• Anonym (Orolig)

Cysta/knöl i bröst

Hej!

För 2 år sedan kände jag en knöl i brösten, liten som en ärta och stenhård. Fick komma och göra mammografi samt ul, läkaren sa då att det var en cysta.

Och inget behövde göras.

Nu tycker jag att knölen/cystan är större (ca 1cm)

Fick ett lugnande besked sist ska jag höra av mig till dem för ny undersökning?

Vill inte verka överdriven, men orolig blir man.

• Svar på tråden Cysta/knöl i bröst
  • Anonym (Kolla upp)

Är du orolig så tycker jag du ska kolla upp den igen. Det är bra att du tar förändringar på allvar.

• Daphodil

Sök för detta. Det kan var ingenting alls, men en växande knöl i bröstet ska alltid bedömas. /Leg läkare

• Anonym (Lita inte)

För två år sedan sa man till mig att det jag kände i mitt bröst inte var något och bilderna på mammografin visade ingenting.

2 år efter sitter jag här med bröstcanceri den knölen som var en tumör, cytostatika beh och en massa andra operationer som väntar och har gjorts. Det är en mardröm.

• Anonym (Orolig)

Kan inte till 100% säga att den är större men får känslan av att den är det.

Har inte tänkt så mycket på den eftersom jag fick ett lugnande besked.

Tillägger att jag är 30 år.

• Anonym (Ann)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-04 12:26:13 följande:

Kan inte till 100% säga att den är större men får känslan av att den är det.

Har inte tänkt så mycket på den eftersom jag fick ett lugnande besked.

Tillägger att jag är 30 år.

När man är 28, som du var då, så är det väldigt svårt att se nåt öht på mammografi/UL på en ung bröstvävnad. Därför blir det inte rutin förrens man är närmare 50, då vävnaden inte är lika fast. De borde ha gjort en biopsi på dig för 2 år sen för att kunna säga med säkerhet. Antagligen är det bara en cysta men lika bra att kolla upp igen, ordentligt denna gång.
  • Anonym (12345)

Togs det alltså inte prov på den? Då ska du absolut kolla upp det. Låter oseriöst att de bara släpper en knöl sådär.

Jag har haft knölar två gånger (små) och då har man gjort mammografi, ultraljud och prov med en lång nål, biopsi tror jag det heter.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-04 10:07:23 följande:

Hej!

För 2 år sedan kände jag en knöl i brösten, liten som en ärta och stenhård. Fick komma och göra mammografi samt ul, läkaren sa då att det var en cysta.

Och inget behövde göras.

Nu tycker jag att knölen/cystan är större (ca 1cm)

Fick ett lugnande besked sist ska jag höra av mig till dem för ny undersökning?

Vill inte verka överdriven, men orolig blir man.

Du ringer din vc på måndag.

Jag har ett fibroadenom på 3 cm, ofarligt men det ska tas bort nu.

Du ska begära undersökning, mammografi samt att en biopsi görs.
  • Anonym (Orolig)

Nej ingen biopsi gjordes, läkaren sa han var säker på ofarlig cysta vid ul (bröstmottagning)

Den var rund och inkapslad tror jag han sa?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-06 10:19:36 följande:

Nej ingen biopsi gjordes, läkaren sa han var säker på ofarlig cysta vid ul (bröstmottagning)

Den var rund och inkapslad tror jag han sa?

Som sagt, ring din vårdcentral imorgon.

• Anonym (Orolig)

Tror jag ska ringa bröstmottagningen i morgon, dit jag blev remitterad 2016. Borde gå att hoppa över VC. Då läkaren sa att jag fick höra av mig om cystan blev större, isf tömmer man den.

• Anonym (Lita inte)
    Anonym (Ann) skrev 2019-10-04 15:24:11 följande:

När man är 28, som du var då, så är det väldigt svårt att se nåt öht på mammografi/UL på en ung bröstvävnad. Därför blir det inte rutin förrens man är närmare 50, då vävnaden inte är lika fast. De borde ha gjort en biopsi på dig för 2 år sen för att kunna säga med säkerhet. Antagligen är det bara en cysta men lika bra att kolla upp igen, ordentligt denna gång.

Närmare 50?

Nej rutin mammografi startar det året du ska fylla 40!
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-06 10:29:45 följande:

Tror jag ska ringa bröstmottagningen i morgon, dit jag blev remitterad 2016. Borde gå att hoppa över VC. Då läkaren sa att jag fick höra av mig om cystan blev större, isf tömmer man den.

Hör med dem.

Jag ska som sagt ta bort mitt fibroadenom som är lite över 3 cm trots att det är ofarligt,.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Lita inte) skrev 2019-10-06 10:42:13 följande:

Närmare 50?

Nej rutin mammografi startar det året du ska fylla 40!

Det kan vara olika. När min syrra blev sjuk var hon 46 och där hon bodde var det 50. Då, ska väl tilläggas.
Svar på tråden Cysta/knöl i bröst