• Anonym (Söker svar.)

Yr, matt, gråtmild och orkeslös

Har tidigare varit utbränd och var sjukskriven en längre tid. Detta är för ett par år sedan. Har sedan 2 veckor varit mycket yr så att det skrämmer mig, orkeslös och folk reagerar på att jag ser trött ut. Känns som jag skulle ha influensa i kroppen som inte bryter ut. Svårt att fokusera vad folk säger och hör dåligt ( ekar i huvudet). Fokuseringen och att jag hör dåligt har kommit långsamt. Har också minnessvårigheter. Träffar aldrig de vänner jag har.

Har mycket stress på jobbet och haft det de senaste 6 mån. Har sjukskrivit mig i perioder när jag känt att jag skulle falla ihop på jobbet.

Har också hjärtproblem så det är inte bra med stress. Snart har jag varit hemma i 1 vecka och de är inte glada på jobbet. Vet varken ut eller in! Om jag ska pressa mig och gå till jobbet och må skit eller tvinga iväg mig till läkaren. Man blir väl inte sjukskriven för yrsel och orkeslöshet?

• Svar på tråden Yr, matt, gråtmild och orkeslös
  • Anonym (Mia)

Ta borreliatest! De besvär du har är typiska för när borrelia kommer smygande.

• Anonym (Söker svar.)

Har vaccinerat mig mot TBE och tog sista vaccinationen i juli så borrelia känns det inte som det kan vara?

• Anonym (J)

För mig är det ganska självklart att du är utmattad igen. Sök hjälp.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Söker svar.) skrev 2019-09-23 18:59:29 följande:

Har vaccinerat mig mot TBE och tog sista vaccinationen i juli så borrelia känns det inte som det kan vara?

Du har vaccinerat dig mot TBE. Inte borrelia. Så borrelia kan du visst ha.

Och om du har haft en infektion i kroppen, som många med utbrändhet har, så kan vaccinet ha gjort dig sjuk. En vaccinbiverkning är att trigga latent borrelia, t.ex.
  • Anonym (solly)

Låter som du är på väg att bli utmattad igen. 

• Anonym (Sök vård!)

Självklart ska du ta dig till doktorn så att du kan få hjälp. Att du pressar dig själv och går till jobbet i ditt tillstånd kommer ju inte att göra saken bättre, eller hur?

• Anonym (Uggla)

Men mänska, du har varit utbränd en gång och sjukskriven länge och känner inte igen några varningssignaler (fast det här har ju gått längre än så) eller när det är dags att dra i handbromsen? Har du förändrat ditt liv sen sist eller är det samma gamla hjulspår du kör i? Du är på väg att krascha iallafall och du vet ju hur mycket det suger.

Jag har varit med om samma och vill absolut inte uppleva det igen. Kom igen, ta ansvar för dig själv.

• 1234568

Börja hos läkaren. Viktigt att utesluta andra krämpor som kan ge dessa symptom. Tex järnbrist, b12 brist, folatbrist, d-vit brist. Även bra att ta ett EKG och kolla lite allmänna prover för njurar och lever och sköldkörteln. Järnbrist ger symptom du beskriver, även b12 brist. Sköldkörteln kan ge massa kobstiga symptom om värdena inte är i balans.

• Anonym (Söker svar.)

Jag ska berätta hur jag mår och begära att de tar prover. Vet att det är sjukt att jag hamnat i den här situationen och att stress förmodligen är en bidragande faktor. Har känt att kroppen varnat i omgångar men sedan har det ändå gått och kört på. Det är lättare sagt än gjort att lyssna på kroppen och inte känslorna. Har ändrat min livssituation men den har ändrats igen vilket är livets gång. Saker händer som inte går att påverka.

Nu går jag ändå till läkaren innan det är helt in i väggen och där har jag tagit ?ansvar?. Håll tummarna att jag får en förstående läkare som vill ta prover och som vill göra en ordentlig utredning. Hatar verkligen läkare men inser att det är dags att kolla upp!

Svar på tråden Yr, matt, gråtmild och orkeslös