• Mon 30 Sep 2019 11:27
    1128 visningar
    6 svar
    6
    1128

    Väldigt mycket sammandragningar

    Hej! Som titeln säger så har jag idag väldigt mycket sammandragningar blandat med ett fåtal förvärkar. 

    Jag är i v. 34+5 med första barnet. Vill helst inte ringa förlossningen då det ju skrivs i min journal och så vill min barnmorska alltid prata om det efteråt, hehe. 

    Men jag undrar om ni tycker jag borde ringa in? Hur mycket sammandragningar är egentligen för mycket? Och spelar det så stor roll när jag ändå är såpass långt gången för det är väl inte hela världen om det skulle dra igång nu?

    Jag har haft mycket sammandragningar sen v.28, flera i timmen så gott som varje dag. Men idag avlöser de verkligen varandra, magen är hård nästan hela tiden. 

  • Svar på tråden Väldigt mycket sammandragningar
  • Anonym­543
    Mon 30 Sep 2019 11:47
    #1

    När jag var gravid så fick jag sammandragningar så som du beskriver det, ringde in (dock för att jag inte kände fosterrörelser) men nämnde så såklart om sammandragningarna också. Gjorde en undersökning och va 2,5 cm öppen. 2 dagar senare kom hon! (V. 39+0)

    Sammandragningar e ju vanligt, speciellt mot slutet,

    Men ring in om du tycker de känns konstigt. Förmodligen kommer dem be dig avvakta så länge bebisen rör sig som vanligt. Men ring hellre en gång för mycket än en gång för lite! Dem är alltid jätte trevliga när man ringer in.

  • Anonym­543
    Mon 30 Sep 2019 11:47
    #2

    När jag var gravid så fick jag sammandragningar så som du beskriver det, ringde in (dock för att jag inte kände fosterrörelser) men nämnde så såklart om sammandragningarna också. Gjorde en undersökning och va 2,5 cm öppen. 2 dagar senare kom hon! (V. 39+0)

    Sammandragningar e ju vanligt, speciellt mot slutet,

    Men ring in om du tycker de känns konstigt. Förmodligen kommer dem be dig avvakta så länge bebisen rör sig som vanligt. Men ring hellre en gång för mycket än en gång för lite! Dem är alltid jätte trevliga när man ringer in.

  • Mon 30 Sep 2019 16:39
    #3

    Jaha, där ser man! Jag kan inte påstå att jag inte känner honom röra sig dock, tvärtom så rör han sig mycket mer än vad han brukar göra :O

  • Mon 30 Sep 2019 20:18
    #4

    Inte för att oroa dig eller så men jag läste om en tjej här på familjeliv där hennes mage varit konstant hård en dag och när hon kom in på förlossningen för en kontroll så var hjärtljuden hos hennes bebis väldigt låga och hon fick akutsnittas. Läste väldigt mycket om såna här grejer runt veckorna 27-33 då jag också hade väldigt mycket sammandragningar. Jag fick konstaterat att min livmoder var lättretlig och att den kan dra ihop sig bara barnet rör sig lite eller om jag är kissnödig. Men det är alltid bra att kolla upp det om magen är konstant hård. Det blir ju trångt och stressat för barnet om livmodern aldrig slappnar av, det kan strypa åt navelsträngen m.m. Ring in och hör iallafall, antingen vill de ha in dig på kontroll eller så kanske de säger något lugnande. 

  • Anonym (A)
    Mon 30 Sep 2019 20:57
    #5

    Hur har det gått??

  • Anonym (Ta det lugnt)
    Mon 30 Sep 2019 22:34
    #6

    Icke smärtsamma sammandragningar tror jag inte du behöver oroa dig för. Jag hade konstanta sammandragningar i princip hela mina graviditeter. Minns att jag ringde bm i v11 med första barnet och sa att jag kände som ett hårt ?plommon? långt nere i magen som kom och gick... ?plommonet? (=stenhård livmoder) växte i takt med bebisen... fick totalt rörelseförbud i v22 pga hotande förtidsbörd, blev någon gång inskickad till fl då bm ej kunde röra magen utan att den blev stenhård i flera minuter, men ingen förlossning i sikte då. Första graviditeten var jag ganska försiktig men vägrade sjukskriva mig. Andra var jag rätt obrydd inför alla sammandragningar och hade fullt upp med äldsta barnet. Och båda barnen är fullgångna! Dock kom båda med rasande fart, gissar på vältränad livmoder ;)

    Tillåt dig själv att få vila men oroa dig inte förrän de blir smärtsamma. Jag kände en väldigt tydlig skillnad när det drog igång på riktigt.

Svar på tråden Väldigt mycket sammandragningar