• Vattendjuret

    Flyttad från v11 till v9 på UL

    Hej,

    Idag (v10+2) var vi på ett tidigt UL.

    Barnmorskan kunde dock bara se ett foster i storlek med ca v8+0. En väldigt livlig krabat med ett pickande hjärta som barnmorskan sa nog bara kommit till senare än vi trott. 

    Till saken hör att vi inte planerade den här bebisen så vi vet att den blev till när vi missade att skydda oss vid ett tillfälle. Av den anledningen känns det ganska omöjligt att befruktning skulle skett närmare två veckor efter dess. 

    Vad säger ni? Någon som varit med om eller hört om liknande? Vill höra allt, good or bad.

  • Svar på tråden Flyttad från v11 till v9 på UL
  • Anonym (Bebis lever)

    Jag skulle säga, bebisen lever och mår bra! Utgå från det. Jag har blivit tillbakaflyttad på så tidiga VUL, men sen på senare ultraljud blivit framflyttad igen, inte flera veckor men en halv vecka iaf. Jag är dock ingen barnmorska och kan tolka just den här situationen. Men tycker du ska utgå från att bebisen lever och mår bra så länge du inte märker något avvikande, som smärtor eller blödningar.

  • Anonym (Bebis lever)
    Anonym (Bebis lever) skrev 2019-09-24 19:42:37 följande:

    Jag skulle säga, bebisen lever och mår bra! Utgå från det. Jag har blivit tillbakaflyttad på så tidiga VUL, men sen på senare ultraljud blivit framflyttad igen, inte flera veckor men en halv vecka iaf. Jag är dock ingen barnmorska och kan tolka just den här situationen. Men tycker du ska utgå från att bebisen lever och mår bra så länge du inte märker något avvikande, som smärtor eller blödningar.


    Jag tänker även att det inte är en omöjlighet att bebis blivit till senare. Även fast ni känner er väldigt säkra på att det blev till vid ett visst tillfälle så är inget skydd 100 procent, dessutom beror det inte på när ägget fäster i livmodern också? Har för mig att det kan ta ca 10 dagar från att ägget befruktats. Spermierna kan ju dessutom leva ca 5 dagar i dig. Vilket kan göra att du blir befruktad 5 dagar efter sexet, sen kan det ta upp till 10 dagar innan ägget fäster. Jag ska inte säga att jag är hundra procent säker, men så har jag fattat det?
  • ballerinakakaoreo

    När jag var i v. 10 beräknades vår lille till v. 8. Alla barn är olika stora och utvecklas olika snabbt, det är ingen fara :) nu är jag gravid i v. 39 och från att ha varit lite för liten i v. 10 så ligger vår son nu på +20% i storlek och är då alltså lite större än genomsnittet. :) sen kan er knodd som sagt blivit till vid ett senare tillfälle, möjligheten finns ju alltid då inget skydd ger 100% säkerhet.

  • HeidiHR

    Jag har blivit tillbakaflyttad tio dagar i min nuvarande graviditet efter UL, förstår inte riktigt heller. Har haft regelbunden mens och plussade dagen efter att den uteblev och enl UL skulle jag precis ha blivit befruktad ett par dagar innan plus? Är nu i v 27 och allt ser bra ut med bebisen.

  • Vattendjuret
    Anonym (Bebis lever) skrev 2019-09-24 19:47:54 följande:
    Jag tänker även att det inte är en omöjlighet att bebis blivit till senare. Även fast ni känner er väldigt säkra på att det blev till vid ett visst tillfälle så är inget skydd 100 procent, dessutom beror det inte på när ägget fäster i livmodern också? Har för mig att det kan ta ca 10 dagar från att ägget befruktats. Spermierna kan ju dessutom leva ca 5 dagar i dig. Vilket kan göra att du blir befruktad 5 dagar efter sexet, sen kan det ta upp till 10 dagar innan ägget fäster. Jag ska inte säga att jag är hundra procent säker, men så har jag fattat det?
    Stort tack för ditt svar! Jag försöker absolut se positivt på det och fokusera på livet vi faktiskt såg idag. Men tyvärr har man väl en tendens av att överanalysera allt hela tiden.. Det här har jag aldrig hört förut och stämmer det så kan det ju absolut vara så i vårt fall:) Så håller tummarna för att det är så!
  • Vattendjuret
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-24 19:56:07 följande:

    När jag var i v. 10 beräknades vår lille till v. 8. Alla barn är olika stora och utvecklas olika snabbt, det är ingen fara :) nu är jag gravid i v. 39 och från att ha varit lite för liten i v. 10 så ligger vår son nu på +20% i storlek och är då alltså lite större än genomsnittet. :) sen kan er knodd som sagt blivit till vid ett senare tillfälle, möjligheten finns ju alltid då inget skydd ger 100% säkerhet.


    Stort tack för ditt svar! Skönt att höra att någon faktiskt varit med om exakt samma sak och att det dessutom gått vägen för dig är helt fantastiskt att höra:) Tack för att du delade med dig. Jag kan självklart inte veta hur det går för mig än men väljer att fokusera på livet vi faktiskt såg idag och nu kan jag somna lite lättare ikväll iaf:) All lycka till dig framöver!
  • Vattendjuret
    HeidiHR skrev 2019-09-24 20:00:12 följande:

    Jag har blivit tillbakaflyttad tio dagar i min nuvarande graviditet efter UL, förstår inte riktigt heller. Har haft regelbunden mens och plussade dagen efter att den uteblev och enl UL skulle jag precis ha blivit befruktad ett par dagar innan plus? Är nu i v 27 och allt ser bra ut med bebisen.


    Vad härligt att allt ser bra ut för dig! Det är det man får fokusera på:) I dagsläget ser det ju faktiskt bra ut här med, bara lite mindre än väntat. Sen får framtiden visa hur det blir.. Tack för att du delade med dig! Förstår absolut känslan eftersom det är samma här.. Får det inte att gå ihop att jag skulle fått ett starkt plus på stickan bara några dagar efter själva befruktningen.. All lycka till dig framöver!
  • Vattendjuret

    Kom på när jag läste en annan tråd om en tjej som fått en oklar mätning vid tidigt UL att man oftast inte får se slutet på dessa trådar.
    Så om någon landar på min tråd här så småningom kan jag berätta att jag på UL en vecka efter detta blev informerad om att den här mätningen måste gjorts felaktigt. Ibland ligger fostret lite märkligt och då kan man tydligen råka mäta på bredden istället för på längden?! Veckan efter blev jag alltså framflyttad 2 v igen och nu är jag i v17 och har precis börjat känna den lilla krabaten <3 

  • Charlieellerså

    Det finns som sagt många trådar som tar upp just detta. Min yngsta son skulle blivit till när jag plussade vilket är helt orimligt. Tog äl test och började tidigt testa med gravtest. Fick positivt på Äl+9 så jag är säker på när. Ändå kom en frisk lite kille ut. Läkarna avfärdar det där med att man haft koll på ägglossning och att det inte kan gå ihop. + - 2 veckor verkar vara fullt normalt att det diffar. Det är ju också millimetrar det handlar om när man mäter.

Svar på tråden Flyttad från v11 till v9 på UL