• legomum

    Brädspel

    Vi spelar väldigt mycket brädspel och det är något som grabbarna vill i princip varje dag just nu.

    Vad gillar era 6 åringar för spel?

    Vi spelar, labyrinten, resan, yatzy, memory, raketer o kometer, vem där.

    Behöver uppdatera spelhyllan lite så massor av tips tack.

  • Svar på tråden Brädspel
  • mammalovis

    Mastermind, kalaha, othello är klassiker som går hem hos oss. Fyra i rad funkar också. Blokus är lite klurigare.

  • legomum
    mammalovis skrev 2019-09-27 19:43:11 följande:

    Mastermind, kalaha, othello är klassiker som går hem hos oss. Fyra i rad funkar också. Blokus är lite klurigare.


    Oh gamla klassiker <3 det där var spel jag spelade på mellanstadiet.

    Helt klart att jag måste skriva upp dessa för inköp.

    Tack!
  • Litorina

    Försvunna diamanten, Bamse och guldjakten, Twister (inte brädspel iofs), Råttfällan, Apbingo (billigt, litet och skitroligt!).

  • legomum

    Härligt med många ideer, Tack!

    Det slutade med att vi köpte Försvunna diamanten och fyra i rad.
    Vilka fullträffar <3
    Båda grabbarna tyckte spelen var jättekul.

    Vi har haft en riktig speldag idag och det lutar väl att vi gör lördagar till spelkväll (eller som det är nu när de lägger sig strax efter 19 en speleftermiddag).

    Fyll gärna på med fler speltips för 5-6 åringar.

  • Nattviol

    Försvunna diamanten (som ni köpt), Bamse och Guldjakten, spökjägarna och uno är nog det som går mest här hos jämnårigt barn. 

    Kasta gris funkar också till och från - bra sätt att öva lite räkning också i hopp

    Rummy kan också funka ibland, fast det är lite för avancerat.

    Sedan enkla kortspel som ex finns i sjön.

    Vi har även testspelat Catan vuxenvarianten och det funkade lite, vi vuxna spelade på det vuxna sättet att försöka vinna medan barnet var skitnöjt med att skaffa riddare osv. 

  • Ocdkille

    Ett spel som jag gillade när jag var liten var algas brädspel duell. Det går iofs bara att spela två åt gången men vad jag minns var det kul både för barn och vuxna. Man har en spelplan med rutor lite som schack. Sen har man trätärningar som pjäser. Man får flytta det antal steg som tärningen visar på uppsidan. När man flyttar så rullar man tärningen till det ställe man vill. Man får flytta rakt men vika av 90 grader en gång. Varje spelar har en tärning med en symbol som visar att det är en kung. Från början står den på en ruta med samma märke. Spelet går ut på att ta kungen eller ställa sin kung på motståndarens kungruta. Kungen får bara gå ett steg åt gången. Ska man ta någon av motståndarens tärningar då måste man kunna ställa sig exakt på den tärningens plats så det gäller att ha koll på vad tärningarna visar för nummer. Vet inte om någon fattade reglerna men det var kul i alla fall. Kom inte ihåg vilken ålder jag var men jag tror att det går att klara rätt tidigt. Googlade eftersom jag var osäker på namnet och så att det fanns ett på tradera där kan ni ser hur det ser ut. Bondespelet var rätt så kul också.

    Hittade även en sida där det kanske är en bättre beskrivning.

    http://www.minaspeltips.se/duell.html

    https://www.tradera.com/item/181801/302820893/duell-ett-aldre-alga-spel-komplett?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

  • LFF

    Bamse och Guldjakten
    BusStop (ett mattespel där man kör buss och hämtar/släpper av passagerare)
    Galna Åttan (Blixtenspel)

    På skolan har de även börjat spela Fia med knuff.

Svar på tråden Brädspel