• Anonym (40+)

Var f*n kom fettet på magen ifrån???

Jag har aldrig varit sjukt smal utan stadigt legat på ett bmi på ca 19,5 och figuren har alltid varit eftertraktad kurvig med extremt lite bukfett av nån outgrundlig anledning. Efter första barnet strax innan 30 så tränade jag ner mig till matchvikt igen vilket innebar ett dropp på ca 20 gravidkilon. Tog mig ca 6 månader. Efter andra barnet några år senare mådde jag så dåligt pga komplikationer vid förlossningen så då tappade jag gravidkilona rätt snabbt och utan så mycket träning.

Men vad tusan är det som har hänt sen man blev 40+??? Helt plötsligt är det som att min kropp och jag inte är kompisar längre. Kilona smyger sig på så fort man blundar typ. Får nu anstränga mig för att ligga på 5+ kg jämfört med min tidigare matchvikt och min tidigare så smala fasta midja verkar ha övergett mig för gott oavsett hur många sittups och fällknivar jag gör.

Nån som känner igen sig? Har ni gett upp eller kämpar ni tappert? Gör ni nåt annorlunda mot tidigare för att behålla kroppsformer och/eller er idealvikt?

• Svar på tråden Var f*n kom fettet på magen ifrån???
  • Anonym (Q)

Kunde nästan varit jag som skrivit detta!

Har alltid varit smal och har i stort fått tillbaks min platta mage efter mina två graviditeter. Fick mitt sista barn när jag var 24 så är över 20 år sedan.

Trots att jag bara väger typ 2 kilo mer nu som 45 åring än vad jag gjorde när jag var 25, så har jag nu värsta putmagen! Om jag inte håller in magen så ser jag gravid ut! Dessutom massor med mer hud som jag inte vet om jag ska ha innanför byxlinningen eller om jag ska låta den välla över kanten som ett litet däck!

Är inte van att behöva tänka på vad jag äter då jag varit en sån som kunnat äta vad som helst utan att bli större! Är ju så att jag fortfarande inte är överviktig, så att "banta" känns ju lite extremt.

Tycker att det är jättetråkigt att träna och funderar på vad som är värt mest, att ha pösmage eller lida igenom massor med tråkig träningstid för att ev. göra magen lite plattar/fastare.

Inser ju att detta förmodligen är helt naturligt när man blir äldre och man kanske inte behöver ha typ magtröja när man är 45! Men jag vill välja det själv, inte att kroppen "förfaller" så att jag inte längre ser klok ut i vissa kläder!

• Anonym (40+)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-27 07:45:04 följande:

Har alltid varit smal och har i stort fått tillbaks min platta mage efter mina två graviditeter. Fick mitt sista barn när jag var 24 så är över 20 år sedan.

Trots att jag bara väger typ 2 kilo mer nu som 45 åring än vad jag gjorde när jag var 25, så har jag nu värsta putmagen! Om jag inte håller in magen så ser jag gravid ut! Dessutom massor med mer hud som jag inte vet om jag ska ha innanför byxlinningen eller om jag ska låta den välla över kanten som ett litet däck!

Är inte van att behöva tänka på vad jag äter då jag varit en sån som kunnat äta vad som helst utan att bli större! Är ju så att jag fortfarande inte är överviktig, så att "banta" känns ju lite extremt.

Tycker att det är jättetråkigt att träna och funderar på vad som är värt mest, att ha pösmage eller lida igenom massor med tråkig träningstid för att ev. göra magen lite plattar/fastare.

Inser ju att detta förmodligen är helt naturligt när man blir äldre och man kanske inte behöver ha typ magtröja när man är 45! Men jag vill välja det själv, inte att kroppen "förfaller" så att jag inte längre ser klok ut i vissa kläder!

Håller helt med dig vad gäller magtröjorna. Inte vill jag gå i magtröja numera. Skulle se rätt sorgligt ut även om jag hade samma midja som förr, men det hade varit väldigt skönt att slippa ha en jäkla putmage under mer kroppsnära längre tröjor och klänningar.

Tror du träning skulle ta bort putmagen? Jag misstänker att man måste typ tokdeffa för att komma åt fettet på magen. Skulle inte förvåna om det enda som verkligen är effektivt är typ fettsugning.
  • Anonym (Eller?)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-27 07:45:04 följande:

"Är inte van att tänka på vad jag äter" Där har du förklaringen.

Jag var i det närmaste anorektisk smal tills jag var 23 år. Från 23-29 gick jag upp i vikt och vid 29 år föll polletten ner -jag måste tänka på vad och hur jag äter och tränar.

Jag är30, men gr också upp i vikt om jag inte är liiite för mycket eller tränar liiite för lite. 
  • Anonym (40+)
    Anonym (Eller?) skrev 2019-09-27 14:49:08 följande:

Jag var i det närmaste anorektisk smal tills jag var 23 år. Från 23-29 gick jag upp i vikt och vid 29 år föll polletten ner -jag måste tänka på vad och hur jag äter och tränar.

Jag är30, men gr också upp i vikt om jag inte är liiite för mycket eller tränar liiite för lite. 
    Jag tycker inte jag har speciellt dåliga matvanor utan jag tror mer på att kroppens ämnesomsättning förändrats med åldern liksom var man samlar på sig fett. Gillar dock inte att gå hungrig så dieter/svältpåhitt är inte min grej.
  • Anonym (Q)

För min del så har jag ju inte gått upp särskilt mycket i vikt, väger 53-54 nu som 45-åring och vägde väl 50-52 när jag var 20! Så är mer att kroppen börjar bli lite slapp och inte ser ut som den gjort innan!
    Och nog för att jag gillar chips och annat onyttigt, men det är inget som jag brukar vräka i mig mängder av och har alltid ätit nyttigt i grunden! Men när jag är sugen på chips, kakor, eller vad det nu kan vara så äter jag det och väljer inte bort god mat för att jag behöver tänka på vikten.
  • Anonym (äntligen)

äntligen får vi som alltid behövt tänka på vad vi äter lite revansch. 

jag har nämligen lärt mig att tänka på sånt, så jag har inget "mystiskt bukfett". 

om du äter samma som du alltid gjort och har långsammare ämnesomsättning så går du upp. vill du va snygg får du tänka på vad du äter.

• Anonym (M)

Det är stor skillnad på att vara 30år och att vara 40-50 år.
  • Anonym (Också där! :()

Misstänker att det handlar om den berömda muffinsmagen som är en plåga att få bort. Särskilt när du skriver 40+ år.

Orsaken är att när östrogenet börjar dala, börjar kroppen spara på fettet (östrogen ackumuleras i fettvävnad). Medan försöker träna bort eller köra dieter så stretar kroppen emot. Därför går det så lätt innan 40 års ålder och så mycket svårare när man hamnar i "förklimakteriet".

Utöver det så går även ämnesomsättningen ner. 

Det enda sättet är att äta mindre och träna mer, men man får jobba minst dubbelt så hårt som innan.

Svar på tråden Var f*n kom fettet på magen ifrån???