• Anonym (Irriterande)

    Varför skiljer sig jeansstorlekarna åt så mycket?

    Jag har köpt samma märken av jeans i 10 år. Oftast samma modell. Saken är den att mina storlekar kan skilja på allt mellan 8-12. Det verkar som om ljusa jeans är mindre än mörka.

    Jag har visserligen gått upp något kilo (3 kanske?) sen storlek 8 men jag har åttor som fortfarande passar och sen har jag andra jag inte ens kan knäppa.

    Så bland alla mina jeans från samma märke så använder jag allt mellan 8-12 i storlek, är inte det märkligt?

  • Svar på tråden Varför skiljer sig jeansstorlekarna åt så mycket?
  • Anonym (Jeans)

    När materialet behandlas och bleks, tvättas, färgas osv så byter materialet egenskaper. Det påverkar bland annat elasticiteten i tyget. Det är därför inte helt ovanligt Att samma storlek har lite olika passform i olika färger. Sen kan det också variera mellan olika tillverkningstillfällen eftersom det då kan vara annan vatten, tvättprocess osv. Och dina gamla jeans kanske du haft länge och de har därför töjt sig och anpassat sig efter din kropp och nya jeansen är därför snävare.

  • Anonym (Irriterande)
    Anonym (Jeans) skrev 2019-09-23 19:54:37 följande:
    När materialet behandlas och bleks, tvättas, färgas osv så byter materialet egenskaper. Det påverkar bland annat elasticiteten i tyget. Det är därför inte helt ovanligt Att samma storlek har lite olika passform i olika färger. Sen kan det också variera mellan olika tillverkningstillfällen eftersom det då kan vara annan vatten, tvättprocess osv. Och dina gamla jeans kanske du haft länge och de har därför töjt sig och anpassat sig efter din kropp och nya jeansen är därför snävare.
    Det var intressant att läsa.

    Det konstiga är att gamla ljusa jeans är för små men gamla mörka jeans i samma storlek passar många fler av. Det verkar inte ha att göra med om dom är gamla jämfört med nya. Jätteskumt och jag använder storlek 8-12 av samma modeller nya eller gamla. Jag skulle förstå om det diffade en storlek ibland men två verkar mycket men det är vad det är uppenbarligen.
  • K Kalle
    Anonym (Irriterande) skrev 2019-09-23 22:37:48 följande:
    Det var intressant att läsa.

    Det konstiga är att gamla ljusa jeans är för små men gamla mörka jeans i samma storlek passar många fler av. Det verkar inte ha att göra med om dom är gamla jämfört med nya. Jätteskumt och jag använder storlek 8-12 av samma modeller nya eller gamla. Jag skulle förstå om det diffade en storlek ibland men två verkar mycket men det är vad det är uppenbarligen.
    För mig tycker jag att det är tvärtom. Ljusa är lite större/lättare att få på än mörka.

    Du kanske redan vet detta, men tvätta inte jeans med lycra och liknande med sköljmedel. Då försvinner stretchigheten och de blir stumma.
  • Tihi
    K Kalle skrev 2019-09-24 08:43:38 följande:
    För mig tycker jag att det är tvärtom. Ljusa är lite större/lättare att få på än mörka.

    Du kanske redan vet detta, men tvätta inte jeans med lycra och liknande med sköljmedel. Då försvinner stretchigheten och de blir stumma.
    Menar du det där elestan, lycra och vad det heter som brukar vara 2-3% i ett par jeans? Det förklarar en hel del för mig i alla fall med gamla jeans som har blivit stumma och hårda på något vis. Jag har börjat använda ättika istället för sköljmedel för ett halvår sen så det blir intressant att se om nya jeans kommer att vara annorlunda än gamla som är tvättade i sköljmedel. Hoppas att nya jeans kommer att förbli mjuka och stretchiga.
Svar på tråden Varför skiljer sig jeansstorlekarna åt så mycket?