Hur ”ska” en 3-åring kunna rita?
Min 3-åring rotar bara lite klotter, inte ringar eller nånting annat som man kan se vad det föreställer. Hur ?ska? en 3-åring kunna rita enligt BVC:s mall?
Min 3-åring rotar bara lite klotter, inte ringar eller nånting annat som man kan se vad det föreställer. Hur ?ska? en 3-åring kunna rita enligt BVC:s mall?
Enligt 1177 ska barn mellan 3 och 4 år kunna rita cirklar, fyrkanter och huvudfotingar. Men jag tänker att det beror mycket på hur intresserade de alls är av att rita.
Vår dotter älskar att rita men det var mest streck och kladd fram till hon var 3 år. Då började hon rita hus (fyrkant med dörr), och sen hade hon en period med fjärilar. Hon kan rita huvudfotingar (är 3,5 nu), men hon ritar hellre spöken. Och spöken har inga ben, det vet ju alla.
Enligt 1177 ska barn mellan 3 och 4 år kunna rita cirklar, fyrkanter och huvudfotingar. Men jag tänker att det beror mycket på hur intresserade de alls är av att rita.
Vår dotter älskar att rita men det var mest streck och kladd fram till hon var 3 år. Då började hon rita hus (fyrkant med dörr), och sen hade hon en period med fjärilar. Hon kan rita huvudfotingar (är 3,5 nu), men hon ritar hellre spöken. Och spöken har inga ben, det vet ju alla.
Min 4-åring kunde inte ens rita en huvudfoting. Hon är stor nu och klok och duktig i skolan.
Min son är 4,5 och kan enbart rita klotter. Han ritar nästintill likadant som för två år sen. Däremot lärde han sig att cykla (utan stödhjul) för ett år sen och är väldigt motorisk av sig. Olika intressen och personligheter helt enkelt. Barn följer ingen mall rakt av.
Min son är 4,5 och kan enbart rita klotter. Han ritar nästintill likadant som för två år sen. Däremot lärde han sig att cykla (utan stödhjul) för ett år sen och är väldigt motorisk av sig. Olika intressen och personligheter helt enkelt. Barn följer ingen mall rakt av.
Min dotter skrev bokstäverna och ritade gubbe med kropp och detaljer vid 3 års kontrollen. Sonen ritade cirklar och kors vid sin 3års
Ok. Min son är nyligen fyllda 3 och ritar bara streck än så länge. Hm. Undrar mest om han är sen även med detta då han är sen på andra områden (inget tal än t ex).
Ok, anledningen till att jag frågar är för att han är sen på andra områden. Inget tal exempelvis. Så jag undrar om han ligger efter i utvecklingen även på detta, isf måste vi kanske utreda honom.
Om ditt barn inte har något tal vid tre års ålder borde någon redan ha reagerat. Menar du verkligen inget tal? I så fall skulle jag inte bry mig om hur barnet ritar i första hand. Men ni kanske har fått talet utrett och fått hjälp med det redan?
Alla är olika mkt av det är nog gener. Vi är estetiskt lagda musik och teckna.
Våra barn gillar musik och minsta älskar rita.
Mina två minsta kunde typ rita streck och sånt men tjejen här kan rita streckgubbe, cirklar, kuber i former mm. She is crazy!!
Dem ska kunna rita cirkel, fyrkanter mm.