• Bebe2018

    För mkt antibiotika?

    Jag har sedan början av graviditeten haft urinvägsinfektion och gått på 4 antibiotika kurer totalt. läst på internet att för mkt antibiotika under graviditeten kan orsaka skador på fostret och är nu superorolig!

    Någon som också haft problem med uvi under graviditeten?

  • Svar på tråden För mkt antibiotika?
  • Ebo88
    Bebe2018 skrev 2019-10-02 17:59:30 följande:

    Jag har sedan början av graviditeten haft urinvägsinfektion och gått på 4 antibiotika kurer totalt. läst på internet att för mkt antibiotika under graviditeten kan orsaka skador på fostret och är nu superorolig!

    Någon som också haft problem med uvi under graviditeten?


    Jag tror det bror på vilken antibiotika det är.

    Jag är under långtids behandling. I v.13 fick jag en kur Kåvepenin under 5 dagar 3 gånger om dagen och efteråt började jag med Furudantin som jag ska äta fram till BF. Är i v.24+6 nu.

    Men jag tror inte läkaren skulle skriva ut en antibiotika som är farlig om läkaren vet om din graviditet?
  • Bebe2018

    Tar du Furudantin för uvi? Problemet för mig är att jag har starka uvi symtom men orinodlingarna som jag gjort visar på inga bakterier men jag blir symtomfri av antibiotika kurerna sen har det kommit tillbaka efter en viss tid. Är bara halvägs igenom graviditeten. Denna gången har jag haft så ont i nedre delen av buken att jag inte kunnat jobba men det går också över med antibiotika så vet inte riktigt vad som är fel :(

  • Ebo88
    Bebe2018 skrev 2019-10-02 18:30:10 följande:

    Tar du Furudantin för uvi? Problemet för mig är att jag har starka uvi symtom men orinodlingarna som jag gjort visar på inga bakterier men jag blir symtomfri av antibiotika kurerna sen har det kommit tillbaka efter en viss tid. Är bara halvägs igenom graviditeten. Denna gången har jag haft så ont i nedre delen av buken att jag inte kunnat jobba men det går också över med antibiotika så vet inte riktigt vad som är fel :(


    Ja precis. Jag har GBS. Det här är min tredje graviditet. Vår flicka dog i magen då infektionen tog sig in till henne så jag födde henne stilla i v.25 i Juni 2018. Så jag får antibiotika i förebyggande syfte. Hade stora problem under den graviditeten och även under första. Hade sådana sammandragningar pga GBS då med som jag inte visste om. Sammandragningarna utplånade tappen och jag födde vår pojke i v.25.

    Har dom tagit vaginala prover på dig också? Man kan ha GBS i vagina, det behöver inte alltid finnas i urinen.

    Det är tråkigt att du ska ha så ont och få sådana problem :/
  • FtS70

    Furadantin är väl beprövat, inget problem att ta under graviditet, undantag precis före förlossningen. No worries!

  • Bebe2018
    Ebo88 skrev 2019-10-02 18:45:59 följande:

    Ja precis. Jag har GBS. Det här är min tredje graviditet. Vår flicka dog i magen då infektionen tog sig in till henne så jag födde henne stilla i v.25 i Juni 2018. Så jag får antibiotika i förebyggande syfte. Hade stora problem under den graviditeten och även under första. Hade sådana sammandragningar pga GBS då med som jag inte visste om. Sammandragningarna utplånade tappen och jag födde vår pojke i v.25.

    Har dom tagit vaginala prover på dig också? Man kan ha GBS i vagina, det behöver inte alltid finnas i urinen.

    Det är tråkigt att du ska ha så ont och få sådana problem :/


    Jag ringde och fick tid till att få gjort ett vagina prov.

    Vad det det du hade? Eller såg dem det i urinen? Beklagar vad som hänt dig låter som en ren mardröm :(

    Vad har du haft för symtom på GBS?
  • Ebo88
    Bebe2018 skrev 2019-10-03 19:05:50 följande:

    Jag ringde och fick tid till att få gjort ett vagina prov.

    Vad det det du hade? Eller såg dem det i urinen? Beklagar vad som hänt dig låter som en ren mardröm :(

    Vad har du haft för symtom på GBS?


    Första graviditeten hade jag sammandragningar från v.15 som blev värre och värre och i 23+2 fick jag en blödning och blev inlagd i Uppsala. Då tog dom vaginala prover som visade GBS i vagina. Inget i urinen. Sammandragningarna ökade och utplånade tappen men läkarna tror även jag har försvagad livmoderhals pga hjärtformad livmoder

    Under andra graviditeten lämnande jag urinodling 1 gång i månaden. Fick antibiotika i v.8 och i v.12 och i v.19. Sen fick jag en blödning i v.21+. Blev nekad antibiotika men fick det efter 10

    dagar. I v.24+1 fanns inga hjärtljud. Obduktionen visade GBS i hennes kropp. Jag hade sammandragningar som gjorde ont från v.17

    Denna graviditet fick jag börja med antibiotika i v13. Har hittills vart den bästa graviditeten (v25+0) Har fått nån liten sammandragning nån gång men det hör ju till det normala.

    Nu behöver inte fallet vara att du har GBS men jag hoppas dom kollar dig noga så du kan känna dig trygg i din graviditet.

    Ca 30% av kvinnor har GBS och det flesta klarar sig bra men sen finns det kvinnor som jag som blir svårt drabbade av GBS. Vården brukar inte vara så duktiga på att informera om vad som kan hända.

    Hoppas du kommer till att må bättre i din graviditet framöver !!
Svar på tråden För mkt antibiotika?