• Anonym (Z)

Hur ”ska” en 3-åring kunna rita?

Min 3-åring rotar bara lite klotter, inte ringar eller nånting annat som man kan se vad det föreställer. Hur ?ska? en 3-åring kunna rita enligt BVC:s mall?

• Svar på tråden Hur ”ska” en 3-åring kunna rita?
  • Anonym (Streck)

Enligt 1177 ska barn mellan 3 och 4 år kunna rita cirklar, fyrkanter och huvudfotingar. Men jag tänker att det beror mycket på hur intresserade de alls är av att rita.

Vår dotter älskar att rita men det var mest streck och kladd fram till hon var 3 år. Då började hon rita hus (fyrkant med dörr), och sen hade hon en period med fjärilar. Hon kan rita huvudfotingar (är 3,5 nu), men hon ritar hellre spöken. Och spöken har inga ben, det vet ju alla.

• Anonym (Z)
    Anonym (Streck) skrev 2019-09-26 19:16:26 följande:

Enligt 1177 ska barn mellan 3 och 4 år kunna rita cirklar, fyrkanter och huvudfotingar. Men jag tänker att det beror mycket på hur intresserade de alls är av att rita.

Vår dotter älskar att rita men det var mest streck och kladd fram till hon var 3 år. Då började hon rita hus (fyrkant med dörr), och sen hade hon en period med fjärilar. Hon kan rita huvudfotingar (är 3,5 nu), men hon ritar hellre spöken. Och spöken har inga ben, det vet ju alla.

Ok. Min son är nyligen fyllda 3 och ritar bara streck än så länge. Hm. Undrar mest om han är sen även med detta då han är sen på andra områden (inget tal än t ex).
  • Anonym (Anna)

Min 4-åring kunde inte ens rita en huvudfoting. Hon är stor nu och klok och duktig i skolan.

• caveat emptor

Min son är 4,5 och kan enbart rita klotter. Han ritar nästintill likadant som för två år sen. Däremot lärde han sig att cykla (utan stödhjul) för ett år sen och är väldigt motorisk av sig. Olika intressen och personligheter helt enkelt. Barn följer ingen mall rakt av.

• Anonym (Z)
    caveat emptor skrev 2019-09-26 22:05:14 följande:

Min son är 4,5 och kan enbart rita klotter. Han ritar nästintill likadant som för två år sen. Däremot lärde han sig att cykla (utan stödhjul) för ett år sen och är väldigt motorisk av sig. Olika intressen och personligheter helt enkelt. Barn följer ingen mall rakt av.

Ok, anledningen till att jag frågar är för att han är sen på andra områden. Inget tal exempelvis. Så jag undrar om han ligger efter i utvecklingen även på detta, isf måste vi kanske utreda honom.
  • Anonym (Olika)

Min dotter skrev bokstäverna och ritade gubbe med kropp och detaljer vid 3 års kontrollen. Sonen ritade cirklar och kors vid sin 3års

• Anonym (Streck)
    Anonym (Z) skrev 2019-09-26 19:58:10 följande:

Ok. Min son är nyligen fyllda 3 och ritar bara streck än så länge. Hm. Undrar mest om han är sen även med detta då han är sen på andra områden (inget tal än t ex).

Bara ritandet isolerat skulle jag inte oroa mig för. Han har ju enligt 1177 ett helt år på sig att börja rita annat än streck. Men om det är ett symptom på något annat, tex dålig finmotorik, så är det säkert bra att boka tid på BVC för en koll.
  • caveat emptor
    Anonym (Z) skrev 2019-09-27 06:16:33 följande:

Ok, anledningen till att jag frågar är för att han är sen på andra områden. Inget tal exempelvis. Så jag undrar om han ligger efter i utvecklingen även på detta, isf måste vi kanske utreda honom.

Om ditt barn inte har något tal vid tre års ålder borde någon redan ha reagerat. Menar du verkligen inget tal? I så fall skulle jag inte bry mig om hur barnet ritar i första hand. Men ni kanske har fått talet utrett och fått hjälp med det redan?
  • Anonym (Z)
    caveat emptor skrev 2019-09-27 07:00:24 följande:

Om ditt barn inte har något tal vid tre års ålder borde någon redan ha reagerat. Menar du verkligen inget tal? I så fall skulle jag inte bry mig om hur barnet ritar i första hand. Men ni kanske har fått talet utrett och fått hjälp med det redan?

Ja, vi har utrett det hos en logoped och det är definitivt en språkstörning. Men vi vill som sagt veta om det även är mer än det då en språkstörning sällan kommer ensam.
  • Gameofthrones

Alla är olika mkt av det är nog gener. Vi är estetiskt lagda musik och teckna.

Våra barn gillar musik och minsta älskar rita.

Mina två minsta kunde typ rita streck och sånt men tjejen här kan rita streckgubbe, cirklar, kuber i former mm. She is crazy!!

• Gameofthrones

Dem ska kunna rita cirkel, fyrkanter mm.

• Anonym (A)
    Anonym (Streck) skrev 2019-09-27 06:55:07 följande:
    Bara ritandet isolerat skulle jag inte oroa mig för. Han har ju enligt 1177 ett helt år på sig att börja rita annat än streck. Men om det är ett symptom på något annat, tex dålig finmotorik, så är det säkert bra att boka tid på BVC för en koll.
    Håller med
Svar på tråden Hur ”ska” en 3-åring kunna rita?