• Fri 27 Sep 2019 17:55
    481 visningar
    11 svar
    11
    481

    Vad innebär det här?

    Hur fungerar det om ett företag blir ISO certifierat (kvalitet)?

    Visst granskas företaget då och kan intervjua anställda om hur det egentligen fungerar inom företaget?

    Dvs mer än bara en stämpel och pärm med dokument om att finns etc.

  • Svar på tråden Vad innebär det här?
  • Fri 27 Sep 2019 19:13
    #1

    Ja det stämmer

  • Fri 27 Sep 2019 19:25
    #2
    Mackan1978 skrev 2019-09-27 19:13:51 följande:

    Ja det stämmer


    Berätta mer utförligt.
  • deski
    Fri 27 Sep 2019 19:38
    #3

    ISO är en kvalitets- o dokumentationsgaranti som de certifierade skall leva upp till.

    I vissa fall måste man vara ISO-certifierad för att få uppdrag

    Märkligt nog är Polisen inte ISO-certifierade

    Själv skulle jag vilja ställa krav på att poliser som ingriper mot mig måste vara ISO-certifierade för att jag skall godkänna att de får ha med mig att göra

    Men ISO KAN INTE GARANTERA-  att alla ISO-certifierade företag i framtiden
    kan upprätthålla ISO-standarden - alltså är ISO bristfälligt.

    Jag brukar lämna bort saker till handplockade ställen - de är INTE ISO-certifierade o jag får extremt bra jobb utförda - ISO är inte nyckeln till allt.

    Antar att Swedebank är ISO-certifierade - men vad hjälpte det???

  • Fri 27 Sep 2019 20:26
    #4

    Innan en verksamhet kan bli certifierad kommer det ISO-representanter och går igenom verksamheten, påpekar brister som måste åtgärdas mm. Då pratar de med folk, som förhoppningsvis redan har jobbat med förberedelser ett bra tag eftersom det är mycket som bör vara på plats innan man ens ansöker. När man väl blivit godkänd måste certifieringen förnyas var 3e år, och i samband med det kommer det också representanter och undersöker att verksamheten fortfarande uppfyller kraven. Men det är inte som att ISO kan komma instörtandes en slumpvis dag och hålla korsförhör med alla anställda.

  • deski
    Fri 27 Sep 2019 20:35
    #5

    Men då är det väldigt konstigt att:

    Polisen inte är ISO-certifierade

    o inte heller

    Kommunerna, Riksdagen o Regeringen - fär då skulle de inte kunna ljuga såååinihelevete som de gör

  • Fri 27 Sep 2019 20:57
    #6
    deski skrev 2019-09-27 20:35:00 följande:

    Men då är det väldigt konstigt att:

    Polisen inte är ISO-certifierade

    o inte heller

    Kommunerna, Riksdagen o Regeringen - fär då skulle de inte kunna ljuga såååinihelevete som de gör


    Jag tror du har missuppfattat vad certifieringarna går ut på. En ISO-certifiering hindrar ingen från att ljuga. En snabb googling ger för övrigt att det finns kommuner som är ISO 9000-certifierade.

    Förresten måste jag rätta mig själv. Det är inte ISO-representanter som utvärderar verksamheten, det är fristående organisationer.
  • Prakti­sk58
    Fri 27 Sep 2019 21:40
    #7

    Dom frågar inte om du trivs.

    Dom kontrollerar att du har klara instruktioner för vad du ska göra.

  • Fri 27 Sep 2019 21:57
    #8

    ISO är överskattat. Företag sätter sina egna standards/ manualer/procedurer, och sen blir de inspekterade att de följs. Det ska ju vara "konstant förbättring", så det är inspektion varje år. Skrattar varje år då mitt foretag kommer två veckor innan inspektion med två A4 ark med eventuella frågor som kan ställas, så vi kan lära oss de korrekta svaren.

    ISO blir bara så bra som man väljer att göra det. Man kan ha en kvalitetssäkrad verksamhet utan ISO och man kan ha en kaosartad verksamhet med ISO.

  • Sat 28 Sep 2019 07:10
    #9
    mandelskrutten skrev 2019-09-27 17:55:29 följande:
    Hur fungerar det om ett företag blir ISO certifierat (kvalitet)?

    Visst granskas företaget då och kan intervjua anställda om hur det egentligen fungerar inom företaget?

    Dvs mer än bara en stämpel och pärm med dokument om att finns etc.
    Ja. Företaget förbinder sig att bli granskat av en extern ISO-konsult med jämna mellanrum.

    Formellt sett kan förmodligen vem som helst bli intervjuad under en sådan granskning men det normala är att företaget väljer ut projekt/delar/anställda som ska ingå i granskningen och den extrerna konsulten brukar inte bråka om det.

    Interna revisioner fungerar på samma sätt och är ofta förberedelser inför de externa.

    ISO i sig är bara ett papper. Det  betyder ingeting om man inte agerar på det. 

    Sedan är ISO-certifiering inte så sällan ett krav för att vissa företag och myndigheter skall göra affärer med dig men min känsla är att den värsta ISO-hysterin där alla skulle jobba ständigt enligt ISO9000 och ISO14001 har lagt sig.

    Det blev liksom mer att producera papper och dokument för papprernas och dokumentens egen skull än det faktiskt gjorde någon (positiv) skillnad för organisationen.

    ISO i sig är trots allt  bara en affärsidé bland många.
  • deski
    Sat 28 Sep 2019 09:17
    #10

    Men det kostar att vara med i ISO - fullständigt bortkastade pengar-
    fattar inte hur företag kan gå på sånt flum o skänka bort en massa pengar 
    till andra paraziter

    Det finns massor av företag på Philippines - Thailand - Boliva - Mexico -
    Dominikanska - Haiti - de är INTE ISO-certifierade men de får kunder i alla fall

  • Sat 28 Sep 2019 09:24
    #11
    deski skrev 2019-09-28 09:17:56 följande:

    Men det kostar att vara med i ISO - fullständigt bortkastade pengar-

    fattar inte hur företag kan gå på sånt flum o skänka bort en massa pengar 

    till andra paraziter

    Det finns massor av företag på Philippines - Thailand - Boliva - Mexico -

    Dominikanska - Haiti - de är INTE ISO-certifierade men de får kunder i alla fall


    Men polisen och kommunerna borde skänka bort de pengarna??...
Svar på tråden Vad innebär det här?