• Tue 1 Oct 2019 14:14
    3232 visningar
    48 svar
    48
    3232

    Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!

    Hej gott folk! De är så himla kul men samtidigt svårt med namn. Så nu ber jag er svara ärligt vad ni tycker om namnen nedanför. Ge även gärna andra förlag på korta ?klassiska? svenska tjejnamn

    Thea

    Liv

    Viola

    Märit

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!
  • Tue 1 Oct 2019 14:16
    #1

    Thea - gulligt och fint

    Liv - inte riktigt min smak

    Viola - somrigt och mycket vackert

    Märit - ovanligt, fint

  • Tue 1 Oct 2019 14:21
    #2

    [quote=79934742][quote-nick]Sofiesolstråle skrev 2019-10-01 14:16:38 följande:[/quote-nick]Thea - gulligt och fint

    Liv - inte riktigt min smak

    Viola - somrigt och mycket vackert

    Märit - ovanligt, fint[

    Tack! :)

  • Tue 1 Oct 2019 14:26
    #3
    -2

    Fina namn alla.

    Thea-Li kanske vore något.

    Jag har en dotter som heter Zavannah de är ett namn jag älskar.

    Även namn som

    Luna

    Elsa

    Och Astrid är några namn jag gillar

  • Anonym (H)
    Tue 1 Oct 2019 14:34
    #4

    Thea var finast enligt mig. :)

  • Tue 1 Oct 2019 14:38
    #5

    Thea - Gulligast av dessa fyra

    Liv - Gulligt kommer tvåa av dessa namn.

    Viola - Gillar inte.

    Märit[ - Gillar inte.

    Tips på andra korta fina namn: Tyra, Märta, Astrid.

  • Barbro­45
    Tue 1 Oct 2019 14:52
    #6

    Trevliga bekymmer egentligen, några förslag. Ingrid, Sigrid, Astrid, Karin, Kerstin. De är alla namn som slutar med en konsonant, inte alldeles vanligt på flicknamn, tvärtom för pojknamn. Namn som avslutas med konsonant ger intryck av en stark och självständig flicka. Allt under förutsättning att det fungerar med efternamnet, det kan bli lite lustigt och svåruttalat annars. En bra tumregel är att efternamnet inte ska börja på samma stavelse som förnamnet avslutas med, ex.vis. Anneli Lindberg, det blir lite för mycket li li där i mitten.

  • Kusine­n
    Tue 1 Oct 2019 15:06
    #7

    Thea - känns som ett väldgt tidsspecifikt namn som passar in balnd de namn som varit poppis under en ganska lång tid nu. Jag är lite trött på tvåstaviga flicknamn som slutar på A eller E.

    Liv, är ju ett namn som funnit ett gäng i alla generation sen 70talet men väl också extra poppis under 2000talet. Tycker personligen det låter lite hårt.

    Viola är betydligt vanligare bland hela befolkningen än ovanstående men ovabligare bland de yngre och som tilltalsnamn.men ändå i lite samma stil som mer populära namn. Jag gillar Viola.

    Märit är ju klart ovanligast, men passar också in i den stil som är poppis tycker jag. Fint men lite hårt.

    Min lista

    1. Viola

    2. Märit

    3. Liv

    4. Thea

  • Tue 1 Oct 2019 16:54
    #8

    Viola - underbart vackert och blommigt. Hat många lager. Frejdigt på ett barn och ljuvt och seriöst på vuxen. Gångbart.

    Märit - Gillar klangen, men inte ljudet. Dock är det på alla sätt ett bra och coolt namn.

    Liv - Heter ju min unge så givetvis älskar jag namnet Jag gillar att namnet är både så ljuvt och vacker, ja rent av sött, samtidigt som det är rivigt och starkt. Det är enkelt utan att vara simpelt och det är gångbart. Positivt laddat pga den bokstavliga betydelsen och inga direkta smeknamn.

    Thea - Gillar, men skulle inte välja det. Det är ett himla trevligt namn, riktigt gemytligt. Det är sött och käckt på barn, men för sött på en vuxen. För mycket smeknamn.

    1. Liv(duuh )

    2. Viola

    3. Märit

    4. Thea

    Fler förslag:

    Elsie, Elna, Greta, Majken, Stina, Signe, Ada, Hilma, Kersti/Kerstin, Ilse, Hulda, Alma.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tue 1 Oct 2019 17:05
    #9

    Både Thea och Liv älskar jag, de andra namnen är ok men inget jag skulle valt personligen

  • Tue 1 Oct 2019 17:13
    #10

    Thea och Liv ligger på top 100 for flicknamn, och har varit populära rätt länge så även fast båda är jättefina tycker jag de är lite tråkiga nu. Viola är fint men jag älskar Märit! Kort och kaxigt. Liknande namn är Marit, Marte och Märta.

Svar på tråden Snälla hjälp mig med dessa tjejnamn!