom depositionen på ett eget sk depositionskonto.
  • Tiina87
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-24 10:24:32 följande:

Jag har Gjensidige Forsikring både på innboforsikring (hemförsäkring) och på bilförsäkringen och är nöjda med dem.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-24 10:24:32 följande:

Det var så länge sen jag hyrde så jag minns inte om det stod i hyreskontraktet eller om det var ett separat kontrakt via banken där depositionen stod. Men någonstans borde det regleras, ja.

Googla innboforsikring så får du upp alla bolag. Välj några och ring för pris. Det brukar inte vara så dyrt för en liten bostad.
  • Anonym (Utvandrare)

Har inte helt klart med jobb än och skatteetaten vill ha arbetsintyg för att jag ska få id :o

Hur gör jag nu?

• Anonym (Norge)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-27 10:01:04 följande:

Har inte helt klart med jobb än och skatteetaten vill ha arbetsintyg för att jag ska få id :o

Hur gör jag nu?

Ring och prata med dem. Du kanske behöver söka om D-nummer först. Eller så avvaktar du tills du har ett anställningsavtal.
  • Anonym (Utvandrare)
    Anonym (Norge) skrev 2019-09-27 11:01:08 följande:

Ring och prata med dem. Du kanske behöver söka om D-nummer först. Eller så avvaktar du tills du har ett anställningsavtal.

Vad är d-nummer? Är det temporärt nr?

Jag behöver id omgående för att få in barnen i skolan :o

Har pratat med dom o dom vill ha anställningsavtal först tyvärr
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-09-27 14:20:39 följande:

Vad är d-nummer? Är det temporärt nr?

Jag behöver id omgående för att få in barnen i skolan :o

Har pratat med dom o dom vill ha anställningsavtal först tyvärr

Japp, D-nummer är temporärt.
Svar på tråden Gemensam bank för Sverige och Norge?