• bananapeel

    Lång bebis!!

    Hej!

    Min dotter har alltid varit lång, toppat över den översta kurvan.. När vi var på ettårskollen häromdagen vägde hon 11,7 kg och var 86 cm lång. Barnmorskorna var tvungna att mäta henne två gånger för dem trodde inte på första resultatet och nu ska vi få komma tillbaka om tre månader för att kolla upp längden igen för dem tyckte hon var så jäkla lång! Någon som har haft liknande erfarenheter, hur långa blev era barn till slut?

  • Svar på tråden Lång bebis!!
  • XLinaX

    Ja det var en lång liten tjej ni har.

    Har hon varit lång sedan födseln och legat högt i längdkurvan eller har hon stuckit iväg den senaste tiden?

    Hur långa är ni föräldrar?

    Det är bra att de håller koll, men ni ska inte oroa er.

    Jag har en väninna som har en lång dotter. Hon är tre år men har längd som en 5 - åring. De håller extra koll på henne, men inget annat.

  • bananapeel

    [quote=79942270][quote-nick]XLinaX skrev 2019-10-04 23:10:09 följande:[/quote-nick]Ja det var en lång liten tjej ni har.

    Har hon varit lång sedan födseln och legat högt i längdkurvan eller har hon stuckit iväg den senaste tiden?

    Hur långa är ni föräldrar?

    Det är bra att de håller koll, men ni ska inte oroa er.

    Jag har en väninna som har en lång dotter. Hon är tre år men har längd som en 5 - åring. De håller extra koll på henne, men inget annat.[/

    Hon har varit lång sen födseln och följt sin längdkurva utan att ha stuckit iväg, och både jag och pappan är långa! 176 cm respektive 194 cm så det är väl kanske inte så konstigt att lillan är lång också. Jaså där ser man! Jag kan tänka mig att de antagligen kommer behöva göra det på min dotter också. Vi får se vad framtiden säger :)

  • Jag är bara jag

    Min systerson låg över alla kurvor från 6 månaders ålder fast han föddes för tidigt. Han blev drygt 190 lång. Enda problemet var under dagisåren att folk tog honom för äldre än han var eftersom han var så lång.

  • legomum

    Min ena tvillingpojk var 81 lång och vägde 13.1 kg vid 12 månader. Nu snart 6 år är han 130cm lång och väger 28.

    Tvillingbrorsan har hela tiden varit några cm kortare och vägt mindre.

    Deras pappa är 192cm så grabbarna har att brås på. Själv är jag normallång (170).

    Säger som "Jag är bara jag", långa barn tas som äldre så man får vara uppmärksam på det.

  • XLinaX
    bananapeel skrev 2019-10-04 23:19:20 följande:

    [quote=79942270][quote-nick]XLinaX skrev 2019-10-04 23:10:09 följande:[/quote-nick]Ja det var en lång liten tjej ni har.

    Har hon varit lång sedan födseln och legat högt i längdkurvan eller har hon stuckit iväg den senaste tiden?

    Hur långa är ni föräldrar?

    Det är bra att de håller koll, men ni ska inte oroa er.

    Jag har en väninna som har en lång dotter. Hon är tre år men har längd som en 5 - åring. De håller extra koll på henne, men inget annat.[/

    Hon har varit lång sen födseln och följt sin längdkurva utan att ha stuckit iväg, och både jag och pappan är långa! 176 cm respektive 194 cm så det är väl kanske inte så konstigt att lillan är lång också. Jaså där ser man! Jag kan tänka mig att de antagligen kommer behöva göra det på min dotter också. Vi får se vad framtiden säger :)


    Då har er dotter troligen fått era långa gener.

    Eftersom hon följt sin längdkurva kommer det att kontrolleras att hon ligger kvar där och inte drar ifrån.
Svar på tråden Lång bebis!!