• Anonymsju

    Min son fastnade i persienmsnöret idag

    I eftermiddag hände något fruktansvärt som gör mig sömnlös ikväll. Vi har låga fönster i vardagsrummet och persiennsnöret hänger ner rätt långt, jag skulle damma av där och plockade bort krukorna, lampan och snöret hängde utanför fönsterbrädan istället för innanför. Min 2 åring började köra med sina bilar på fönsterbrädan, jag tittade bort i några sek (befann mig i samma rum) och vände mig om då har han snöret runt sig, alltså han står i ögglan, går fram för att ta bort snöret, då springer han emot mig och i sån hög fart så snöret fastnar runt halsen och drar honom tillbaka så han slår huvudet i elementet, och hänget i ögglan i 1 sek tills jag hinner fram till honom.

    Det blev så traumatisk på bara några sekunder. Han grät i någon min, men blev snabbt glad igen. Det blev ingen bula, men ett svagt rött märke runt halsen.

    Fyfan vad detta skrämde mig. Alltså jag var 4-5 från honom i samma rum men hade inte ögonen på honom just då och några sek senare hänget han i luften med snöret runt halsen.

    Snälla säg inte att jag är en dålig mamma, helt ärligt har jag försökt vänt ut och in på hela situationen och kommit på att det var så lätt hänt. Sonen är snabb, och jag va klantig som inte hängde upp snöret på nåt sätt, men det hade hamnat mer åtkomligt i några sekunder (hänger alltid undan det annars) och då händer det direkt.

    Men, alltså han har inte varit ett dugg påverkad av det sen. Inget tecken på att han haft ont eller blivit påverkad.

    Ska man ändå kolla upp något? Alltså han hann hänga i 1 sekund innan jag fick bort snöret, kan det ha hunnit skadat något i hans hjärna/nacke?

  • Svar på tråden Min son fastnade i persienmsnöret idag
  • Frontline

    Men jösses chilla
    Sånt händer och du är ingen dålig mamma för det.. fan chilla..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tappadstekspade

    Vilken hemsk händelse! Förstår att du är skärrad. Du är inte en dålig mamma! Saker och ting händer, man kan liksom inte barnsäkra hela världen 24:7. Skönt att det fick bra med lillen. Kärlek till dig, ts!

  • Ocdkille
    Jag råkade ut för en massa sånt som liten. Du är inte dålig som mamma du kommer inte kunna skydda honom mot allt och försöker du då är risken att du överbeskyddar du gör troligen ett jättebra jobb.
  • viseversa

    Just persiennsnören ÄR en dödsfälla. Har faktiskt hänt att barn har hängt sig i dom och dött. Du är ingen dålig mamma men knyt upp dom i fortsättningen. Jag har även sagt till på barnens förskola att jag inte vill att dom ska ha persiennsnören som hänger ner så barn kan fastna.

Svar på tråden Min son fastnade i persienmsnöret idag