Personlig assistent- orimliga arbetsvillkor
Jag började i somras arbeta som PA. Brukaren är arbetsgivaren.
Jag arbetar dygn med väntetid mellan 00-06. Då får jag 31 kr/h. Sovande jour står det på pappret. Tidigare arbetade jag enbart dygn vardagar och då fanns möjligheten att sova på arbetsplatsen. Nu är det två helger med på min schemarad.
V1. Tis-ons ons-tors
V2. fre-lör lör-sön
V3. fre-lör lör-sön
V4 tis-ons ons-tors
Förväntas kunna täcka upp för kollegor med kort varsel vilket innebär att jag ofta arbetar helg även vecka 1 och vecka 4.
Arbetsplatsen är där beställaren är.
Nu råkar det vara så att brukaren är en festprisse. Brukaren går på krogen varje fredag och lördag och som PA ska jag vara med. Så jag börjar fredag kväll kl 21. Är med brukaren på krogen till ca 02.00 då brukaren oftast lämnar krogen men tar sedan med sig ?kompisar? hem för efterfest som sällan slutar före 07. ?Kompisarna? dräller kvar och övernattar både på soffa och golv samt i den säng där vi assistenter ska sova.
Jag tvingas alltså arbeta vaken natt mot en ersättning på 31 kr/h mellan 00-06. Det finns ingen möjlighet att vila eller sova under dagen. Tvingas städa upp efter fylleslaget, torka spyor, servera frukost till ?kompisar? mm då brukaren är ur form.
När jag kliver av söndag kväll har jag alltså arbetat aktivt i 48h och tvingas sova i min bil för att ens kunna ta mig hem.
Arbetsgivaren är ej ansluten till kollektivavtal. Har lyft detta med arbetsgivaren som hänvisar till det något luddiga biståndsbeslutet som i stort sett ger brukaren/arbetsgivaren rätt till sin sak och det är inte det jag ifrågasätter utan det är hur schemat är lagt. Har jag jour med väntetid när jag arbetar dygn så ska jag ju inte assistera brukaren på dansgolvet eller beställa drinkar åt hen i baren och ränna runt på stan. Det finns ingen möjlighet till återhämtning under de 48 h jag är i tjänst och 12 av de timmarna ger ju orimligt lite betalt i förhållande till de arbetsuppgifter jag utför.
Säga upp mig är planen men jag har 1 månads uppsägningstid och tvingas ju ändå arbeta tiden ut under dessa förhållanden. Är det ens lagligt? Får ingen hjälp av facket då arbetsgivaren inte är ansluten utan de menade att jag skulle vara tacksam att jag ens fick OB mellan 21-00.