• Thu 3 Oct 2019 15:28
    1044 visningar
    14 svar
    +1
    14
    1044

    Adhd eller nåt – hjälp!!

    Alltså, jag vet inte vad jag ska ta mig till... Det här blir långt; om det finns nån som pallar läsa till slutet, och som har nåt tips öht skulle jag vara jättetacksam. Jag har sammanfattat mina frågor i fetstil sist i inlägget.

    Jag har en son på snart 13, som är hur smart som helst (ja, jag vet att jag är jävig, men jag tror ärligt talat att min bedömning är hyfsat objektiv), men som inte fixar skolan överhuvudtaget. Han kan inte koncentrera sig för fem öre... Om han överhuvudtaget ska få nånting gjort så måste man sitta med honom hela tiden, och vara superaktiv med honom varenda sekund. Så här kan det se ut:

    Jag: Okej, titta nu här - Ohms lag är alltså Volt = Ohm gånger Ampere [pekar på formeln på pappret]; vi vet värdet för Volt och värdet för Ampere, så hur räknar du då ut Ohm?
    Sonen: Pizzakaka!
    Jag: Förlåt?
    Sonen: Haha, vet du att man kan göra pizzakakor?
    Jag: Ja, det är möjligt, men nu gör vi det här älskling. Titta nu här [pekar på formeln igen]
    Sonen: [slänger sig på sängen] nu ska jag ligga här en stund, haha titta så stora fötter jag har!
    Jag: Nej, älsklig kom nu och sätt dig här igen. Nu gör vi det här. Kom nu.
    Sonen: Men jag ORKAR inte!! 
    Jag: Jodå, kom igen nu.
    [ytterligare turer fram och tillbaka; till slut sätter han sig igen]
    Jag: Titta nu, du vet värdet för Volt och värdet för Ampere, så hur gör du nu för att räkna ut Ohm?
    Sonen: alltså om man säger att man säger att man säger att man säger att... vad sa du för nåt?
    Jag: Hur gör du för att räkna ut Ohm?
    Sonen: förlåt, vad skulle jag göra?
    Jag: Du ska räkna ut Ohm.
    Sonen: Jag tar voltvärdet och delar med amperevärdet.
    Jag: JAAA!!! Visst!!
    Sonen: Mamma, du vet jag har berättat om "buller"?
    Jag: Ja, men nu koncentrerar vi oss på det här. Du delar alltså voltvärdet med amperevärdet. Vad blir det då?
    Sonen: [slänger sig på sängen igen] men mamma jag ORKAR alltså inte!!

    Och så fortsätter det på det här viset... Och sen slutar det alltid med att vi efter x antal timmar äntligen blivit klara med nåt som borde ha gått på typ tio minuter, och då är han helt knäckt över att all hans lediga tid har försvunnit... Alltså, han är världens goaste kille, och han håller inte på så här för att jävlas; han kan verkligen bara inte koncentrera sig. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till!!! Jag har bönat och bett om hjälp i skolan; jag har bönat och bett om hjälp på bup... men det händer liksom aldrig nånting. Vi har fått ett kedjetäcke från bup för att hans sömn ska bli bättre, och vi är uppsatta på en lista för utredning som det tydligen är flera års väntetid för, och i skolan har de gjort lite försök med att han ska ha musik i lurar när han ska jobba, men det funkar inte, för han tar hela tiden ur lurarna eftersom han är så satans nyfiken på allt som händer runtomkring... Skolan försöker verkligen, och de är hur måna som helst om sina elever, men det hjälper ju liksom inte, när ingen vet vad man ska göra...

    Förlåt för att det här blev så långt... summan av kardemumman är alltså att jag undrar:

    1) Finns det nån som har upplevt/upplever samma situation med era barn, och vad gör/har ni gjort för att få skolan att funka?

    2) Finns det nån som har tips på vart man kan vända sig för att få hjälp?? Varken skolan eller bup lyckas ju komma på nåt som fungerar...

    Tack så jättemycket på förhand (om nån orkar svara)

  • Svar på tråden Adhd eller nåt – hjälp!!
  • Thu 3 Oct 2019 17:12
    #1

    Låter som add eller adhd.

    Ett sätt att koncentrera sig är mycket svag musik i hörlurar, eller direkt efter hård fysisk ansträngning

  • Thu 3 Oct 2019 17:44
    #2

    Skulle säkerligen må bra av farmakologisk hjälp. Något ni funderat över?

  • Thu 3 Oct 2019 20:22
    #3
    Giftskåneman skrev 2019-10-03 17:12:20 följande:

    Låter som add eller adhd.

    Ett sätt att koncentrera sig är mycket svag musik i hörlurar, eller direkt efter hård fysisk ansträngning


    Ja, lurar har vi testat, men han tar som sagt bara ur dem för att han är så himla nyfiken på allt som händer runtomkring...
  • Thu 3 Oct 2019 20:24
    #4
    FtS70 skrev 2019-10-03 17:44:54 följande:

    Skulle säkerligen må bra av farmakologisk hjälp. Något ni funderat över?


    Alltså, jag är beredd att prova allt, men för at få medicin behöver man ha blivit utredd, och utredningen vet vi inte när den kommer att bli av... 
  • Thu 3 Oct 2019 20:31
    #5
    Giftskåneman skrev 2019-10-03 17:12:20 följande:

    Låter som add eller adhd.

    Ett sätt att koncentrera sig är mycket svag musik i hörlurar, eller direkt efter hård fysisk ansträngning


    Och hård fysisk ansträngning har vi också testat ? missade att du skrev det i hastigheten... 
  • Wed 18 Dec 2019 17:02
    #6

    Hej!

    Har du fått hjälp och stöd?

    I Vilken kommun bor du?

  • Thu 16 Jan 2020 15:37
    #7
    Tomtemor1 skrev 2019-12-18 17:02:44 följande:

    Hej!

    Har du fått hjälp och stöd?

    I Vilken kommun bor du?


    Förlåt - har inte varit inne på ett tag... Nä, vi väntar fortfarande på utredning. Har stått i kö i ganska exakt ett år nu... men vi hade ett jättebra samtal med en psykolog på bup precis före jul (jag ringde och sa att vi MÅSTE få prata med nån), och han lovade att han skulle försöka skynda på utredningen + kolla upp om det fanns nåt annat de kunde göra under tiden. Har inte hört nåt mer efter det, men terminen har ju ganska nyss börjat, så jag får väl ge mig till tåls lite.
  • Thu 16 Jan 2020 22:17
    #8

    Låter jobbigt för dig och din son!
    Har du funderat något kring särbegåvning? Barn med extra begåvning inom ett eller flera ämnen kan ibland misstas för att ha NPF diagnos men är i själva verket understimulerade. Det lär visa sig med utredning också, som ni ju väntar på.

    Fram tills utredningen startar / är genomförd finns det en hel del du kan göra för att hjälpa din son. Genom föreningen Attention kan du möta föräldrar / barn med NPF. Du kan också hjälpa till med enkla hjälpmedel så som stressboll, hörselkåpor, sittdyna etc. Vet inte om man får länka till webshop men googla NPF hjälpmedel så hittar du flera. Viktigt är också att köra kortare pass med ex läxor. Kanske kan belöningssystem hjälpa till, exempelvis varje läxläsningspass är 15 min, när din son uppnått 10 sådana pass får han välja en aktivitet ni gör tillsammans.

    Hoppas det kan hjälpa litegrand! {#emotions_dlg.flower}

  • Sun 19 Jan 2020 04:56
    #9

    Alla tror adhd/add har du kanske tänkt på att skolarbetet helt enkelt inte utmanar honom tillräckligt, han gav ju dig svaret direkt på frågan

    Ge honom nått mer utmanande. Folk ska alltid va så tidiga att skylla allt på någon diagnos

  • Fri 24 Jan 2020 10:09
    #10

    Men, han har ju autism!

    Och du gör helt fel!!

    Jag har själv autism.

    Den där metoden kommer aldrig att funka, tyvärr!

  • Sat 25 Jan 2020 04:47
    #11
    Hammer123 skrev 2020-01-24 10:09:26 följande:

    Men, han har ju autism!

    Och du gör helt fel!!

    Jag har själv autism.

    Den där metoden kommer aldrig att funka, tyvärr!


    Jag har också autism, alla är olika :) men metoden skulle nog inte funka på något barn då den är extremt irriterande och påträngande
  • Anonym (Noll fokus)
    Sun 2 Feb 2020 21:11
    #12

    Sök på egenremiss på Modigo. Www.modigo.se. Kostar inte heller något och väntetiden är ca 6 månader.

  • Anonym (Noll fokus)
    Sun 2 Feb 2020 21:11
    #13

    Sök på egenremiss på Modigo. Www.modigo.se. Kostar inte heller något och väntetiden är ca 6 månader.

  • Anonym (Noll fokus)
    Sun 2 Feb 2020 21:11
    #14

    Sök på egenremiss på Modigo. Www.modigo.se. Kostar inte heller något och väntetiden är ca 6 månader.

Svar på tråden Adhd eller nåt – hjälp!!