• Fri 4 Oct 2019 05:33
    426 visningar
    4 svar
    4
    426

    Vilken film? Hjälp

    Hej! Jag söker efter ett namn på en lite äldre svensk barnfilm (inte tecknad). Inte helt säker om det var en film eller flera avsnitt. Såg den för kanske 10 år sedan. Det jag minns är att det var ett barn, runt 10 år, en pappa och en mamma. Barnet och pappan bytar roller med varandra, så barnet fick pappans ?kunskaper? och pappan barnets. För att byta ?roller? med varandra gjorde mamma någon hokus pokus men en klubba om jag inte minns fel. Låter jätte skumt jag vet haha. Pappan minns jag att han hade lite brun/orange krulligt hår. Någon del eller avsnitt av filmen så va det ett inbrott inne hos någon granne. Den här grannen pratade ofta med sina blommor. Något annat avsnitt lagade de mat åt en skola. Någon som har en susning om vad filmen kan heta?
  • Svar på tråden Vilken film? Hjälp
  • Fri 4 Oct 2019 17:38
    #1

    Det låter helt klart som en gammal julkalender, Herkules Jonssons Storverk

  • Fri 4 Oct 2019 17:46
    #2
    pcmaro skrev 2019-10-04 17:38:56 följande:
    Det låter helt klart som en gammal julkalender, Herkules Jonssons Storverk
    Tycker jag med det låter som, men har det gått så lång tid att unga idag inte känner igen Tage?
  • Fri 4 Oct 2019 18:17
    #3

    Så är det nog tyvärr, det är många år sedan han gick bort.

  • Fri 4 Oct 2019 19:09
    #4
    Iarwain skrev 2019-10-04 17:46:41 följande:
    Tycker jag med det låter som, men har det gått så lång tid att unga idag inte känner igen Tage?
    Asså, Tage Danielsson gick bort samma år som jag föddes, Dvs för en hel generation sedan (en generation = ca 30 år). Jag växte upp i vad man kan kalla för tail end av hans, vid tiden redan rätt utdaterade, kändisskap/ aktualitet/vadjagskakalladet. Han var kulturhistoria redan när jag var gammal nog att förstå vad kultur var och hade min mamma inte gillat honom och Hasse och deras filmer och föreställningar hade jag nog inte heller direkt haft pejl på honom.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Vilken film? Hjälp