• AS69

    Saxenda - alternativ?

    Jag fick Saxenda utskrivet av min läkare för en månad sedan. Detta sedan jag gått upp 25 kg på ett år efter kortare tids behandling med höga doser kortison förra hösten. Jag har låg ämnesomsättning och medicinerar för det sedan över 20 år. Jag har därför lätt att gå upp i vikt, och fick för tre år sedan veta att jag hade insulinresistens. Läkaren ville då skriva ut metformin men jag bestämde mig för att pröva berberin i stället efter att ha läst om att det visat sig vara lika effektivt som metformin i en rad studier.

    Och det fungerade över förväntan - 28 kg försvann inom loppet av några månader och jag hade ett normalt BMI för första gången på många år.

    Men när jag åt kortison gick jag upp i vikt och viktuppgången fortsatte även efter att jag slutat medicinera.

    I slutet av augusti fick jag veta att mitt fastesocker för första gången låg över referensvärdet och mitt fasteinsulin precis under.

    Jag vet att insulin är ett fettlagrande hormon och måste få ned det för att kunna gå ned i vikt.

    Läkaren föreslog nu Saxenda som visat sig vara aptithämmande (sötsug och hunger är mitt första problem, det är som om mina mättnads- och hungerkänslor är helt satta ur spel) och leda till större viktnedgång än traditionella läkemedel.

    Och visst, det är effektivt (jag är nu uppe i dosen 2.4 ml per dag vilket är snäppet under maxdosen 3 ml) men biverkningarna känns väldigt jobbiga. Jag mår illa mest hela tiden, har fått halsbränna, sover dåligt och kan inte äta en hel måltid längre. På sikt blir det ju svält och det vet jag sedan tidigare inte leder till hållbar viktminskning utan bara viktökning. Jag har inte vägt mig sedan jag började pga svårartad vågfobi (nästa läkarbesök först i slutet av månaden) men jag känner hur kläderna sitter lösare.

    Dessutom har min smak påverkats så att jag inte längre tycker om många av de livsmedel jag tidigare åt. Bort går t.ex. kött och fisk som jag plötsligt inte längre vill äta. Dessutom vill jag inte längre äta råa grönsaker utan föredrar bär och frukt.

    Allt detta började med Saxenda.


    Jag tycker inte att det är värt det, särskilt inte med tanke på hur dyrt det är. Men vad kan man pröva i stället? Jag behöver hjälp med att kontrollera hunger och sötsug. Jag vet att LCHF är effektivt för de problemen men det lockar mig inte då jag i grunden är en allätare och framför allt har svårt att äta mycket fett.

    Har någon prövat metformin med positiva erfarenheter? Eller något annat läkemedel för viktminskning? Jag tänker mig inte att medicinera resten av livet utan bara hitta en kortsiktig lösning för att få igång viktminskningen och få mitt sug under kontroll.

  • Svar på tråden Saxenda - alternativ?
  • Susanne 977

    Ett alternativ kan vara MySimba.


    Vet att många blir lustiga i magen av Metformin men den går ju på högkostnadsskyddet iallafall.

Svar på tråden Saxenda - alternativ?