• Anonym (Less på ekorrhjulet)

Bo i husvagn året runt med barn

I vintras drabbades min och flera andra boendes lägenheter av en enorm vattenläcka. Flera lägenheter blev totalförstörda. Under renoveringen har jag fått hyresreduktion då det inte har gått att bo alls i lägenheten eller nyttja förråd, tvättstuga mm.

Min lösning blev att bosätta mig i husvagnen med tillhörande tält. Betalade 13 000 kr för ett års uppställning och det har gått över förväntan. Jag har två barn på 3 och 8 år som bor hos mig varannan vecka och de har älskat att vara varannan vecka i husvagnen. Tidigare har vi enbart nyttjat den för semester vilket också har gått utmärkt. Dock upplever vi nu att den där lugna känslan av semester dröjer sig kvar trots skolstart, jobb och vardagen som hör till. Totalt har vi haft en boyta på 42 m2 då tältet är rymligt. Det är mysigt och ombonat. Barnen har varsin sovplats i varsin ände på vagnen där de kan stänga om sig och jag har sovit i mittgruppen.

Vi är ute och rör på oss på ett helt annat sätt och upptäcker saker som inte är lika självklara när vi har bott i lägenheten.

Bilen blir oftast stående men cyklarna används desto mer. Hunden stormtrivs.

Det finns servicehus på campingen där man kan duscha, laga mat, tvätta mm. När jag är ensam lagar jag mat 1-2 ggr i veckan men gör då en stor laddning med sallad som står sig i kylskåpet och behöver därför inte nyttja spis eller ugn.

Det går att duscha i husvagnen och toalett finns även här men det har nog bara hänt två gånger under sommaren att vi gjort det.

Livet i vagnen är så enkelt, lugnt och perfekt för oss. Mindre konflikter, mindre förkylningar och mindre stress.

Nu har vi fått ett tillfälligt datum för inflytt i lägenheten. Det förhandlas om hyreshöjning då standarden förbättras. Under den tid vi bott här har vi sparat otroligt mycket pengar. En månadskostnad på 2100 kr jämfört mot tidigare 8324 kr.

Nu när det var speciella omständigheter så fick vi en bra deal där 2100 inkluderar 100 kvm tomt, fri tillgång till servicehus med varmvatten osv samt att elen ingick. Just ja, wi-fi fick vi med i priset också. Annars är det exklusive el och då ligger den på 1,72 kr per kW/h så visst hade vi kunnat bo billigare under sommaren men då har vi betalat för el som vi inte hade förbrukat men jag antar att det går jämt ut med de kallare månaderna.

Ingen av oss längtar tillbaka till lägenheten. Barnen säger rakt ut att de vill bo kvar i vagnen. Jag har börjat fundera på att vi kanske ska bo kvar här ett tag. Försöka få till att hyra ut lägenheten i andrahand och leva här där vi har allt vi behöver. Kanske 2-4 år. Då finns möjlighet att spara enorma summor pengar, något jag inte lyckades med när vi bodde i lägenheten då det var dyrt med både boende och transport.

Lågt räknat skulle vi spara 15000 kr i månaden på att bo kvar i vagnen. Då skulle vi kunna resa, spara till ett litet hus på landet och få mer tid tillsammans. Vagnen köptes kontant 2017 så den kan inte räknas som utgift utan enbart som kostnad. Jag får se det som en ekonomiskt dålig investering med värdeminskning men samtidigt tillför den rent personligt något extra som jag inte kan se som något annat än en vinst.

Vi pratade lite om det på jobbet och min chef kan tänka sig att lägga om mina arbetstider så att jag arbetar natt när jag är själv och halva dagar när barnen är med mig. Lönen blir densamma men om produktionen kan hållas igång även nattetid ökar det intäkterna.

Jag känner bara att jag vill köra på. Prova och se om det håller.

Skulle du våga satsa på detta i några år om du levde varannan vecka med barn? Jag tänker mig ju att det blir svårare när barnen kommer upp i ålder och därför är det i första hand bara aktuellt i max 4 år, men vem vet.

PS. Barnens kompisar tycker att det är skithäftigt och är gärna här och hälsar på och leker. Det är nog mest vi vuxna som har fördomar och tänker en massa.

• Svar på tråden Bo i husvagn året runt med barn
  • Anonym (Klara)

Så som du beskriver det, så säger jag kör på det!

Men var beredd på att lyssna på barnen. Och spara ordentligt med pengar under tiden. Det enda jag tycker är en nackdel, är nytt boende. Hur snabbt kan du ordna det?

• beccagranen

Ja varför inte? det enda problem jag kan se är vintern, när det blir kallt, eluppvärmt (dyrt) risk att vattenledningar fryser och livet blir allmänt tufft när man ska gå mellan servicehus- toa-dusch mitt i vintern och kranen har fryst och behöva bära in vatten osv. Sen hur är grannskapet? Vi har en camping som låter uteliggare, ensamkommande mfl bo på campingen efter säsong. Det är ganska liva och stökigt där iaf enligt vår lokaltidning.

Jag har en väninna som bor i en liten sommarstuga året om, dom har gjort anpassningar för att klara vintrarna och även satt in en braskamin för att hålla nere värmekostnaderna. Nu i somras köpte dom en gammal Renault Master och inredde till en "husbil", dom levde van-life hela sommaren och bodde i naturen, och deras barn älskar det. Så absolut kan man strunta i normen och köra sitt egna race, men klimatet här i Sverige kan vara tufft för den livsstilen i Sverige.

Får jag hyra ut lägenheten i andrahand så finns alltid den möjligheten att flytta tillbaka. Har stått i bostadskö i flera olika bolag i 13 år, har kapital på banken samt i lös egendom så det går alltid att få loss pengar till att köpa något om läget blir akut. Annars så är ju målet att öka sparkapitalet och sikta på en liten gård/villa på landet. Dock vill jag isf lägga en större kontantinsats för att få ner månadskostnaden.

• smulpaj01

Jag tycker det låter urmysigt. Skulle nog inte orka leva så i flera år dock, men ett år och då spara massa pengar låter ju toppen.

Är lägenheten en hyresrätt så brukar man inte få hyra ut längre än ett år och dessutom brukar man behöva ha en godtagbar anledning och att vilja bo i vagnen är med största sannolikhet inte en sån anledning.

• Anonym (Sara)

Låter som en bra ide. Testa. Hur ut lägenheten ett år så kan ni känna efter.

Vintern kan ju vara en utmaning men det låter fantastiskt att kunna spara en större summa för att kanske sedan kunna köpa ett hus istället.

En vinter går fort (förutsatt du inte bor i norrland) så go for it :)

• Gameofthrones

Åh, vad mysigt, har du bra med utrymme i husvagnen?

Jag skulle ha bott i husvagn / husbil köra när man vill i h parkera i stort sett varsomhelst. Jag skulle då köpa in mer saker som är nödvändiga se till värmen att det funkar, ha ett utrymme för förnödenheter, eftersom eran tanke är bo i husvagnen. Visst är det kul och få över pengar som man aldrig har haft tidigare?! Jaaa, ett litet hus på landet en bra grej.

Jag jobbar mkt väldigt mkt. Vi har valt det gör att få bra pension, bra startkapital i livet för mina 3 barn. Det har jag fått höra att man är dålig förälder... Det går bra i skolan, vi finns alltid här när barnen vill ngt.

Vad roligt att ni har valt en enkelt liv, man behöver inte mer än så. Vi har väldig enkelt boende, köper in mat, och det man behöver. Är inte kräsen.

Har du en funkade bil så kan du ha en semester, :)

Kul!

Kul att ni verkar vara så positiva här! Min släkt tycker att det är märkligt att jag ens funderar på det.

Campingen i sig är inte så märkvärdig. När det är säsong är det främst friluftsälskande barnfamiljer och aktiva pensionärer som söker sig hit.

Motionsspår, badsjö, skog, djurpark och skidbacke finns i anslutning till området.

Här finns inget otrevligt eller olämpligt folk så att säga.

Det är några kilometer in till centrum. Längs med vägen finns barnens skola och förskola samt massor med lekkamrater. Deras pappa bor kvar i villan bara 1,5 km härifrån och deras släkt på pappas sida finns också i området.

När vi separerade fick jag tag på en bostad som ligger drygt 2 mil utanför tätort. Området är ju lugnt och fint så sett men det blir långa transporter och väldigt lite fritid och bra mycket mindre i plånboken då både transport och boende kostar mer än vad jag önskar betala.

Husvagnen är rymlig och vi trivs väldigt bra. Har ett standbytält som också bjuder på extra utrymme. I tältet har vi matgrupp, soffa och lite förvaring. Räcker gott och väl för oss.

Gasolvärmare i tältet, golvvärme i husvagnen men även ett extra element som jag haft på timer. Vi har inte haft ont alls av att det varit ner mot -15 till -17 grader. Allt som vi älskar och tycker om att göra finns utanför dörren. Sedan går det ju alltid att rulla iväg om vi vill uppleva något annat en helg eller någon vecka.

Jag kan inte låta bli att se det som en fantastisk möjlighet att spara så pass mycket pengar för att kunna leva det liv vi drömmer om.

Och samtidigt ha en förlängd semester ??

• Anonym (Sara)
    Anonym (Less på ekorrhjulet) skrev 2019-10-03 10:14:03 följande:

Kul att ni verkar vara så positiva här! Min släkt tycker att det är märkligt att jag ens funderar på det.

Campingen i sig är inte så märkvärdig. När det är säsong är det främst friluftsälskande barnfamiljer och aktiva pensionärer som söker sig hit.

Motionsspår, badsjö, skog, djurpark och skidbacke finns i anslutning till området.

Här finns inget otrevligt eller olämpligt folk så att säga.

Det är några kilometer in till centrum. Längs med vägen finns barnens skola och förskola samt massor med lekkamrater. Deras pappa bor kvar i villan bara 1,5 km härifrån och deras släkt på pappas sida finns också i området.

När vi separerade fick jag tag på en bostad som ligger drygt 2 mil utanför tätort. Området är ju lugnt och fint så sett men det blir långa transporter och väldigt lite fritid och bra mycket mindre i plånboken då både transport och boende kostar mer än vad jag önskar betala.

Husvagnen är rymlig och vi trivs väldigt bra. Har ett standbytält som också bjuder på extra utrymme. I tältet har vi matgrupp, soffa och lite förvaring. Räcker gott och väl för oss.

Gasolvärmare i tältet, golvvärme i husvagnen men även ett extra element som jag haft på timer. Vi har inte haft ont alls av att det varit ner mot -15 till -17 grader. Allt som vi älskar och tycker om att göra finns utanför dörren. Sedan går det ju alltid att rulla iväg om vi vill uppleva något annat en helg eller någon vecka.

Jag kan inte låta bli att se det som en fantastisk möjlighet att spara så pass mycket pengar för att kunna leva det liv vi drömmer om.

Och samtidigt ha en förlängd semester ??

Om du tror att ni kan må bra och bli så friktionsfritt (som det nu går med barn) så gör det.

Det kommer alltid finnas någon som är skeptisk och ska försöka sänka ideer.

Men om du tror på den och går in med öppna ögon för detta finns ju inga hinder.
  • Anonym (.)

Kolla alternativ.nu för tips och likasinnade. Finns många som gillar att bo enkelt o spara pengar.

Själv flyttade jag till världens renoveringsprojekt så jag har fått leva med små barn med bl.a. tillfälligt riggade kök/tvättstuga utomhusdusch och utedass (när vi stamrenovera) i perioder när man fixat med olika saker. Naturligtvis inte allt det där samtidigt. Det är mest folk omkring som tror barnen lider, barnen har aldrig gnällt eller så, och det är ju bara tillfälligt.

• Anonym (Y)

Var i Sverige bör ni, hur kallt blir det på vintern?

Kommer campingen stå för snöskottning om det behövs?

Kommer barnen att fortsätta vara positiva ju äldre de blir, tror du?

• Anonym (Mamma till 3)

Har många gånger tänkt tanken själv.

Kör för det tycker jag

• BurningDiamond

Om du kan hyra ut din bostad i 2a hand i ett år så tycker jag att du ska prova. Värsta som kan hända är att det inte funkar. Se till att 2ahandsavtalet har en kort uppsägningstid (en månad kanske) så det går "fort" att få tillbaka boendet om det går åt pipsvängen.

• Anonym (Andreas)

Hur är det med tvättmöjligheter? Enda reservationen jag skulle ha är ju när vinterkräksjuka slår till och man måste ha tillgång till dubbla toaletter och tvättmaskin dygnet runt.

I en bostad kan man ju isolera den sjuke och slippa smitta i bästa fall, men hur funkar det i en husvagn?

• Anonym (maria)

Jag har kompisar som reser väldigt mycket och sedan kommer hem och jobbar något år och bor just i husvagn för att hålla ner kostnaderna till ett minimum. Eller de har även övervintrat i sin båt. Vintern är hård. Det är jobbigt att ha kylan och mörkret så nära. Säker som går sönder blir även mycket mer akuta mitt i vintern. Vår, sommar och stor del av hösten är inte alls lika påfrestande just för att man kan vara ute så mycket längre och mer. De är utemänniskor, jobbar så mycket de bara kan och tillbringar mycket tid hos oss och sina andra vänner så att de inte faktiskt tillbringar så värst mycket tid i sin husvagn. För dem har det varit värt det, men nu planerar de barn och de planerar att flytta till lägenhet efter den långresa de är på nu.

• Anonym (camparen)

Både jag och min fru veckopendlar från olika städer. Vi ville inte sälja vår villa eftersom vi gillar den skarpt. I stället hyr vi ut den och pendlar till vår husvagn som står på säsongsplats på en fin camping vid havet. Nu har vi inga små barn, men jag känner så väl igen mig i TS beskrivning. Dessutom sparar vi runt 18000 kr/månad på arrangemanget. Vi fick snabbt ihop 100.000 kr. Det ska bli spännande att se hur det blir i vinter. Men vagnen är byggd för vintercamping, så det blir nog inga problem. Släkt och vänner tycker vi har en skruv lös. Vi har båda chefsjobb och anses väl ha hög status och borde inte bo som vi gör. Men det bryr vi oss inte om. Jag har nog aldrig trivts så bra som nu.

• Fjäril kär

Har du någon plan B om vagnen på något sätt skulle gå sönder? Det är inte så enkelt att bara byta ut någon pryl om något går sönder i smällkalla vintern. Om vagnen behöver verkstad i några dagar, vart tar ni vägen då?

Kan vara klokt att fundera på olika lösningar OM saker går sönder så ni vet hur det kan lösas.

I övrigt så tycker jag det låter asroligt! Kör på!

• Agdaa

Hur gick det?
    Kunde ni fortsätta att bo i husvagnen o hur länge i så fall?

Är sugen på samma men min son spelar mycket dataspel o är kanske inte så pigg på iden men skulle gärna prova Cool

Svar på tråden Bo i husvagn året runt med barn