• Anonym (PA)

Personlig assistent- orimliga arbetsvillkor

Jag började i somras arbeta som PA. Brukaren är arbetsgivaren.

Jag arbetar dygn med väntetid mellan 00-06. Då får jag 31 kr/h. Sovande jour står det på pappret. Tidigare arbetade jag enbart dygn vardagar och då fanns möjligheten att sova på arbetsplatsen. Nu är det två helger med på min schemarad.

V1. Tis-ons ons-tors

V2. fre-lör lör-sön

V3. fre-lör lör-sön

V4 tis-ons ons-tors

Förväntas kunna täcka upp för kollegor med kort varsel vilket innebär att jag ofta arbetar helg även vecka 1 och vecka 4.

Arbetsplatsen är där beställaren är.

Nu råkar det vara så att brukaren är en festprisse. Brukaren går på krogen varje fredag och lördag och som PA ska jag vara med. Så jag börjar fredag kväll kl 21. Är med brukaren på krogen till ca 02.00 då brukaren oftast lämnar krogen men tar sedan med sig ?kompisar? hem för efterfest som sällan slutar före 07. ?Kompisarna? dräller kvar och övernattar både på soffa och golv samt i den säng där vi assistenter ska sova.

Jag tvingas alltså arbeta vaken natt mot en ersättning på 31 kr/h mellan 00-06. Det finns ingen möjlighet att vila eller sova under dagen. Tvingas städa upp efter fylleslaget, torka spyor, servera frukost till ?kompisar? mm då brukaren är ur form.

När jag kliver av söndag kväll har jag alltså arbetat aktivt i 48h och tvingas sova i min bil för att ens kunna ta mig hem.

Arbetsgivaren är ej ansluten till kollektivavtal. Har lyft detta med arbetsgivaren som hänvisar till det något luddiga biståndsbeslutet som i stort sett ger brukaren/arbetsgivaren rätt till sin sak och det är inte det jag ifrågasätter utan det är hur schemat är lagt. Har jag jour med väntetid när jag arbetar dygn så ska jag ju inte assistera brukaren på dansgolvet eller beställa drinkar åt hen i baren och ränna runt på stan. Det finns ingen möjlighet till återhämtning under de 48 h jag är i tjänst och 12 av de timmarna ger ju orimligt lite betalt i förhållande till de arbetsuppgifter jag utför.

Säga upp mig är planen men jag har 1 månads uppsägningstid och tvingas ju ändå arbeta tiden ut under dessa förhållanden. Är det ens lagligt? Får ingen hjälp av facket då arbetsgivaren inte är ansluten utan de menade att jag skulle vara tacksam att jag ens fick OB mellan 21-00.

• Svar på tråden Personlig assistent- orimliga arbetsvillkor
  • Minimalen
    sillson skrev 2019-09-25 09:37:09 följande:

Kontakta omedelbart din fackförening.

Läs om, läs rätt ts har redan kontaktat facket som har sagt att de inte kan hjälpa.
  • Anonym (Också PA)

Hej! Jag jobbar också som personlig assistent och har så gjort i många år, hos flera olika kunder.

Det jag fått förklarat för mig är att om tiderna för ?vilotid/sovande jour? ändras på det sättet du beskriver så bör försäkringskassan upplysas om det och ev ändra på beslutet. Att någon enstaka natt emellanåt inte få sin vilotid uppfylld gör de ingenting åt, men när det blir mer konstant så ska ett nytt beslut upprättas.

Det är synd att ni inte går under ett kollektivavtal för facket hade varit väldigt bra att ta hjälp av i det här fallet.

MVH

• Anonym (Försäkringskassan)

Ring f.kassan och lyft problemet.

Vi hade damma problem med vår brukare. Dock hade han assistans bolag och det var fackligt men f.kassan ser hårt på dygnsvila osv.

Så säg till din brukare/chef att du kommer kontakta dem.

Jag tror heller inte f.kassan med deras hårda krav med rätt till assistans skulle se positivt på att din brukare nyttjar sin assistans till att du ska jobba dygnet runt samt att du torkar spyor som även tillhör andra

• Anonym (Ab)

Att din brukare saknar kollektivavtal är en sak. Däremot borde facket som du är ansluten till kunna hjälpa dig att ta fram vad som gäller enligt lag. Tänker främst arbetstidslagen.
    Det gäller ju för ALLA oavsett!

Säg upp dig bums och sök jobb på ett bättre ställe är det enda råd jag kan ge.

• Drottningen1970

Nån måste ha missförstår något. Låg beredskapsersättning är nåt man får när man inte jobbar aktivt. Om något under beredskapstiden inträffar så att man måste arbeta aktivt så kickar vanliga timlönen igång.

Så när du är på krogen med brukaren ska du alltså ha vanlig timlön men du måste ju själv rapportera att beredskapen brutits.

• Anonym (Ab)
    Drottningen1970 skrev 2019-09-25 10:17:12 följande:

Nån måste ha missförstår något. Låg beredskapsersättning är nåt man får när man inte jobbar aktivt. Om något under beredskapstiden inträffar så att man måste arbeta aktivt så kickar vanliga timlönen igång.

Så när du är på krogen med brukaren ska du alltså ha vanlig timlön men du måste ju själv rapportera att beredskapen brutits.

Enligt kollektivavtal funkar det så. Osäker på vad som gäller när brukaren fritt satt upp sina egna regler (om det finns några?)?
    Annars är jag överens med dig, i min verksamhet kallas det för "störning jour" eller "störning beredskap" och då får man ersättning för aktiva timmar.
    Men TS brukare verkar ju köra helt sitt eget race. Är hen vaken på natten så ska det ju gå som vaken avlönad tid.
  • Anonym (Försäkringskassan)
    Drottningen1970 skrev 2019-09-25 10:17:12 följande:

Så fungerar det inte hela tiden. Beror på.

När vi jobbade dygn så jobbade vi 17-17. Vi hade ersättning från f.kassan mellan 00-07. Om vår brukare behövde assistans under den tiden så fick vi inte vanlig timlön tyvärr.

På helgerna däremot så fick vi rucka på vår sovtid om brukaren valde att festa.

Var han på krogen och vi kom hem ex 02.45 så hjälpte vi honom i säng, sen började vår ersättning från f.kassan kl 03 och var 7 timmar framåt. Men om vår brukare larmade för att ha hjälp så var vi fortfarande tvungna att bistå honom, men han visste även att han inte kunde utnyttja tiden till annat.

Men vi fick inte extra OB för att vi var uppe längre utan det var som vanligt, det tillägg man normalt får så att säga.

Detta fick vi igenom med våra chefer som pratade med fackförbund och f.kassa.

Så det är tyvärr inte lätt att rucka på tider, men man önskar ju.
Svar på tråden Personlig assistent- orimliga arbetsvillkor