• Fri 4 Oct 2019 15:12
    373 visningar
    4 svar
    4
    373

    Konsinering. Kort etapp. Panik!

    Hej.

    Är i vecka 12. Mår väldigt dåligt då läkaren sa att jag har för kort etapp så pass kort att det kanske inte ens går att sätta in ett ceklage. Och nästa rutin kontroll är v 19 för att se att allt är oki. Tycker att det känns alldeles för långt till v.19 då.jag vet att man kan öppna sig tidigare spec om jag har så kort etapp som hon påstår. Jag blir sjukt rädd och stressad av detta. Vill att de ska kolla upp mer? Har redan ett änglar barn från v.25 . Jag är klassad som högrisk graviditet.

    Är det någon som klarat av en graviditet utan ett ceklage ??? Borde jag ringa och vara mer på ???och kräva mer täta kontroller ? Menar detta är på special mödrar vården.

  • Svar på tråden Konsinering. Kort etapp. Panik!
  • Anonym (same)
    Fri 4 Oct 2019 17:20
    #1

    Hur fan kan dom inte göra täta kontroller?  visst v 12, men man lär ju hålla koll ändå.

    Jag tycker att du ska stå på dig! Jag har själv kort tapp, men funneling, visst i v 20 nu, men man har i några veckor gjort vul varje vecka!

    Kräv vård helt enkelt..

  • Anonym (MT)
    Fri 4 Oct 2019 19:07
    #2

    Förstår din oro till 10%. Får jag fråga, var anledningen till prematur födsel din förkortade cervix? eller har man sett någon annan anledning till det? infektion etc? 
    Hur kort var cervix (tappen) vid sista mätningen?

    Jag har själv en för kort cervix. Mellan 15-18 mm och kommer att göra ett besök strax innan RUL. Är i v. 9+0 idag. 

  • Anonym (MT)
    Fri 4 Oct 2019 19:08
    #3

    Förstår din oro till 100%. Får jag fråga, var anledningen till prematur födsel din förkortade cervix? eller har man sett någon annan anledning till det? infektion etc? 
    Hur kort var cervix (tappen) vid sista mätningen?

    Jag har själv en för kort cervix. Mellan 15-18 mm och kommer att göra ett besök strax innan RUL. Är i v. 9+0 idag. 

  • Sat 5 Oct 2019 12:10
    #4

    Jag kommer vara på dem som en hök. Det är inte acceptabelt.

    Jag förlora min dotter pga av att njurfunktionen pajade helt. Jag fick dialys och allt men hon klarade sig inte tyvärr. Så jag är transplanterad idag och är klassad som hög risk. Men då förstår jag inte att en läkare kan vara så vill undersöka mig om 7 veckor för att se. Vet inte hur kort jag är. Men tydligen enligt henne så kort att jag inte kan sätta in ett ceklage. Jag är riktigt förbannad. Känner mig tryggare i sthlm. Där jag anser att vården är bättre än den jag bemött här i Malmö.

Svar på tråden Konsinering. Kort etapp. Panik!