• tossaliten

    Amma och ge ersättning

    Har en 3 v som inte riktigt växer som hen ska. Fått lägga till ersättning. Jag vill gärna amma så mkt som det går men känns som om hen väljer flaskan mer och mer. 


    Jag undrar dock om det går att hålla igång mjölkproduktionen tex om man bara ammar 2-3 ggr per dag och sedan nattetid? Tycker det är smidigt att amma nattetid speciellt.


    Någon som mest ger flaska men ändå kan behålla amningen?

  • Svar på tråden Amma och ge ersättning
  • TangiableArc

    Jag var i samma sits för ett par månader sedan. Jag ville verkligen helamma och lyckades avveckla ersättningen efter ca 6 veckor, men det krävdes en hel del arbete.

    Jag började varje måltid med att ge båda brösten. Om hon fortfarande verkade hungrig efter det så toppade jag med flaska, och sist pumpade jag ut allt som var kvar i brösten. Fanns det utpumpad mjölk fick hon det i första hand, räckte det inte så fick hon ersättning.

    Som du förstår så gjorde jag knappt något annat än amma och pumpa! Har du möjlighet så låt din partner ge flaska medan du pumpar, så sparar du lite tid.

    På detta vis fick brösten maxinal stimulans och mängden ersättningen hålls på minimum. Jag tror att hon lärde sig föredra bröstet på detta vis, kanske för att hon fick det först (när hon var som mest hungrig?) Nu är hon nästan 4 månader och vägrar flaskan, bara bröstet duger. Så det kan gå om man är ihärdig! Lycka till!

  • TangiableArc

    Ser nu att det inte alls var helamning du frågade efter... Sorry! Läste för snabbt. Skulle ta bort inlägget om jag visste hur!

  • EllieJo
    TangiableArc skrev 2019-09-23 20:44:02 följande:

    Jag var i samma sits för ett par månader sedan. Jag ville verkligen helamma och lyckades avveckla ersättningen efter ca 6 veckor, men det krävdes en hel del arbete.

    Jag började varje måltid med att ge båda brösten. Om hon fortfarande verkade hungrig efter det så toppade jag med flaska, och sist pumpade jag ut allt som var kvar i brösten. Fanns det utpumpad mjölk fick hon det i första hand, räckte det inte så fick hon ersättning.

    Som du förstår så gjorde jag knappt något annat än amma och pumpa! Har du möjlighet så låt din partner ge flaska medan du pumpar, så sparar du lite tid.

    På detta vis fick brösten maxinal stimulans och mängden ersättningen hålls på minimum. Jag tror att hon lärde sig föredra bröstet på detta vis, kanske för att hon fick det först (när hon var som mest hungrig?) Nu är hon nästan 4 månader och vägrar flaskan, bara bröstet duger. Så det kan gå om man är ihärdig! Lycka till!


    Åh!

    Håller på precis som du gjorde just nu, brösten först, sen flaska med urpumpad mjölk så långt de räcker annars ersättning! Så skönt att höra att du fått igång amningen på heltid nu, vore såå skönt att komma ifrån detta heltidsjobb!! Haha

    TS:

    Jag har också lite klent med mjölk, kan du så prova att pumpa lite under dagen med, de har ökat min produktion mycket! Fick också Syntocinon spray utskrivet & det gör pumpningen mycket lättare! Tipstips!
  • tossaliten
    TangiableArc skrev 2019-09-23 20:45:47 följande:

    Ser nu att det inte alls var helamning du frågade efter... Sorry! Läste för snabbt. Skulle ta bort inlägget om jag visste hur!


    Nä tacksam för sxar för vill helst helamma. Bara att hen inte går upp och verkar äta ordentligt.. . Så tar gärna råd om hur man får till amningen :) tack
  • tossaliten
    EllieJo skrev 2019-09-23 20:50:16 följande:

    Åh!

    Håller på precis som du gjorde just nu, brösten först, sen flaska med urpumpad mjölk så långt de räcker annars ersättning! Så skönt att höra att du fått igång amningen på heltid nu, vore såå skönt att komma ifrån detta heltidsjobb!! Haha

    TS:

    Jag har också lite klent med mjölk, kan du så prova att pumpa lite under dagen med, de har ökat min produktion mycket! Fick också Syntocinon spray utskrivet & det gör pumpningen mycket lättare! Tipstips!


    Ingen på BVC har erbjudit mig spray. Kan man be om det?
  • TangiableArc

    Ja! Syntocinspray hade jag också men är osäker på om det hjälpte, därför nämnde jag det inte. Men alla bäckar små...

    Skönt att kunna inbringa lite hopp EllieJo, jag tror verkligen att det kommer att lossna för dig också om du bara orkar härda ut! Behöver du mer pepp framöver så skriv pm :)

  • tossaliten

    Mitt mål är att helamma också och var därför skeptisk till flaskmatning. Började skedmata pga det men eftersom hen behövde större mängd ersättning så blev det allt för tidskrävande.

    Nu är jag rädd att amningen inte ska fundera pga detta... ???? Därav frågan om det går att kombinera mem helst skulle jag vilja helamma.

    Någon som använt amningsnapp som har råd om hur man ev får bort den också??

  • TangiableArc

    Du kan ju fråga om Syntocin på BVC, det måste föreskrivas av läkare men de har ju såna på plats ibland. Annars kanske vårdcentralen kan hjälpa till?

  • EllieJo
    tossaliten skrev 2019-09-23 20:56:25 följande:

    Ingen på BVC har erbjudit mig spray. Kan man be om det?


    Du kan nog absolut be om det! Min sköterska vet att jag kämpar med att öka produktionen, så de var hon som föreslog den!

    Den ska hjälpa till med utdrivningen, jag trodde inte att jag hade några problem med utfrivningen då mjölken kom fort med plutte lite! Men innan sprayen kunde jag bara pumpa ut några droppar & nu pumpar jag ut allt från 50ml till 120 ml beroende på vilken tid på dygnet! Kan vara placebo kanske, men värt ett test? Placebo är välkommet det med när man kämpar med att öka produktionen! :)
  • EllieJo
    TangiableArc skrev 2019-09-23 20:58:03 följande:

    Ja! Syntocinspray hade jag också men är osäker på om det hjälpte, därför nämnde jag det inte. Men alla bäckar små...

    Skönt att kunna inbringa lite hopp EllieJo, jag tror verkligen att det kommer att lossna för dig också om du bara orkar härda ut! Behöver du mer pepp framöver så skriv pm :)


    Men åh så snällt! Det kanske jag utnyttjar om jag tjurar ihop, haha!

    Det är verkligen ett meck... bara att höra att du lyckades eller att någon annan håller på med denna variant som jag trodde jag skapat själv ger mig massa pepp till att fortsätta!
Svar på tråden Amma och ge ersättning