• tradetlisa

Hosta som aldrig går över???

Hej!
    Jag har haft en hosta nu i fyra månader som vägrar ge med sig. Det startade efter förlossningen, och då hade jag trångt över halsen som strypgrepp, det har försvunnit nu, men hostan är kvar, som att det retas i bröstet. ibland är det värre, och ibland lite bättre. när det varit bättre har det oftast varit så att jag ätit lite. men nu tex. så spelar det ingen roll om jag äter eller inte. Vet inte vad jag ska göra. 
    Man har misstänkt bråck i magmunnen, väntar på utredning. jätterädd att det ska vara lungcancer eller nåt. Har lidit av slem i halsen i fem år, och har då harklat mig mycket, minns inte om det även var hosta lite ibland, men slemmet är mindre nu pga. kör med en grej som heter iqoro. Är det någon annan med ihållande hosta? Vet ni vad det beror på? 
  • Svar på tråden Hosta som aldrig går över???
  • MajaMaria79

Mitt förslag är att du går till vårdcentralen så att de får lyssna på dina lungor. Hör de något misstänkt så lär de skicka dig på lungröntgen. 

En långdragen lunginflammation kanske eller astma? Supersvårt att svara på utan att träffa dig. Röker du? KOL?

• Tårtsmulan

Äter du några mediciner? En del mediciner (tex vanliga blodtryckssänkande mediciner) kan ge hosta som biverkan.

Hur är er inomhusmiljö/jobbet? Kan det finnas mögelproblem som ger hostan?

• Solarn
    tradetlisa skrev 2019-09-23 18:55:32 följande:
    Hej!
    Jag har haft en hosta nu i fyra månader som vägrar ge med sig. Det startade efter förlossningen, och då hade jag trångt över halsen som strypgrepp, det har försvunnit nu, men hostan är kvar, som att det retas i bröstet. ibland är det värre, och ibland lite bättre. när det varit bättre har det oftast varit så att jag ätit lite. men nu tex. så spelar det ingen roll om jag äter eller inte. Vet inte vad jag ska göra. 
    Man har misstänkt bråck i magmunnen, väntar på utredning. jätterädd att det ska vara lungcancer eller nåt. Har lidit av slem i halsen i fem år, och har då harklat mig mycket, minns inte om det även var hosta lite ibland, men slemmet är mindre nu pga. kör med en grej som heter iqoro. Är det någon annan med ihållande hosta? Vet ni vad det beror på? 
    Undrar såklart också om du röker?
  • Daphodil

Som tidigare nämnts ska du boka en tid på vårdcentral. Långvarig hosta ska alltid röntgas, även om man sällan finner cancer som orsaken. Ditt magmunsbråck kan ju vara boven, eller astma/känsliga luftrör.

Svar på tråden Hosta som aldrig går över???