• Anonym (Anni)

Hur känns det när man har löss i håret?

Jag har under ett par dagar (vecka?) haft väldigt konstigt i hårbotten. Ena dagen var det en liten böld som jag kliade hål på som sedan kom tillbaka för att jag åter igen skulle klia sönder den. Har även mindre småsår i hårbotten samt så känns det stundtals, ej hela tiden, som att något kryper i håret på mig. Det kliar inte så mycket men har försökt att lokalisera källan till detta så har kliat och kammat pga det, vilket troligtvis orsakade en röd hårbotten med. Låter detta som löss?

Min man har kollat igenom håret och ser inget utom möjligtvis som små vita prickar. Kan detta vara lössägg? Åtminstone ett verkar ha suttit lite fast i hårstrået men inte de andra vita prickarna.

Hur känns det egentligen när man har löss?

Just nu kör jag en förebyggande huskur mot löss ifall att. Jag googlade fram att vinäger och kokosolja skulle göra susen så nu har jag det i över natten. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur känns det när man har löss i håret?
  • Duppedu

Låter rimligare att du blivit lite torr. Löss kliar och det brukar räcka med att kamma sig över ett vitt papper för att en liten jävel ska ramla ur. Får rysningar av att bara skriva detta, förstår din noja för det är superäckligt men löss är så stora så de syns.

Kolla. Nu började det klia för mig också. Räcker med att prata om det.

• Gameofthrones

Jag tror att du har mjäll köp head and shoulders. Mjäll kliar med.

• Anonym (Anni)
    Duppedu skrev 2019-10-02 21:20:10 följande:

Låter rimligare att du blivit lite torr. Löss kliar och det brukar räcka med att kamma sig över ett vitt papper för att en liten jävel ska ramla ur. Får rysningar av att bara skriva detta, förstår din noja för det är superäckligt men löss är så stora så de syns.

Kolla. Nu började det klia för mig också. Räcker med att prata om det.

Ja, jag glömde att skriva det att jag kammade förut med en vanlig kam och försökte kolla efter löss med huvudet upp och ned. Jag såg inget vad jag tror. Inget som rörde på sig iallafall. Kollade noga, men ska kolla mer i morgon. Men när du hade löss, kände du att de gick runt då?
  • Gameofthrones

Det är en sådan årstid, ha hårolja/ kokosolja värsta huskuren. Jag använder det ofta. Har långt fint hår

• Gameofthrones

Det är en sådan årstid, ha hårolja/ kokosolja värsta huskuren. Jag använder det ofta. Har långt fint hår

• Gameofthrones

• Duppedu
    Anonym (Anni) skrev 2019-10-02 21:22:57 följande:

Ja, jag glömde att skriva det att jag kammade förut med en vanlig kam och försökte kolla efter löss med huvudet upp och ned. Jag såg inget vad jag tror. Inget som rörde på sig iallafall. Kollade noga, men ska kolla mer i morgon. Men när du hade löss, kände du att de gick runt då?

Nej jag kände inte hur det kröp men det kliade i nacken ett par dagar innan jag fattade vad det var. Då kammade jag håret över ett vitt papper och ned trillade en liten äcklig lus.

Så jag gjorde som du, äppelcidervinäger och kokosolja sen var de borta :)
  • Anonym (Anni)
    Gameofthrones skrev 2019-10-02 21:21:41 följande:

Jag tror att du har mjäll köp head and shoulders. Mjäll kliar med.

Hoppas att det är mjäll. Jag har också en fundering på om det kan vara svamp? Tänker att kokosoljan oavsett kan vara bra. Hoppas detta krypande känslan avtar i morgon när kuren är färdig.
  • Anonym (Anni)
    Gameofthrones skrev 2019-10-02 21:23:42 följande:

Duppedu skrev 2019-10-02 21:25:30 följande:

Nej jag kände inte hur det kröp men det kliade i nacken ett par dagar innan jag fattade vad det var. Då kammade jag håret över ett vitt papper och ned trillade en liten äcklig lus.

Så jag gjorde som du, äppelcidervinäger och kokosolja sen var de borta :)

Ok, ja hoppas på det bästa. Har tyvärr ingen luskam hemma men det kanske inte behövs med denna huskur om det är löss?
  • Gameofthrones
    Anonym (Anni) skrev 2019-10-02 21:27:53 följande:

Ok, ja hoppas på det bästa. Har tyvärr ingen luskam hemma men det kanske inte behövs med denna huskur om det är löss?

Löss försvinner inte med denna huskur.

Du får köpa lusmedel Lincin eller Paranix,

Prova head and shoulders först. Stress kan påverka sådant också.
Svar på tråden Hur känns det när man har löss i håret?