Risker med kontaktlinser?
Vad finns det för risker med kontaktlinser? Kan man bli blind om man har i dom för länge och sover med dom?
Vad finns det för risker med kontaktlinser? Kan man bli blind om man har i dom för länge och sover med dom?
Risken är kraftiga ögoninfektioner och inflammation om du missköter linsanvändandet. Och i slutändan ärrbildning på ögat och du får bära glasögon igen.
Alltid rena händer vid isättning och uttagning. Alltid följa tidsintervallen för hur länge de får sitta. Aldrig slarva med rengöring. Aldrig peta runt med vassa naglar, smink eller parfym i ögonen. Aldrig bära linser när du är förkyld pga infektionsrisken.
Många får också problem med infektion vid lite för mycket alkohol då man somnar med linser och utsmetat smink och pillat sig i ögonen med flottiga fingrar och bakterier från krogtoaletter etc....
Risken är kraftiga ögoninfektioner och inflammation om du missköter linsanvändandet. Och i slutändan ärrbildning på ögat och du får bära glasögon igen.
Alltid rena händer vid isättning och uttagning. Alltid följa tidsintervallen för hur länge de får sitta. Aldrig slarva med rengöring. Aldrig peta runt med vassa naglar, smink eller parfym i ögonen. Aldrig bära linser när du är förkyld pga infektionsrisken.
Många får också problem med infektion vid lite för mycket alkohol då man somnar med linser och utsmetat smink och pillat sig i ögonen med flottiga fingrar och bakterier från krogtoaletter etc....
Kan man ha smink på sig samtidigt som man har linserna i ögonen??
Hade linser i många år utan minsta problem. För ca 13 år sedan opererade jag ögonen och det var bland det bästa jag har gjort. Så skönt att slippa linser.
Har aldrig haft glasögon.
Man är ju olika känslig i ögonen så när man börjar använda linser så får man prova sig fram till vad som funkar. Jag hade lite problem med månadslinser som orsakade irritation även om jag bytte dem som man skulle plus att jag lätt fick infektioner om jag slarvade. Sen jag bytte till endagslinser för ca 15 år sedan har jag inte haft en enda ögoninfektion, även om det händer att jag somnar med dem nån gång då och då. Jag har nästan bara linser, bara om jag blir dunderförkyld åker glasögonen fram.
Smink är inga problem alls, jag undviker mascara med mycket förlängande fibrer i men i övrigt sminkar jag mig som jag skulle gjort utan linser.
Mitt råd är enkelt, skaffa dig så mycket "riktig" information som möjligt innan du börjar använda kontaktlinser. Det finns många webbplatser med bra information, det svåra är bara att veta vilka man kan lita på. Här är ett bra tips där en duktig optiker svara på användarnas frågor: https://www.alltomlinser.se/linser-fragor.asp
Jag råder dig även att prata direkt med en optiker så att du kan ställa de frågor du oroar dig mest för, och våga ställ frågor, annars får du inte svar och inte heller bukt med din oro.
/Agneta