• mallestarlet

Spottsten el cancer?

Hej alla. Mitt första inlägg här och ny medlem.

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Men Kan inte sluta tänka på min situation ocH måste få ventilera och fråga om råd.

Mina problem började för 2,5 vecka sedan. Efter en förkylning så märkte jag att jag var svullen på höger sida på halsen. Under käkbenet. Det gjorde ont när jag åt och det svullnade upp mer när jag åt. Jag trodde först att det berodde på förkylningen och att det snart skulle gå över. Efter en vecka hade det inte blivit bättre. Snarare sämre. Mer öm upp mot örat. En knöl nästan lika stor som en pingisboll. Men förutom detta så mådde jag bra. Ingen förkylning el halsont. Ömheten kom och gick. Ibland lite huvudvärk. Men inget som på erlade livet, förutom när jag åt. Började googla på det och snart hittade jag fakta om spottkörtelsten (spottsten). En liten sten i salivgången som hindrar saliven att komma ut gör att körteln svullnar. Ett klart symptom är att det svullnar när man äter. Bokade ett besök hos läkaren som trodde detsamma. Det skickades remiss till öron/näsa/hals där de plockar ut stenen med hjälp av op. Ganska lätt procedur. Läkaren sa även att om jag skulle få feber eller må dåligt så skulle jag åka in akut. Då det troligtvis handlar om inflammation pga spottstenen och då kan de plocka ut stenen akut. Men annars så ska jag vänta på min tid till öron/näsa/hals.

HaHar fått en tid till detta besök om ca 2 veckor.

Grejen är den.. jag börjar nojja nu. Jag tycker knölen är mer hård än vad den varit förut och lite större. Kan det vara cancer? ???? Och det värsta är, jag ska åka till London om en vecka. Jag måste alltså gå med detta under denna vistelse i vetskapen om att det kanske kan bli en inflammation och måste in akut, eller ännu värre.. att det rör sig om cancer.?? ????

När man söker på spottsten på näten står det att det att symptom är svullnad och ömhet när man äter. Men det står ingenting om någon knöl!? När man söker på spottkörtelcancer så står det uttryckligen att det känns som en hård knöl.

Är det vanligt att det känns som en hård knöl vid spottsten? Någon som vet?

Tacksam för svar.

M

• Svar på tråden Spottsten el cancer?
Svar på tråden Spottsten el cancer?