• Mon 30 Sep 2019 22:28
    393 visningar
    3 svar
    3
    393

    Hetsäter - HJÄLP

    Jag behöver hjälp...
    Lång historia kort (även om det blir ganska långt). 

    För 6 månader sen avled hela min familj och det är bara jag kvar (jag är 25, singel, jobbar på kontor, äger en bostadsrätt i sthlm). Detta betyder att jag fått göra ALLT själv - planera begravning, tömma hus, försäljning av hus etc. Går i terapi, men har mest bara kämpat på - något slags "duktig flicka syndrom"... har svårt att få utlopp för känslor, svårt att gråta, svårt att slappna av över lag. Gör alltid något, gärna något "produktivt".

    I alla fall....
    Jag har haft en ätstörning, bulimi, sen en längre period, den har gått i perioder, men personer som haft en ätstörning tror jag kan relatera. Den har kommit fram när jag är stressad eller när det helt enkelt bara "blir för mycket".

    I och med denna konstiga period så har mycket stress, sömnlöshet, känslor etc. gjort att jag gått upp i vikt (vägde 53 kilo i april, väger 61 kilo nu).

    Så nu 6 månader senare,  nu när allt det "praktiska" har börjat lösa sig, har min ätstörning sprungit ikapp mig... den onda cirkeln är igång. Jag känner mig väldigt obekväm i min kropp - inga kläder passar, jag är uppblåst, jag har en "ny" form och en "ny" kropp - vilket triggat dåliga känslor och tankar - vilket triggar igång tankarna på att hetsäta ännu mer.

    Jag har tidigare gått på ätstörningsklinik, men de har jättelång väntetid just nu. Jag går även regelbundet i terapi.
    Men ingenting verkar fungera just nu....

    Idag hade jag en hemsk sektion, jag gick till affären TRE GÅNGER?! köpte seriöst onyttigheter för 1000:- som jag sedan spytt upp (men oftast klarar jag inte heller att spy allt vilket resulterar att man ändå går upp i vikt i slutändan...)

    Jag förstår att detta låter helskumt om du aldrig haft en ätstörning, men det är det ända sättet min hjärna blir tyst. När jag bara sitter och äter, eller snarare pressar in godis och mat i munnen. Sedan får jag tillbaka medvetandet och hjärnan skäller ut mig för vad jag har gjort. Sedan spyr jag och känner mig "renad" från nästan all skam.
    Detta har börjat spinna utanför min kontroll... från att vara "frisk" till någon gång i månaden till nu: en kamp varje dag.
    Jag behöver konkreta tips och hjälp NU - hur kommer jag över detta beroende? Vad ska jag göra istället? Någon som kan ge något tips?

  • Svar på tråden Hetsäter - HJÄLP
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 30 Sep 2019 22:45
    #1

    Jag lider med dig, det kan inte vara lätt att bära allt detta själv. Har du inga vänner du kan få stöd av?

    Låt begravningsbyrån göra så mkt som möjligt, ta hjälp av mäklaren, det får kosta lite kanske men du får igen det i mental hälsa.

    Meditera, gå på skogspromenader, öva dig i att försöka tömma sinnet genom att t ex fokusera på en viss sak, en låt eller något annat. Se på TV (hjärnan är till o med mindre aktiv då än när man sover!). Träffa vänner. Försök se om det finns någon stödgrupp där du bor. Träna. Fråga terapeuten eller vc om du kan få testa kbt, det kan vara väldigt effektivt i din situation. Och se till att verkligen ta paus från allt planerande under dagen!

    Träning, sömn och social samvaro är a och o när man mår dåligt. Hoppas du kan hitta lite styrka i dina dagar.

  • Anonym (Kram)
    Mon 30 Sep 2019 22:50
    #2

    Beklagar sorgen. Fruktansvärt att du tvingats gå igenom så mycket på så kort tid.

    Hur ofta träffar du din psykolog? Kan ni utöka träffarna?

    Kan du få hjälp via jobbet eller facket? Hade en kompis som fick träffa en psykolog kostnadsfritt efter en kris. Nu har du redan en psykolog, och vill kanske inte ha en till, men det var bara ett tips.

    Har du funderat på dagvård eller inläggning?

  • Malin0­10
    Wed 15 Jan 2020 00:58
    #3

    Låter extremt jobbigt och ensamt. Hur har du det nu? Har du fått hjälp? 
    Jag var sjuk i bulimi många år men är fri nu (även om man aldrig riktigt blir helt normal...). Det är inte lätt men det går. Pm:a mig om du vill prata om det...  
    kram!

Svar på tråden Hetsäter - HJÄLP