• anno76

    Dödsfall i Finland

    För 20 år sedan fick jag ett brev från en kusin i Finland med info att min far avlidit. Jag var då drygt 20 år gammal och hade inte träffat honom sedan jag var 2 år, inte heller haft kontakt med honom eller några släktingar på hans sida.

    Åkte iaf på hans begravning och fick då träffa min jämnåriga kusin och min farmor som redan då insjuknat i alzheimers fick även träffa kusinens mamma ( min faster) det visar sig att min faster bor i min farmors bostadsrätt.

    Efter min pappas bortgång fick jag ej ta del av någon bouppteckning etc, det var inget jag funderade på heller vid denna tidpunkt. Min pappa hade levt ett hårt liv och dog i sviterna av ett livslångt missbruk.

    I går fick jag ett meddelande på Facebook från samma kusin att min farmor nu gått bort.

    Hon meddelar lite senare under dagen att begravningen sker om ca 2 veckor, hon ber mig att begära utdrag från folkbokföringen i och med att det är jag och min faster som är arvingar.

    Min första tanke är att åka på begravningen med min tonåring som är väldigt intresserad av våra rötter och vart vi kommer ifrån.

    Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra....

    Efter en stund skriver min kusin nämligen igen och talar om att ; du och min mamma, måste bestämma vem av er eller hur ni ska betala begravning, räkningar, sjukhusräkningar osv.

    Min farmor har antingen dött på äldreboendet hon bott på i över 20 år eller på sjukhus det vet jag ej ännu.

    Har såklart googlat massor och tycker mig kunna läsa att det fungerar som i Sverige, att man inte ärver skulder osv.

    För mig känns det helt orimligt att behöva betala för detta? Visst det är min farmor, men jag har träffat henne 1 gång ( på min pappas begravning) Jag är uppvuxen helt utan kontakt med min pappa pga hans missbruk, har aldrig ens fått ett kort av någon vid jul eller när jag fyllt år.

    Jag pratar inte ens finska och min faster pratar inte engelska & helt ärligt vet jag inte hur jag ska kunna hantera något härifrån, jag har ju inte tillgång till något?

    Det jag vet är att min faster tydligen inte har råd att lösa ut mig från lägenheten, så den måste säljas antar jag. Och såklart måste min faster hitta ett nytt boende.

    Jag lägger egentligen ingen värdering i att hon bott där men hon borde ju ha sett den här dagen komma? Farmor var drygt 90 år när hon dog och har inte själv kunnat bruka sin lägenhet på 20 år, borde den inte sålts för länge sen? Då hade det funnits medel till alla kostnader?

    Det kanske finns pengar nu med på farmors konto, det vet jag inte?

    Men min kusin hävdar att vi måste betala allt så länge innan man får tillgång till farmors konton.

    Jag trodde alla skulder/ räkningar tillföll dödsboet?

    Snälla är det någon som kan ge lite input? ????

  • Svar på tråden Dödsfall i Finland
  • Anonym (m)

    Jag är verkligen ingen juridisk expert, men det låter som att de försöker lura dig. Betala inte en krona! Jag tror som du att det är dödsboet som ska ta hand om kostnaderna. Om det inte finns pengar i dödsboet så avskrivs skulderna.
    Men om du tex betalar nu, och sedan finns det inga pengar i dödsboet att ärva, så kommer du ju inte få tillbaka det du lagt ut.

    Om du inte bryr dig om pengarna som ev finns, skriv bara tillbaka att du avsäger dig arvet. Vill du ha pengarna, kontakta en advokat i sverige som kan hjälpa dig. Du kan ju börja med gratis rådgivning som ska finnas, annars kolla om det kan gå på hemförsäkringen.

  • Kerubmamman

    Du kan vända dig till tingsrätten och begära en bodelningsman eller vad det nu heter. Då har ni någon opartisk som hanterar det praktiska, dödsboet står för notan. Denne lär kunna engelska iaf.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • 1234568

    Jag är finländare och vet såpass mkt att när någon dör, så låses kontot till en början. Man måste ordna den saken först, så man kan betala räkningar mm.

    Om din farmor hade alzheimers, vem har skött hennes ekonomi? Fastern? Börja med att ta kontakt med boendet där farmor bodde, dom bör veta vem dom var enkonomiskt ansvarig för din farmor.

    Sedan finns det många bra advokater i Finland som talar svenska. Finland är ett tvåspråkigt land. Sök på google. Skatteverket i Finland kan säkert hjälpa dig att få svar på dina frågor.

    Vanligtvis så brukar npgon i familjen lägga ut pengar för en begravning, och sedan få tillbaka det när kontot är öppet igen. Har man inte pengar så brukar socialen i finland hjälpa till.

    Skatteverket talar svenska i finland, ring dit så hjälper dom dig vidare.

  • Tow2Mater

    Den bortgångnes räkningar kan skickas direkt till banken så betalas de ur dodsboet, som ju är fruset for er tills bouppteckning gjorts. Kontakta banken och se till att räkningarna kan skickas till dem.

Svar på tråden Dödsfall i Finland