Bo i husvagn året runt med barn
I vintras drabbades min och flera andra boendes lägenheter av en enorm vattenläcka. Flera lägenheter blev totalförstörda. Under renoveringen har jag fått hyresreduktion då det inte har gått att bo alls i lägenheten eller nyttja förråd, tvättstuga mm.
Min lösning blev att bosätta mig i husvagnen med tillhörande tält. Betalade 13 000 kr för ett års uppställning och det har gått över förväntan. Jag har två barn på 3 och 8 år som bor hos mig varannan vecka och de har älskat att vara varannan vecka i husvagnen. Tidigare har vi enbart nyttjat den för semester vilket också har gått utmärkt. Dock upplever vi nu att den där lugna känslan av semester dröjer sig kvar trots skolstart, jobb och vardagen som hör till. Totalt har vi haft en boyta på 42 m2 då tältet är rymligt. Det är mysigt och ombonat. Barnen har varsin sovplats i varsin ände på vagnen där de kan stänga om sig och jag har sovit i mittgruppen.
Vi är ute och rör på oss på ett helt annat sätt och upptäcker saker som inte är lika självklara när vi har bott i lägenheten.
Bilen blir oftast stående men cyklarna används desto mer. Hunden stormtrivs.
Det finns servicehus på campingen där man kan duscha, laga mat, tvätta mm. När jag är ensam lagar jag mat 1-2 ggr i veckan men gör då en stor laddning med sallad som står sig i kylskåpet och behöver därför inte nyttja spis eller ugn.
Det går att duscha i husvagnen och toalett finns även här men det har nog bara hänt två gånger under sommaren att vi gjort det.
Livet i vagnen är så enkelt, lugnt och perfekt för oss. Mindre konflikter, mindre förkylningar och mindre stress.
Nu har vi fått ett tillfälligt datum för inflytt i lägenheten. Det förhandlas om hyreshöjning då standarden förbättras. Under den tid vi bott här har vi sparat otroligt mycket pengar. En månadskostnad på 2100 kr jämfört mot tidigare 8324 kr.
Nu när det var speciella omständigheter så fick vi en bra deal där 2100 inkluderar 100 kvm tomt, fri tillgång till servicehus med varmvatten osv samt att elen ingick. Just ja, wi-fi fick vi med i priset också. Annars är det exklusive el och då ligger den på 1,72 kr per kW/h så visst hade vi kunnat bo billigare under sommaren men då har vi betalat för el som vi inte hade förbrukat men jag antar att det går jämt ut med de kallare månaderna.
Ingen av oss längtar tillbaka till lägenheten. Barnen säger rakt ut att de vill bo kvar i vagnen. Jag har börjat fundera på att vi kanske ska bo kvar här ett tag. Försöka få till att hyra ut lägenheten i andrahand och leva här där vi har allt vi behöver. Kanske 2-4 år. Då finns möjlighet att spara enorma summor pengar, något jag inte lyckades med när vi bodde i lägenheten då det var dyrt med både boende och transport.
Lågt räknat skulle vi spara 15000 kr i månaden på att bo kvar i vagnen. Då skulle vi kunna resa, spara till ett litet hus på landet och få mer tid tillsammans. Vagnen köptes kontant 2017 så den kan inte räknas som utgift utan enbart som kostnad. Jag får se det som en ekonomiskt dålig investering med värdeminskning men samtidigt tillför den rent personligt något extra som jag inte kan se som något annat än en vinst.
Vi pratade lite om det på jobbet och min chef kan tänka sig att lägga om mina arbetstider så att jag arbetar natt när jag är själv och halva dagar när barnen är med mig. Lönen blir densamma men om produktionen kan hållas igång även nattetid ökar det intäkterna.
Jag känner bara att jag vill köra på. Prova och se om det håller.
Skulle du våga satsa på detta i några år om du levde varannan vecka med barn? Jag tänker mig ju att det blir svårare när barnen kommer upp i ålder och därför är det i första hand bara aktuellt i max 4 år, men vem vet.
PS. Barnens kompisar tycker att det är skithäftigt och är gärna här och hälsar på och leker. Det är nog mest vi vuxna som har fördomar och tänker en massa.