• Thu 3 Oct 2019 22:31
    270 visningar
    2 svar
    2
    270

    Deprimerad??!! Hjälp!

    Hej, jag håller på att bli galen och behöver därmed råd, pepp ja allt som jag kan få!! Är gravid i v 5 med tredje barnet, vi har två tjejer på 9 och 7 år. Vi har haft längtan efter ett tredje barn ett bra tag men det har varit fram o tillbaka med det. Jag blev gravid förra året i december, blev glad över plusset direkt MEN 2 veckor senare grät jag mig till sömns, jag vägrade vara gravid o allt kändes bara hemskt. Tänkte mkt på hur bra vi hade det med våra stora tjejer och hur allt skulle förvärras med en bebis. Jag valde att göra abort i januari 2019, det var hemskt och jag ångrade det från och till. Månaderna gick och jag började få tillbaka suget för ett tredje barn. För 1 vecka sedan plussade jag och det kändes bra, nu är jag tillbaka där jag var innan aborten. Jag gråter på nätterna, tänker på att jag inte orkar vara gravid, rädd för att föda och rädd för att börja om med bebis när vi nu har det så bra! På dagtid är det bättre då jag jobbar, känns bra emmellanåt men så fort kvällen kommer så kommer tankarna och jag har svårt att sova. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, kan inte tänka mig abort men har svårt att se att jag klarar av detta psykiskt. Är det vanligt att må såhär? :(((((((

  • Svar på tråden Deprimerad??!! Hjälp!
  • Anonym (Varit­där)
    Fri 4 Oct 2019 01:45
    #1

    Vad tufft och svårt för dig!

    Finns ju inget rätt eller fel i den här frågan, handlar ju om dej och vad du känner..

    Men, jag tänker att det är en hormonell påverkan också nu när du väl blev gravid igen.

    Att du innan velat och då visste du ju det du vet nu också, eran livs situation, och kände att du ville och längtade.

    Jag tänker att samtal med kurator tex kanske kan hjälpa dej att solla i det.

    Ångesten kanske mer är av förändringen ni står inför, fast själva händelsen är nånting ni vill.

    Luddig text kanske.. Men jag känner igen mej i det du skriver, så det jag vill säga är väl, inga förhastade slutsatser!

    Hormonerna i början av graviditeten sprutar och kan ge hjärnspöken som man annars inte skulle haft, eller kunnat handskas med på annat sätt iaf.

    Testa dej att se fram i tiden och vad en liten skulle ge dej som var posetivt, dej och er som familj och stolta storasyskon..

  • Fri 4 Oct 2019 07:28
    #2

    Tack för klokt svar. Precis så jag känner, ångest inför förändringen. Inatt var jag uppe med min dotter då hon är förkyld och då började jag tänka på hur jäkla jobbigt det kommer bli med en bebis om nätterna och då steg paniken. Nu på morgonen är jag lugnare och det är såhär det är dagligen, upp o ner och ner och det är så fruktansvärt jobbigt!!! Jag trodde att jag skulle må bättre den här graviditeten men nej allt är bara skit. Jag ska nog prata med bm om detta så får vi se.

Svar på tråden Deprimerad??!! Hjälp!