• ökenblomman

Hur gör ni som sitter framför en dator hela dagarna?

Jag börjar få otroligt svårt att sitta ner länge, speciellt som jag lutar mig framåt när jag sitter framför datorn. När dan är slut har jag så ont nertill på magen att jag knappt kan gå till busshållplatsen. Det hjälper inte att ta småpauser och promenera runt. Hur gör ni andra? Har ni några bra tips på hur man klarar av att sitta vid ett skrivbord en hel dag?

• Svar på tråden Hur gör ni som sitter framför en dator hela dagarna?
  • Månflickan

Be chefen att fixa en liggstol och en laptop åt dig. Nej allvarligt. Jag vet inte.

• Nr One

Jag har fått ett höj- och sänkbart bord. Även om jag inte orkar stå så långa stunder, kanske 10 minuter åt gången, så är det ändå skönt att kunna byta ställning.

• SuperSalle

Jag är bara i vecka 25 än så länge o har inte så mycket problem med att sitta ännu, men jag läste nånstans att man kunde testa att vinkla stolen så att sittplattan lutar framåt lite, vet inte om det hjälper..

• Pigge2

Tillsist fick jag så ont i ryggen att jag inte orkade sitta vid dator i 8 timmar, så nu är jag sjukskriven 25 % och jobbar då 6 timmar och det gör skillnad. Det bästa är ju ett höj och sänkbart skrivbord och en stol du kan tippa framåt. Men det är ju inte så lätt att få.
    Så har man vanlig stol o bord så kan man ju alltid ta med sig en liten kudde som man kilar in bakom ryggen och sen byta ställning ofta. Ha en pall under fötterna och luta dig framåt och bakåt med jämna mellanrum och sen resa dig och gå lite så ofta du kan. Hämta ett glas vatten gå på toa osv. Hämta en extra kopp te kanske allt för att få resa sig ofta.

• Anna B

Jag gick till vilrummet på rasterna.

• Martina 76

Jag har en stol som jag kan sitta ganska bakåtlutad på. Så länge jag varierar sittställningarna rätt ofta så är det nemas problemas.

• ökenblomman

Tack för alla tips! Jag har hört mig för om höj- och sänkbart bord, men det är inte så jättepoppis att köpa in till nån som ska föda om två månader... En på min avdelning har fått ett sånt bord eftersom hon har ryggproblem (är inte gravid), men det var efter långa turer och intyg både från läkare och sjukgymnast.

Jag har hand om en del internutbildning, så tillfälligt har jag löst mitt problem med att boka in folk som vill utbilda sig, för då kan jag stå upp och det gör inte ont.

• Anna B

På mitt jobb har alla höj- och sänkbart bord! Visserligen inte elektriska, men ändå.

• Korint

Förklara för din chef att du faktiskt inte kan jobba om du inte får utrustning som passar, dvs ett höj-och sänkbart skrivbord och en riktig stol. Det lär komma fler situationer och personer på kontoret som kan använda dem senare, så det vore dumsnålt av honom/henne att inte bevilja det. Annars får du väl se om du kan bli sjukskriven...

Svar på tråden Hur gör ni som sitter framför en dator hela dagarna?