• Maria Peter

Pyntat min fl sida nån som vill se ?

Har pyntat min sida kika om ni vill kram Skrattande ni måste ha beta för att kunna se tror jag !

• Svar på tråden Pyntat min fl sida nån som vill se ?
  • sweetheart med felicia

Hmm lite för blinkande för mig. Men annars var den fin.

• Sabre135

Jättefina bilder men för mycket blinkande för min smak.
    Är det du som tecknat nallarna? De är vädigt lik nallarna som finns på kort mm som man kan köpa bla på Gallerix, Miranda-nallar tror jag de heter. Är det du som gör dem?

• Maria Peter

Hej Sabre nej det är inte jag som gör dom , dom finns att hitta på nätet och ja det är dom man kan köpa på gallerix

• Sabre135

Nu får du inte bli arg på mig men då kanske du inte ska avsluta ditt krypin med hänvisning till upphosrättslagen. Ta en titt på ett Miranda-kort eller nalle så ska du se att det är någon som har copyrighten på den.

Precis som du inte vill att någon ska använda sig av det du skapat vill säkert inte den som äger rättigheterna till Miranda nallen att folk använder den hur som helst. Bara för att något finns på nätet så betyder det inte att det är fritt att använda, det är du säkert redan helt medveten om.

Jag menar inte alls att komma med pekpinnar eller så men om du vill att andra ska respektera det du producerar är det en bra start att börja med att respektera andras upphovsrätt.

• Maria Peter

Jag är inte den enda som använder bilder på nätet kolla runt på hela fl så ser du att alla tar bilder från nätet ! Lite skillnad från egna hemtagna kort och nallar ! Och om den som gör nallarna inte vill  att man ska kunna använda dom så kan man skydda dom så att dom inte går att kopiera.

• Troll20

Lite pyntig sida med lite blink. Kanske inte min smak, men kul o testa med plustjänten....

Men jag måste nog hålla med Sabre 135. Man kan inte hänvisa till upphovsrätten när man själv snor bilder. Spelar ingen roll om alla gör det. Samma sak. Har du skyddat dina bilder så de inte går att kopiera? För annars tycker jag att du ska göra det.....

• Sabre135

Men även om bilderna ligger på nätet så är de copyright-skyddade. Men det gör det inte mindre fel att använda dem, framförallt när du verkar väl medveten om upphovsrättslagen och trycker hårt på att ingen annan ska använda dina bilder. Hur skulle du känna det om du skapat en välkänd symbol, figur eller varumärke som helt plötsligt används av "vem som helst" i sammanhang som du inte har någon kontroll över.

Tyvärr är det väldigt lätt för vem som helst att bara scanna in en bild man tycker om och använda den på nätet. Att bilden då från början varit skyddad genom att vara försedd med ett copyrightmärke syns då inte längre eftersom bilden ofta beskärs eller märket sitter på baksidan. Jag påstår inte alls att det skulle vara du som har lagt ut dem och jag är väl medveten om att du är långt ifrån ensammen om att använda dessa eller andra bilder på tex seriefigurer eller annat som man uppenbarligen inte har rättigheter till.

Ska jag vara helt ärlig så var det just din sista anmärking om att respektera upphovsrätten som fick mig att reagera. Det rimmar liksom väldigt illa ha med den samtidigt som du inte visar samma respekt själv.

Mellan raderna tycker jag mig läsa att du tog lite illa upp av mitt inlägg. Det var inte alls min mening hoppa på dig eller anklaga dig för något och jag ber om ursäkt om du har uppfattat det så. Men jag har själv sett "frukten" av mitt arbete användas och tom säljas på nätet av personer som absolut inte har rätt att göra så och det är därför jag reagerar.

Nu ska jag lämna dig och ditt krypin ifred och inte kommentera dina Mirandanallar mer. De är trots allt väldigt söta och jag förstår varför du valt att använda dem.

• Jangle

Jag kanske är dum i huvudet men mär jag läste på maria peters presentation lästa jag att bilderna i hennes galleri är skyddade av uphovsrättslagen och inte nallarn

Svar på tråden Pyntat min fl sida nån som vill se ?