• Wed 25 Sep 2019 14:26
    2583 visningar
    11 svar
    11
    2583

    Ersättningsdjungeln, hjälp!

    Min 2-veckors har ont i magen. Det är från början en krävande och skrikande bebis, så om jag kan lindra magen vore det mer värt än livet självt.

    Hon äter semper, först tetra, nu pulver. Baby semp 1. Hon bajsar löst men pruttarna sitter fast och det blir mycket skrik före dom kommer ut. Jättenoga med dosering, tar aldrig för mycket pulver.

    Har testat pysventil, ännu inte lyckats få ut något. Har läst massor om droppar och ska testa miniform för blir mörkrädd när en del (absolut inte alla) har dåliga erfarenheter av de oljebaserade.

    Fått tips att testa baby semp lemolac sensipro, men jag får nästan hjärtstopp. Jag själv har i många år undvikit citronsyra, och tycker att mina allergier har blivit så mycket bättre. Och nu ska jag hälla i min bebis det? Är det någon mer som har samma inställning till ämnet? Eller ska jag blunda för detta?

  • Svar på tråden Ersättningsdjungeln, hjälp!
  • Wed 25 Sep 2019 14:59
    #1

    Vet inget om citronsyra men vår äldsta tålde aldrig Semper. Det gick bra när vi bytte till Nan.

  • Wed 25 Sep 2019 15:03
    #2
    Mandelskorpan skrev 2019-09-25 14:59:21 följande:

    Vet inget om citronsyra men vår äldsta tålde aldrig Semper. Det gick bra när vi bytte till Nan.


    Hur märkte ni att han inte tålde det? Samma problem som jag har?
  • Wed 25 Sep 2019 15:19
    #3
    Eliiineliiin skrev 2019-09-25 15:03:21 följande:

    Hur märkte ni att han inte tålde det? Samma problem som jag har?


    Nu var barnet äldre visserligen, men hård mage framförallt. Svårt att bajsa och då ont.

    Du kanske skulle testa mjölkproteinfritt? Mjölkprotein kan vara jättetufft för små magar.
  • Wed 25 Sep 2019 15:45
    #4

    Byt d-vitaminsort också.

  • Anonym (12)
    Wed 25 Sep 2019 15:55
    #5

    Har haft en kolik bebis och en bara skrikig bebis :) Detta är mina tips:

    Te gjort på kummin, ingefära och anis som man lägger i ersättningen.

    Akupunktur

    Prova olika flaskor, kan göra stor skillnad. Tycker dr Brown passat mina bäst.

    Byta ersättning.

    Resulax om bebis blivit hård, bättre att börja i god tid än att låta det gå för långt. (Obs detta sa läkare till oss är helt ofarligt men kan ju såklart finnas andra situationer och inte ens ssk får ge sådana förslag för så små bebisar)

    Någon skrev byta D-vitamin och prova mjölkfritt. För vår kolik bebis funkade inget av detta och han skrek tills han växte ifrån det (ca 5mån)

    För den skrikiga gjorde flaskbyte och teet det betydligt bättre.

  • Anonym (12)
    Wed 25 Sep 2019 15:58
    #6
    Anonym (12) skrev 2019-09-25 15:55:24 följande:

    Har haft en kolik bebis och en bara skrikig bebis :) Detta är mina tips:

    Te gjort på kummin, ingefära och anis som man lägger i ersättningen.

    Akupunktur

    Prova olika flaskor, kan göra stor skillnad. Tycker dr Brown passat mina bäst.

    Byta ersättning.

    Resulax om bebis blivit hård, bättre att börja i god tid än att låta det gå för långt. (Obs detta sa läkare till oss är helt ofarligt men kan ju såklart finnas andra situationer och inte ens ssk får ge sådana förslag för så små bebisar)

    Någon skrev byta D-vitamin och prova mjölkfritt. För vår kolik bebis funkade inget av detta och han skrek tills han växte ifrån det (ca 5mån)

    För den skrikiga gjorde flaskbyte och teet det betydligt bättre.


    Oj förlåt, såg nu att det var bara ersättningen du ville ha tips om.. Då kan du bortse från detta :D
  • Anonym (...)
    Wed 25 Sep 2019 16:08
    #7

    Amning är mer lättsmält för bebisar. Så sätt igång mjölkproduktionen istället för att ge ersättning.

  • Anonym (flask­matare­)
    Wed 25 Sep 2019 16:14
    #8

    Ett av mina barn är flaskmatat.
    Upplevde att Nan funkade bättre är babysemp.

  • Wed 25 Sep 2019 17:28
    #9

    Skulle det vara möjligt att amma istället så brukar det vara skonsammare än ersättning. I annat fall skulle jag prova att byta till Nan sensitiv.

  • Wed 25 Sep 2019 22:00
    #10

    Vi använde först Semper men bebis blev hård i magen och fick ont av den. Bytte till Semper lemolac men det hjälpte inte heller. Testade sedan Nan Sensitive och det blev mycket bättre. Nu är han snart nio månader och har i princip slutat med ersättning och äter istället gröt (och vanlig mat då). Fungerar dock inte med Sempers gröt, blir samma sak som med ersättningen. Inga problem med gröt från Nestlé så antagligen något i Sempers produkter som hans mage inte klarar av. Så för vår del hjälpte det att sluta helt med Semper.

  • Wed 25 Sep 2019 22:30
    #11
    Eliiineliiin skrev 2019-09-25 14:26:37 följande:

    Min 2-veckors har ont i magen. Det är från början en krävande och skrikande bebis, så om jag kan lindra magen vore det mer värt än livet självt.

    Hon äter semper, först tetra, nu pulver. Baby semp 1. Hon bajsar löst men pruttarna sitter fast och det blir mycket skrik före dom kommer ut. Jättenoga med dosering, tar aldrig för mycket pulver.

    Har testat pysventil, ännu inte lyckats få ut något. Har läst massor om droppar och ska testa miniform för blir mörkrädd när en del (absolut inte alla) har dåliga erfarenheter av de oljebaserade.

    Fått tips att testa baby semp lemolac sensipro, men jag får nästan hjärtstopp. Jag själv har i många år undvikit citronsyra, och tycker att mina allergier har blivit så mycket bättre. Och nu ska jag hälla i min bebis det? Är det någon mer som har samma inställning till ämnet? Eller ska jag blunda för detta?


    Nan sensitive körde vi på och viktigast av allt miniform.  Byt inte märke för ofta dock då kan deras mage reagera för det. Känner ni till magmassage och bengympa? Det brukar hjälpa mot gaser.
Svar på tråden Ersättningsdjungeln, hjälp!