• Anonym (Anonym)

Skitsnack

Hej!
    Jag har funderat en del på det här med att folk går runt och pratar skit om varandra. Visst har jag också pratat illa om andra, men det slutade jag med på högstadiet. Inte för att jag var duktig på något sätt, utan för att jag blev så imponerad av en kille som hade bestämt sig för att aldrig tala illa om någon, och jag också hade upplevt hur sårad man blir av skitsnack och lögner. 
    Vilka anledningar finns det till att vuxna människor väljer att prata illa och ofta också ljuga om andra personer? Får det dem att må bättre på något vis? Är det gemenskapen som lockar (en gemensam "fiende" enar ju bättre än något annat). Eller är det avundsjuka? Eller rädsla för att hamna utanför och inte kunna "försvara" sig mot de som pratar skit om en själv (detta har varit min främsta orsak tror jag)? Det är väl olika i olika fall, men jag är väldigt nyfiken på vad som får folk att vara taskiga och såra andra, även om det är bakom ryggen på dem. Så var ärliga, rannsaka er själva och svara gärna vad som motiverar just dig! Och fundera gärna på hur det känns för den som är utsatt också. 

• Svar på tråden Skitsnack
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-28 10:53:56 följande:

Hej!
    Jag har funderat en del på det här med att folk går runt och pratar skit om varandra. Visst har jag också pratat illa om andra, men det slutade jag med på högstadiet. Inte för att jag var duktig på något sätt, utan för att jag blev så imponerad av en kille som hade bestämt sig för att aldrig tala illa om någon, och jag också hade upplevt hur sårad man blir av skitsnack och lögner. 
    Vilka anledningar finns det till att vuxna människor väljer att prata illa och ofta också ljuga om andra personer? Får det dem att må bättre på något vis? Är det gemenskapen som lockar (en gemensam "fiende" enar ju bättre än något annat). Eller är det avundsjuka? Eller rädsla för att hamna utanför och inte kunna "försvara" sig mot de som pratar skit om en själv (detta har varit min främsta orsak tror jag)? Det är väl olika i olika fall, men jag är väldigt nyfiken på vad som får folk att vara taskiga och såra andra, även om det är bakom ryggen på dem. Så var ärliga, rannsaka er själva och svara gärna vad som motiverar just dig! Och fundera gärna på hur det känns för den som är utsatt också. 

Att "prata skit" som du säger, eller att skvallra, är en fullständigt normal del av ett socialt samspel. Det har att göra med informationsutbyte och ett relationsskapande. Folk som gör detta till överdrift eller till o med ljuger mår däremot inte särskilt bra, de har ett onormalt stort bekräftelsebehov och är i grunden väldigt otrygga som personer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-09-28 10:57:50 följande:
    Att "prata skit" som du säger, eller att skvallra, är en fullständigt normal del av ett socialt samspel. Det har att göra med informationsutbyte och ett relationsskapande. Folk som gör detta till överdrift eller till o med ljuger mår däremot inte särskilt bra, de har ett onormalt stort bekräftelsebehov och är i grunden väldigt otrygga som personer.
    Jag tycker att det är skillnad mellan att prata skit och skvallra. Prata skit förknippar i alla fall jag med att enbart säga negativa saker om en person, ofta ljuga eller komma med teorier som enbart klankar ned på personen. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-28 11:03:53 följande:
    Jag tycker att det är skillnad mellan att prata skit och skvallra. Prata skit förknippar i alla fall jag med att enbart säga negativa saker om en person, ofta ljuga eller komma med teorier som enbart klankar ned på personen. 
    Jag tycker det är skillnad mellan att prata skit (som jag tolkar som att ljuga) eller att skvallra (obekräftade rykten eller sådant man vet är sant). Alla har nog sin definition men funktionen är densamma.
  • Anonym (Fez)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-09-28 10:57:50 följande:

Fast socialt samspel är inlärt och valbart. Det är snarare så att omgivningen är för tolerant ibland. Folk får inte lära sig att det finns annat att prata om istället för att sitta och skitsnacka, spekulera,ljuga?

Sen kan jag tycka att det är skillnad på skitsnack I syfte att sänka någon, alternativt lyfta sig själv och att med en vän ventilera något man ser som problematiskt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fez) skrev 2019-09-28 12:59:50 följande:
    Fast socialt samspel är inlärt och valbart. Det är snarare så att omgivningen är för tolerant ibland. Folk får inte lära sig att det finns annat att prata om istället för att sitta och skitsnacka, spekulera,ljuga?

Sen kan jag tycka att det är skillnad på skitsnack I syfte att sänka någon, alternativt lyfta sig själv och att med en vän ventilera något man ser som problematiskt.
    Det är absolut skillnad som du skriver, men jag tycker inte att det är särskilt trevligt att sitta och prata enbart negativt och onyanserat om någon som båda känner heller, även om den personen kanske betett sig speciellt. Då är det väl bättre att ta upp det med personen ifråga på en gång, alternativt prata med någon som inte känner personen och utan att nämna något namn.
  • Anonym (Ja du)

Jag har släkt på landet. Där snackar de enormt mycket skit om allt och alla. Det är både en massa skvaller. Väldigt mycket skvaller faktiskt, och sedan uppepå det en massa skitsnack..

Plus att när dom skvallrar om grannar och annat folk på bygden så fyller de ju i själva när det fattas konkret information? De gäller då i luckorna med egenpåhittade detaljer, gissningar och insinuationer.

Typ.. -Hon hade inte varit hemma i söndags sa grannen, så jag tror hon var hos den där Kent. Hon är väl där ofta antagligen. Ligger väl med honom..

Eller.. -Han sa att han hade sålt släpkärran men han ljög nog för mig! (Varför skulle han ljuga? Någon sådan förklaring ges aldrig).

..och så vidare :-

• Anonym (Ja du)

Samtidigt, och det är det här som är så märkligt, men också det roliga.

Samtidigt så har de väldigt låg toleransnivå för andra som snackar skit och skvallrar. Då är det något av en dödssynd?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ja du) skrev 2019-09-28 13:24:31 följande:

Samtidigt, och det är det här som är så märkligt, men också det roliga.

Samtidigt så har de väldigt låg toleransnivå för andra som snackar skit och skvallrar. Då är det något av en dödssynd?

Ja, det där är ett konstigt fenomen! Det verkar vara väldigt vanligt att säga att den man pratar skit om själv pratar skit om andra, oavsett om det är sant eller inte. 
  • AnnaSthlm

Det är väldigt simpelt. Det människor säger om andra tycker de egentligen om sig själva. Byt ut DE och DU mot JAG i en konversation så får du mycket information om varje individ.

• Anonym (Ja du)
    AnnaSthlm skrev 2019-09-28 13:32:50 följande:

Det är väldigt simpelt. Det människor säger om andra tycker de egentligen om sig själva. Byt ut DE och DU mot JAG i en konversation så får du mycket information om varje individ.

Jag har i många år gått efter den som sa det kan va det principen när det gäller andra människor.

Jag litar exempelvis inte ett skvatt på människor som anklagar andra för att 1. ljuga och snacka skit, eller 2. vara falska. Oavsett om det råkar vara sant eller inte.

Jag lärde mig väldigt ung att människor som är besatta av andra människors falskspel och lögner, och som anklagar dom för detta hela tiden, inte är att lita på.
Svar på tråden Skitsnack