• Anonym (Vet ej)

Tror jag är utmattad

Tror jag är utmattad. Vad händer om jag som ensamstående förälder på heltid skulle få utmattningssyndrom som diagnos? Har barn i förskoleåldern.

• Svar på tråden Tror jag är utmattad
  • Anonym (Lite salt)

Vad menar du, vad som händer? Du blir sjukskriven.

• Anonym (A)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-10-03 21:07:28 följande:
    Ja, du blir sjukskriven
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-10-03 21:07:28 följande:

Ja med mitt barn exempelvis, blir jag utredd av soc då?
  • neverpreggo

Du blir inte automatiskt utredd av soc. Det är om det kommer in en anmälning.

• Anonym (Utbränd)

Nej man får inte automatiskt en anmälan på soc bara för att man blir utbränd. De är ju om någon tror att barnen inte har de bra eller liknande. Men bra att veta är att försäkringskassan nekar alla med utmattningssyndrom att få ersättning. Jag bråkade själv med dom i 5 månader. Så man måste ha bra ekonomi om man blir sjukskriven. För man blir garanterat utan ersättning. läkaren sa sen att de spelar ingen roll hur mycket dom bråkar och vad de skriver de går inte igenom.

• Anonym (Vet ej)
    Anonym (Utbränd) skrev 2019-10-03 22:42:26 följande:

Nej man får inte automatiskt en anmälan på soc bara för att man blir utbränd. De är ju om någon tror att barnen inte har de bra eller liknande. Men bra att veta är att försäkringskassan nekar alla med utmattningssyndrom att få ersättning. Jag bråkade själv med dom i 5 månader. Så man måste ha bra ekonomi om man blir sjukskriven. För man blir garanterat utan ersättning. läkaren sa sen att de spelar ingen roll hur mycket dom bråkar och vad de skriver de går inte igenom.

Spännande samhällsutveckling, ändå är det den främsta orsaken till sjukskrivning orsakad av psykisk ohälsa. Tror en månads vila hade varit bra men misstänker samma.
  • Anonym (Nej)

Jag har varit sjukskriven 4 år med utmattningssyndrom och försäkringskassan har aldrig strulat. De har varit väldigt tillmötesgående. Så det stämmer inte på alla.

• Anonym (Utbränd)
    Anonym (Vet ej) skrev 2019-10-04 07:54:40 följande:

Spännande samhällsutveckling, ändå är det den främsta orsaken till sjukskrivning orsakad av psykisk ohälsa. Tror en månads vila hade varit bra men misstänker samma.

Ja jag hade hört så mycket negativt om de men tänkte att ja men så illa kan de väl inte vara. Men tyvärr är det så. Men anledningen till att de nekar är väl just pågrund av att det är den främsta anledningen till sjukskrivningar just nu. Jag var ändå en fara för annans liv och mitt eget då jag var så dålig att jag svimmade av stressen. Och massa andra symtomer. Men ett tips är att arbetsgivaren måste betala de 2 första veckorna man är sjuk. Så gå till läkare och få sjukskrivning för 2 veckor. En vecka får du vara hemma utan sjukintyg. Lär kanske inte inte hjälpa speciellt mycket men kanske ger dig lite andrum i alla fall. Men socialen behöver du inte vara rädd för
  • Anonym (Utbränd)
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-04 08:24:50 följande:

Jag har varit sjukskriven 4 år med utmattningssyndrom och försäkringskassan har aldrig strulat. De har varit väldigt tillmötesgående. Så det stämmer inte på alla.

Nej men en av anledning är att du blev det för 4 år sedan och inte nu. Din sjukskrivning förlängs och prövas inte på samma sätt. Jag har varit sjukskriven 3 gånger för utmattningssyndrom. De var för flera år sedan och då var de inga problem. Har vänner som precis som du varit sjukskriven sen läge tillbaka och de har inte heller problem. Men jag har träffat så många personer som blir nekade. Det är stort uppror mot försäkringskassan med demonstrationer och skriverier i tidningarna. Vill bara att man ska vara medveten om att försäkringskassan nekar jätte mycket. Annars hamnar man lätt i en ekonomisk knipa. Bara för att man blir sjukskriven så får man inte automatiskt ersättning.
  • Anonym (A)
    +1
Svar på tråden Tror jag är utmattad