Skitsnack
Hej!
Jag har funderat en del på det här med att folk går runt och pratar skit om varandra. Visst har jag också pratat illa om andra, men det slutade jag med på högstadiet. Inte för att jag var duktig på något sätt, utan för att jag blev så imponerad av en kille som hade bestämt sig för att aldrig tala illa om någon, och jag också hade upplevt hur sårad man blir av skitsnack och lögner.
Vilka anledningar finns det till att vuxna människor väljer att prata illa och ofta också ljuga om andra personer? Får det dem att må bättre på något vis? Är det gemenskapen som lockar (en gemensam "fiende" enar ju bättre än något annat). Eller är det avundsjuka? Eller rädsla för att hamna utanför och inte kunna "försvara" sig mot de som pratar skit om en själv (detta har varit min främsta orsak tror jag)? Det är väl olika i olika fall, men jag är väldigt nyfiken på vad som får folk att vara taskiga och såra andra, även om det är bakom ryggen på dem. Så var ärliga, rannsaka er själva och svara gärna vad som motiverar just dig! Och fundera gärna på hur det känns för den som är utsatt också.