• Anonym (Jag är alkoholist)

    Jag är alkoholist

    Jag är alkoholist, jobbet vet om det, jag har nu tagit ett återfall och druckit i 3 dagar, kan de sparka mig pga detta?

  • Svar på tråden Jag är alkoholist
  • Bananböjaren

    Först är dom skyldiga att erbjuda rehabilitering, AA-möten eller liknande. Om du vägrar det antar jag att dom kan sparka dig.

  • Anonym (Jag är alkoholist)
    Bananböjaren skrev 2019-10-02 15:36:28 följande:

    Först är dom skyldiga att erbjuda rehabilitering, AA-möten eller liknande. Om du vägrar det antar jag att dom kan sparka dig.


    Dem har inte erbjudit någon rehabilitering, jag går på AA-möten men har varit bortrest och föll dit igen under semestern.
  • Anonym (Rehab)

    Vad har du och arbetsgivaren kommit överens om?

    De är skyldiga att erbjuda dig hjälp. Det är upp till dig om du vill ta emot den. Säger du nej så kan de ha rätt att avskeda dig eller ge dig en chans att säga upp dig själv.

    Men det viktigaste är inte ditt jobb just nu, det är att bli nykter igen. Antar att du super för att du mår dåligt? Jag stoppade huvet fullt av piller under 12-13år. Det har satt sina spår. Dock har jag alltid skött jobbet men det är annorlunda med alkohol. Det märks på andedräkten och den ständigt rinnande näsan.

    Har du testat kbt någon gång? Är bra när man har beroende-personligheten. Vi som har lätt att snöa in på saker behöver ändra våra invanda beteende och ersätta det med konstruktiva saker.

  • Anonym (Jag är alkoholist)
    Anonym (Rehab) skrev 2019-10-02 15:39:12 följande:

    Vad har du och arbetsgivaren kommit överens om?

    De är skyldiga att erbjuda dig hjälp. Det är upp till dig om du vill ta emot den. Säger du nej så kan de ha rätt att avskeda dig eller ge dig en chans att säga upp dig själv.

    Men det viktigaste är inte ditt jobb just nu, det är att bli nykter igen. Antar att du super för att du mår dåligt? Jag stoppade huvet fullt av piller under 12-13år. Det har satt sina spår. Dock har jag alltid skött jobbet men det är annorlunda med alkohol. Det märks på andedräkten och den ständigt rinnande näsan.

    Har du testat kbt någon gång? Är bra när man har beroende-personligheten. Vi som har lätt att snöa in på saker behöver ändra våra invanda beteende och ersätta det med konstruktiva saker.


    Vi har inte kommit överens om något, ja samtalsterapi 10 ggr typ bara. Men ja jag dricker för att jag är konstant nervös typ, ända som hjälper är alkohol. Ja jag har testat kbt, har social fobi så har gått i terapi pga det.
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Jag är alkoholist) skrev 2019-10-02 15:42:07 följande:

    Vi har inte kommit överens om något, ja samtalsterapi 10 ggr typ bara. Men ja jag dricker för att jag är konstant nervös typ, ända som hjälper är alkohol. Ja jag har testat kbt, har social fobi så har gått i terapi pga det.


    Då så. Du behöver inte vara nervös för att förlora jobbet om det du skriver är sant och inte för att du själv förskönat verkligheten och sagt att du bara dricker lite då o då?

    Arbetsgivaren är skyldig att göra en rehabplan med dig. Oftast tar man hjälp av företagsvården. Har de inte gjort det så kan de inte säga att du är avskedad pga alkoholism. Det är en sjukdom. Precis som utbrändhet eller brutet ben.
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Rehab) skrev 2019-10-02 15:51:35 följande:

    Då så. Du behöver inte vara nervös för att förlora jobbet om det du skriver är sant och inte för att du själv förskönat verkligheten och sagt att du bara dricker lite då o då?

    Arbetsgivaren är skyldig att göra en rehabplan med dig. Oftast tar man hjälp av företagsvården. Har de inte gjort det så kan de inte säga att du är avskedad pga alkoholism. Det är en sjukdom. Precis som utbrändhet eller brutet ben.


    Nej brutet ben är ingen sjukdom. Jag skickade för snabbt. Ni fattar?!
  • Anonym (AA suger)

    Byt stöd. Det finns en uppsjö av undersökningar som visar att Anonyma Alkoholister är sämre eller endast lika bra på att hjälpa en att sluta med sitt missbruk än om man inte är med där och inte får något stöd alls. Om man gör allt på egen hand alltså. 

    Hitta bra terapi. Om kbt inte har hjälpt dig är det kanske fel terapiform.

  • Anonym (Jag är alkoholist)
    smulpaj01 skrev 2019-10-02 17:26:10 följande:

    Vet jobbet om detta och i så fall hur vet dem? Har du varit onykter på arbetstid?


    Jag har berättat för jobbet.
  • Anonym (Rehab)

    Beror din psykiska ohälsa på arbetsförhållande?

  • Anonym (Jag är alkoholist)
    Anonym (Rehab) skrev 2019-10-02 18:15:41 följande:

    Beror din psykiska ohälsa på arbetsförhållande?


    Ja jag drack jättemycket när jag var nyanställd för att ens kunna gå till jobbet, hade sån prestationsångest
  • Anonym (A)
    Bananböjaren skrev 2019-10-02 15:36:28 följande:
    Först är dom skyldiga att erbjuda rehabilitering, AA-möten eller liknande. Om du vägrar det antar jag att dom kan sparka dig.
    +1
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Jag är alkoholist) skrev 2019-10-02 18:18:52 följande:

    Ja jag drack jättemycket när jag var nyanställd för att ens kunna gå till jobbet, hade sån prestationsångest


    Då är det ännu mer angeläget att din arbetsgivare och du pratar om att få träffa företagshälsovården och göra en plan. Vill jobba kvar? Vill du sluta dricka? Om jobbet är grunden till ditt mående så är det bättre att sluta. Om det är något annat som triggar ditt belöningssystem så kan det vara bra att bli inlagd och få all hjälp du behöver. För din egen skull, hur skämmigt det än är, så våga vara ärlig! Jag VET hur jobbigt det ör att tala om exakt hur mycket man berusar sig, och varför. Det krävs mod. Du behöver inte berätta allt för din arbetsgivare. Blir du sjukskriven så är du bara skyldig att visa de sidorna som innehåller sjukskrivningsperioden, inte anledningen som alltid står på sista sidan.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Jag är alkoholist) skrev 2019-10-02 15:42:07 följande:
    Vi har inte kommit överens om något, ja samtalsterapi 10 ggr typ bara. Men ja jag dricker för att jag är konstant nervös typ, ända som hjälper är alkohol. Ja jag har testat kbt, har social fobi så har gått i terapi pga det.
    Har du testat träning?

    Har de senaste dagarnas drickande påverkat ditt jobb?
Svar på tråden Jag är alkoholist