• Anonym (Orolig)

    Låta barn köra bil

    Hur ser ni på att föräldrar låter sina minderåriga barn köra bil? 

    Vi har ett par till oss som vi umgås med rätt ofta (släktingar) och de har en son som älskar allt som har med fordon att göra. Han har en egen lite fyrhjuling som han får köra med på gården, tidigare har han även fått köra på 50-vägen som går precis utanför deras hus men det har föräldrarna nu satt stopp för då pojken tydligen kört ut framför bilar vid två olika tillfällen där bilarna fått tvärnita. Vad vi tycker om det behöver jag nog inte ens skriva. 


    Däremot har pojken även fått köra bil med pappan på en liten grusväg. Det började med att han fick sitta i famnen och styra, men nu kör han tydligen helt själv medan pappan glatt sitter bredvid, filmar och kommenterar hur duktig denna pojke är. Senast igår såg vi ett klipp där pojken kört hemifrån till deras matvarubutik och så duktigt parkerade bilen helt perfekt! Pappan satt som vanligt bredvid. 


    Vi tycker inte alls om det här och vi har haft heta diskussioner om det redan när pojken fick köra själv efter en grusväg (tänker på djuren som kan dyka upp) men nu när vi såg att pojken faktiskt kört på en 50-80-väg och dessutom till matbutiken där det är väldigt mycket trafik så blev vi riktigt förbannade och oroliga. 


    Vad hade ni gjort och vad kan man göra? 
    Vi vill självklart inte polisanmäla vår släkting och vän men att prata med personen verkar ju inte fungera. Pappan påstår att "alla ungar lär sig köra tidigt" och att det bara är bra. 


    Så lär ni era barn också att köra bil? Denna pojke är 7 år.

  • Svar på tråden Låta barn köra bil
  • syntharen

    Jag hade polisanmält personen även om det är en släkting. Om det inte går att resonera med personen så... För sjutton, jag vill inte vara ute i trafiken med 7-åringar bakom ratten! Det är vansinne!

  • Anonym (****)

    Om du verkligen var orolig så skulle du polisanmäla.

    Vad säger du den dagen en olycka verkligen händer, och du vet att du inget gjorde fast du visste?

  • Anonym (J)

    Du vill ? självklart ? inte anmäla en släkting/vän?

    Hur tänker du nu?

    Bryr du dig mindre om släktingen och 7 åringen skadar sig / dör ? Eller dödar andra?

    Det är riktigt usel logik att skylla på släktskap när det gäller risk för skada eller dödsfall.

  • louisa83

    Alltså, jag bor i Grekland och har sett ett och annat i trafiken om man säger så...vissa har aldrig hört talas om barnsäkerhet här. Men aldrig att jag har sett en 7-ÅRING köra själv! Det låter helt sjukt faktiskt. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag var du.. men jag skulle nog inte låta det fortgå faktiskt. Kanske om du vill vara helt ok med din släkting så skulle du först kunna varna honom och säga att om han inte slutar med det här så kommer du att polisanmäla. För att visa att du menar allvar men samtidigt ge honom en chans att sluta med det här själv först. Sen har du också varit rak mot honom vad du kommer göra. Så om det skulle komma till en polisanmälan så behöver du inte smussla med att det var du, det kanske är bättre så.

    Annars om du kände någon polis privat vore ju bra, då kunde du ju kanske komma överens med polisen om att bara "råka" vara där just då barnet kör bilen...;)

  • Anonym (Ok)

    Är det små grusvägar på landet ser jag inte riktigt något problem. Det fick jag också göra och tyckte det va skitkul. Större vägar är dock vågat.

  • Anonym (A)
    Anonym (****) skrev 2019-09-30 10:26:50 följande:

    Om du verkligen var orolig så skulle du polisanmäla.

    Vad säger du den dagen en olycka verkligen händer, och du vet att du inget gjorde fast du visste?


    Håller med
  • Anonym (J)
    Anonym (Ok) skrev 2019-09-30 12:25:56 följande:

    Är det små grusvägar på landet ser jag inte riktigt något problem. Det fick jag också göra och tyckte det va skitkul. Större vägar är dock vågat.


    Känns det bättre att bli påkörd på grusvägar?

    Folk kan gå / cykla på en grusväg också.
  • Gizmo

    Självklart ska du anmäla släktingen, även om du inte "bråka". 
    En olycka händer så fort, tänk om barnet dör eller dödar någon? 
    Vill du verkligen ha det på ditt samvete?

  • Anonym (Kvinna)

    Herregud!!

    Hur når han ens till pedaler och annat?
    Oavsett såklart.

    Det är INTE okej någonstans.

    Anmäl idag.
    Spara ner videon som bevis.

  • Bananböjaren
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-10-01 08:17:21 följande:

    Herregud!!

    Hur når han ens till pedaler och annat?
    Oavsett såklart.

    Det är INTE okej någonstans.

    Anmäl idag.
    Spara ner videon som bevis.


    Uppenbar trolltråd. En sjuåring når som säger inte ned till pedalerna.
  • Anonym (Kvinna)
    Bananböjaren skrev 2019-10-01 08:25:41 följande:
    Uppenbar trolltråd. En sjuåring når som säger inte ned till pedalerna.
    Det hoppas vi på
  • Anonym (Anna)

    Om den här sjuåringen magiskt både når till pedalerna och samtidigt ser över ratten borde du polisanmäla.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-01 08:55:31 följande:
    Om den här sjuåringen magiskt både når till pedalerna och samtidigt ser över ratten borde du polisanmäla.
    +1
Svar på tråden Låta barn köra bil