• Anonym­543
    Mon 30 Sep 2019 12:09
    776 visningar
    1 svar
    1
    776

    Föräldraledig deprimerad.

    Hej, min dotter är 6 månader och jag är föräldraledig,

    Under graviditeten var jag också hemma, så har varit hemma ett bra tag nu. Efter förlossningen gick jag igenom en jobbig period, typ ?baby blues? fast lite värre känns de som. Dock inte förlossningsdepression. Sen blev det bättre osv. För en månad sen flyttade vi till en helt annan stad. Eller ja snarare från en stad till en by eller ett litet samhälle 30 mil ifrån där jag är född och uppvuxen. Min sambo jobbar och jag känner inte en enda själ här, jag är så fruktansvärt trött på att gå hemma, min dotter var nyss i sin 5 månaders fas och fyfan vad jag har lyssnat på gnäll i en hel månad. Trodde jag skulle dra av mig håret, men det gick. Nu är de bättre och hon är en nöjdare bebis men endå så mår jag så fruktansvärt dåligt. Jag är inte lat som person, tycker om att träffa vänner och hitta på saker. Går gärna promenader men det är inprincip allt man kan göra här. Mår så dåligt av att gå hemma, gråter inprincip varenda dag, alltså STORBÖLAR. Känns som att jag klättrar på väggarna!

    Här finns inte ett sk*t att göra. Här finns inprincip Ica, Coop och

    Några heminredningsbutiker. De är typ allt. Visst går jag på promenader pch försöker komma ut, går till Ica och handlar något. Försöker hålla mig sysselsatt men de är svårt. Speciellt när man har en gnällig bebis som gärna vill bli buren hela tiden. Och hon är 6 mån så finns inte så mycket och göra med henne, lekplats osv är ju inte aktuellt ännu. Så de blir ju åka i vagnen typ. Brukar promenera ca en halvtimme - timme beroende på vädret.

    Vet inte vart jag vill komma egentligen, vill både skriva av mig samt ha tips på vad ni gjorde under föräldraledigheten? Har ni några tips vad jag kan göra? Några stöttande ord om att de blir bättre kanske?

  • Svar på tråden Föräldraledig deprimerad.
  • Mon 30 Sep 2019 19:08
    #1

    När jag väntade mitt första barn visste jag att det skulle bli ett annorlunda liv att vara föräldraledig istället för att jobba heltid. Jag såg på andra f-lediga och tyckte det verkade rätt navelskådande det här barnvagnspromenerandet och öppna förskolan-besöken Flört  Som om meningen med livet var att lönejobba, och när en inte gjorde det, var tiden bara tomhet som skulle fyllas...
    ...så jag skaffade höns, för att få en tydlig, daglig rutin och något meningsfullt att göra! Hönsen har jag kvar än, fast min äldste är tonåring nu.

    Du är säkert inte höns-intresserad, men du lär ha andra intressen! Ägna dig åt dem, och låt din bebis hänga med i den mån det är möjligt (om du kör enduro eller spelar i ett dödsmetallband kanske bebisen har det bäst hemma med din sambo). Annars kanske ett nytt intresse, en förening, eller en kvällskurs hos ett studieförbund? Då kan du också träffa nya blivande vänner efter er flytt!

Svar på tråden Föräldraledig deprimerad.